Upeaa jousikvartetit Ritarihuoneella -sarjaa järjestävä Uusi Helsinki -kvartetti yhdistää voimansa klarinetisti Christoffer Sundqvistin kanssa Brahmsin klarinettikvintetossa. Säveltäjänsä intensiivisimpiin ja komeimpiin teoksiin kuuluva kvintetto saa näin klarinetistikseen Suomen nuorista klarinettitaitureista ehkä värikkäimmän. Ohjelmassa kiinnittää huomiota myös Leos Janacekin ensimmäinen jousikvartetto, nimeltään \”Kreutzer-sonaatti\”; säveltäjänsä sanoin \”kuvittelin kidutetun ja murretun köyhän naisen, kuin sen, jota venäläinen kirjailija Tolstoi kuvaa Kreutzer-sonaatissaan\”.
Vertavo-kvartetti Ritarihuoneella
Norjan maineikkain jousikvartetti Vertavo kuuluu arvostetuimpien ja mielenkiintoisimpien jousikvartettien joukkoon maailmalla. Sunnuntain konsertin ohjelma on hyvin vetävä: Beethoven oli kolmannen kymmenensä loppusuoralla säveltäessään F-duurikvartettoansa, kypsä klassinen mestari, joka oli noussut esikuviensa Mozartin ja Haydnin rinnalle; pohjoismaista väriä edustava Nielsen on yllättävän jännittävä myös kamarimusiikkisäveltäjänä; Dvorakin \”Amerikkalainen\” jousikvartetto puolestaan puolestaan syntyi samoihin aikoihin sinfonian \”Uudesta maailmasta\” kanssa ja on yksi säveltäjänsä hienoimmista teoksista.
Doctor Atomic -oopperan säveltäjä John Adams saavuttamassa kritikaalista massaa
Aina Wagnerin Götterdämmerungista lähtien on ollut selvää, että ooppera voi ennustella maailmanloppua. Mutta John Adamsin ja Peter Sellarsin Doctor Atomic ei tyydy esittämään maailmanloppua näyttämöllä, vaan luo hypoteesin todellisesta, oikean maailman lopusta. Ooppera kuvaa niitä kauhun hetkiä, jotka edelsivät ensimmäistä atomipommitestiä New Mexicossa heinäkuussa 1945, testiä, jonka myötä A-bombista tuli kylmän sodan pelon vuosikymmenten symboli.
Doctor Atomic on juuri julkaistu kahdella DVD:llä, joilla nähdään dokumentoituna vuonna 2007 taltioitu Amsterdamin alun perin vuonna 2005 ensi-iltansa saanut produktio — julkaisu osuu lähes yksiin viime viikkoisen Metropolitanin uuden produktion ensi-illan kanssa. Musiikkimaailma on todellakin Adams-kuumeen vallassa tänä syksynä. Tässä kuussa julkaistiin 61-vuotiaan amerikkalaissäveltäjän eklektinen ja älyllinen muistelmateos Hallelujah Junction. Sen seuraksi Adamsin pitkäaikainen levymerkki Nonesuch julkaisi kahden CD:n kokoelman hänen tärkeimpiä töitänsä, mukaanlukien teokset Harmonium, Harmonielehre ja viulukonsertto.
Lue alkuperäinen uutinen (Anne Midgette/Washington Post, englanniksi)
Arvio Doctor Atomicin Metropolitanin produktiosta paikan päältä New Yorkista tulossa Amfioniin viikolla 45. Finnkino esittää John Adamsin Doctor Atomic -oopperan suorana Metropolitanista Maxim-teatterissaan 8.11. kello 19.30.
Lue myös uutinen ”Mikseivät uudet oopperat useinkaan onnistu”
Yhdysvaltain orkesterijärjestys murtuu
Yhdysvaltain orkesterijärjestys on seonnut. ”Suuren viisikon” eli Big 5:n New Yorkin filharmonikot, Bostonin ja Chicagon sinfoniaorkesterit sekä Clevelandin ja Philadelphian orkesterit eivät enää olekaan maan parhaita.
Uusia huippuorkestereita ovat esimerkiksi Michael Tilson Thomasin johtama San Franciscon sinfonikot, Esa-Pekka Salosen pian jättämä Los Angelesin filharmonikot ja Osmo Vänskän huipulle nostama Minnesotan orkesteri.
”Viiden suuren konsepti on aika kuollut”, sanoo New York Timesiinkin kirjoittava kriitikko Matthew Gurewitsch. ”Monessa paikassa on tärkeitä orkestereita ja oopperoita.”
Chicago Symphony Orchestra laajentaa yleisökasvatustoimintaansa nuorten parissa
Chicago Symphony Orchestra on julkistanut kunnianhimoisen musiikkikoulutusaloitteen, jonka pyrkimyksenä on tuoda orkesterin toimintaa chicagolaisten lasten ja nuorten elämään, kohderyhmän ulottuessa päiväkoti-ikäisistä nuoriin aikuisiin. Orkesteri on luonut uuden oppimiseen, saavutettavuuteen ja harjaantumiseen keskittyvän instituuttinsa alle 19 erillistä ohjelmaa, jotka saavuttavat yli 200 000 nuorta riippumatta heidän musiikillisesta harrastuneisuudestaan.
Uusimmat ohjelmat tuovat oppimateriaaleja kouluihin, julisteita, videota ja nettisivuja 9-17-vuotiaille, ja kiinnittävät erityistä huomiota lahjakkaisiin 10-25-vuotiaisiin musiikin opiskelijoihin. Toiminta rahoitetaan täysin orkesterin omasta budjetista.