Amfion pro musica classica

Muinaisesta Turusta kertova ooppera juhlistaa Turun kulttuuripääkaupunkivuotta

Muinaisesta Turusta kertova ooppera on yksi Turun vuoden 2011 kulttuuripääkaupunkihankkeista. Venetsiassa vuonna 1688 sävelletty ooppera kertoo Pohjolan vahvoista amatsoninaisista ja Turun linnaan sijoittuvasta kuninkaallisesta hääjuhlasta.

Pohjolasta kertovia oopperoita löytyy yllättäen 1600-luvun italialaisesta oopperakirjallisuudesta. Turun yliopiston professori Luigi de Anna kertoo, että yleensä 1600-luvun italialaiset oopperat kertoivat kuitenkin Roomasta tai Kreikasta.

– Ooppera oli hyvin suosittua 1600-luvun Italiassa. Uusia tapahtumapaikkoja etsittiin, koska yleisö alkoi kyllästyä siihen, että oopperat tapahtuivat aina Roomassa tai Kreikassa. Eksotiikkaa oopperoihin saatiin yleisön huonosti tuntemasta Pohjolasta ja Suomesta.

Lue alkuperäinen uutinen

Jousikvartetti +1

Ei pelkkä jousikvartetti-ilta, mutta sitäkin. Ehdottomasti tutustumisen arvoista ja jännittävää uutta musiikkia, kuten Pohjoismaisilla musiikkipäivillä koko sen keston, 2.-5.10., ajan…

Walt Disneyn elämästä sävelletään ooppera

Yhdysvaltalaisen piirroselokuvien tuottajan, animaattorin Walt Disneyn elämästä ollaan tekemässä oopperaa. Teoksen säveltää Philip Glass, jonka 75-vuotissyntymäpäivää oopperalla on tarkoitus juhlistaa.

Lue alkuperäinen uutinen

Lue sama uutinen Opera News Onlinesta (englanniksi)

Metropolitanin Salomen Finnkino-liput myytiin heti loppuun

Viime perjantaina myyntiin tulleet liput New Yorkin Metropolitanin Salome-oopperan elokuvateatteriesitykseen myytiin heti loppuun. Ooppera esitetään suorana lähetyksenä Finnkinon elokuvateattereissa kahdeksalla paikkakunnalla. Kaikille lippukassoille oli muodostunut jonoa oopperayleisön näköisistä ihmisistä, kertoo Finnkinon myyntipäällikkö Kaj Itämäki.

Lue alkuperäinen uutinen

Arvio: Oppilasmaista orkesterisoittoa

Sibelius-Akatemia on eurooppalaisittain huomattava musiikkiyliopisto, jossa opiskelee monia erinomaisen lahjakkaita nuoria. Sen orkesteri esiintyy useita kertoja vuodessa lähes joka kerta eri kokoonpanolla. Tämä onkin opiskelijaorkesterin luonne, kun tarkoitus on kierrättää suurta määrää soittajia erilaisissa tehtävissä ja koulia heitä tulevaisuuden työtehtäviin. On melko sattumanvaraista, minkälaiset muusikkopersoonat kulloinkin kohtaavat, ja kun työkokemusta on entuudestaan useimmilla vain vähän, ei yhteissoitto aina ehdi hioutua harjoitusperiodin aikana.

Lauantaisen konsertin ohjelma oli rakennettu kahden Ludwig van Beethovenin järkäleen varaan, ja hiukan epäselväksi jäi, miksi avausnumeroksi oli otettu Magnus Lindbergin viisiminuuttinen Away klarinetille, pianolle, lyömäsoittimille ja jousille. Tämä Witold Lutoslawskin muistolle sävelletty viehättävä ja tiivis sävellys teki näillä esittäjävoimilla suttuisen vaikutelman. Kudokset, joiden tulisi olla kuulaita ja välkehtiä toistensa lävitse, jäivät sameiksi. Rytmeistä puuttui jäntevyyttä ja sektioiden lähdöt olivat epävarmoja. Klarinetisti Markus Kaarto hoiti kuitenkin pienen soolo-osuutensa ansiokkaasti.

Beethovenin kolmoiskonserton solistitehtävät ovat jakaantuneet epätasaisesti. Yllättäen sello saa suurimman roolin ja herkullisimmat melodiat, kenties Esterházyn ja Lobkowiczin hovien orkestereissa työskennellyn Anton Kraftin poikkeuksellisista taidoista johtuen. Kraftillehan oli sävelletty myös Joseph Haydnin d-duuri-konserton soolo-osuus. Nyt viikonloppuna Tuomas Lehto esiintyi vakuuttavasti. Hänen sellonsoitossaan on myhäilevää, maailmallista rentoutta ja suurta sointia. Välillä vieroksuin turboahdettua suureellisuutta pienempien, viattomampien sävyjen kustannuksella, joita Beethoveninkin musiikissa mielestäni on. Myös vibraton käyttö oli hiukan yksioikoista. Pianisti Väinö Jalkanen ja viulisti Kreeta-Julia Heikkilä tekivät kelpo työtä, mutta jäivät väistämättä sellosolistin varjoon. Ehkä jälkimmäisten työskentelyä leimasi ajoittain varovaisuus, joka varmaankin häviää kokemuksen karttuessa.

Beethovenin kolmannessa sinfoniassa orkesterin puutteet olivat ilmeisimmillään. Oppilasmaisuus kävi ilmi etenkin puhaltajien työskentelyssä, joiden soitto oli paikka paikoin epäpuhdasta ja -tarkkaa. John Storgårds yritti parhaansa mukaan lietsoa meininkiä soittajiin, mikä kuitenkin tuntui johtavan toisten kuuntelun ja dynaamisen vaihtelun vähäisyyteen. Liian usein soitettiin liian kovaa. Sointi oli paikoin karkeaa ja fraseeraus kulmikasta, ja esimerkiksi konserton säestys junnasi välillä paikallaan ilman sitä fraasien eteenpäin suuntaamista, joka tekee klassisen kauden musiikin esityksistä niin eläviä. Sinfonian tempot seilasivat liikaa minun makuuni, enkä päässyt selville, oliko tämä Storgårdsin tarkoitus vai ei.

Minulle on jäänyt mieleen useita Sibelius-Akatemian orkesterin inspiroituneita ja soinniltaan rikkaita konsertteja, ja näitä jään odottamaan myös jatkossa.