Amfion pro musica classica

John Adamsin Doctor Atomic Maximissa: ooppera voi olla vaikuttavaa myös elokuvateatterissa

Ken Howard/Metropolitan OperaOopperaa suorina satelliittilähetyksinä elokuvateattereihin? Miten moinen avaruusajan tarjoama kokemus poikkeaa aidosta, paikan päällä oopperateatterissa koetusta musiikkiteatterista? Sopivasti kohdalle sattuneen New Yorkin -matkan myötä päätin selvittää asian: näin runsas viikko sitten John Adamsin oopperan Doctor Atomic paikan päällä Metropolitanissa ja nyt lauantaina Maxim-elokuvateatterissa Helsingissä.

Finnkinon päätös lähteä mukaan Metropolitan Operan tuottamiin reaaliaikaisiin lähetyksiin on paitsi kulttuuriteko, se vaikuttaa myös tuottoisalta ratkaisulta: ei vain Karita Mattilan tähdittämä Salome myyty loppuun, vaan myös – ainakin Maximissa – oli lauantai-iltana täysi tupa. Astuessani sisään elokuvateatteriin oli tunnelma jo mukavan odottava: ruudulla pyöri tietoja illan oopperasta ja tulevista lähetyksistä ja kovaäänisistä virtasi lämmittelevän ja virittelevän orkesterin aleatorista sekamelskaa – tosin nauhoitettuna. Finnkino oli varautunut myöhästeleviin oopperavieraisiin ilmoittamalla alkamisajan peräti puoli tuntia suoraa lähetystä varhaisemmaksi – tosin tämän tuntui suuri osa tulijoista jo tietävänkin, sillä teatteri alkoi toden teolla täyttyä vasta noin varttitunti ennen lähetystä.

Paikan päällä Metropolitanissa New Yorkissa istumapaikkani oli ylimmän parven etureunassa, joka on erittäin hyvä paikka nauttia oopperasta Metissä, niin akustisestikin kuin hyvän näkyvyyden vuoksi. Tosin laulajien kasvonilmeitä on tuolta etäisyydeltä hankala erottaa. Sen vuoksi nautinkin suuresti Maximissa nähdyistä lähikuvista. Niiden kautta henkilöhahmojen tunteet ja henkilöiden välinen draama välittyivät visuaalisesti vaikuttavammin kuin paikan päällä – parhaat paikat permannolla tai ykkösparvella tosin pääsisivät varmasti lähemmäs elokuvallista kokemusta.

Jos kuvallisesti tunsinkin olevani lähempänä lavatapahtumia, musiikillisesti elokuvateatterikokemus jäi selvästi paikan päällä koettua ohuemmaksi. Adams käyttää oopperassaan hyväkseen akustisen, perinteisen soitinmusiikin ja laulun lisäksi elektroakustista ääntä, etenkin kummankin näytöksen alussa sekä pommin viimein räjähtäessä. Tässä ero paikan päällä koetun elävän esityksen ja elokuvateatterikokemuksen välillä on suurimmillaan, sillä Metissä äänimaisema tuotettiin ympäri salia ripotelluista kovaäänisistä. Kyseessä oli siis surround-efekti, jollainen olisi ollut helppo loihtia yleisön ympärille myös elokuvateatterin äänentoistolla. Tämä olisi luonnollisesti vaatinut myös musiikin äänittämistä surround-tekniikalla, mihin ainakin äänitysteknisesti olisi hyvinkin pystytty – lieneekö syynä ollut satelliittiyhteyden rajoitukset, kun ääni lähetettiin vain stereona. Näin sekä musiikillinen kokemus, että ääniefektit jäivät valitettavasti kaksiulotteisiksi, efektien lisäksi isojen kuorokohtausten kärsiessä ehkä eniten (paradoksaalista, että näin käy juuri elokuvateatterissa!).

Laulajien kohdalla tilanne oli tietyllä tapaa toinen. Nykyisellä mikrofonitekniikalla kukin laulaja pystytään miksaamaan ideaalibalanssiin orkesterin kanssa (kuin äänilevyllä), mikä tuottaa kuitenkin elävän esityksen taltionnissa yliartikuloitua tekstiä verrattuna luonnolliseen kokemukseen; se minkä oopperateatteritila artikuloinnilta vaatii, menee hieman yli läheltä mikitettynä. Ilahduttavasti kunkin laulajan äänen väri ja persoona toistuivat hyvin aidosti ja lauluääntä oli elokuvateatterinkin äänentoistolla miellyttävää kuunnella. Muutenkin musiikki itsessään jätti hyvin samankaltaisen vaikutelman elokuvateatterissa kuin luonnossa; elokuvateatteriäänentoisto tuottaa dynamiikkaa eli äänenvoimakkuuden vaihtelua riittävästi, vaikka elävän esityksen luonnollisesta akustisesta kokemuksesta jäädäänkiin.

Elokuvateatterissa koettua oopperaa voi verrata myös DVD:ltä nautittuun oopperakokemukseen. Tässä elokuvateatteri vetää voiton. Vaikka kotona olisi valkokangas ja projektori, elokuvateatterissa ollaan sentään teatteritilassa yleisön keskellä, ja kangas varsinkin uusissa suurissa teattereissa täyttää lähes koko näkökentän. Kotona voi toki nauttia surround-äänen lisäksi myös paremmasta äänenlaadusta – akustisen musiikin kuuntelu hyvälaatuisella hifi-äänentoistolla on kuitenkin toista kuin voimakkaiden efektien tuottamiseen suunnitellulla elokuvateatteriäänentoistolla. Moinen mennee kuitenkin hifistelyksi, sillä ooppera toimii teatteritilassa isolta kankaalta aidommin kuin kotisohvalta.

Lipun hinta, 29 euroa, on toki hivenen korkea ottaen huomioon sen, että oopperaan, niin omaan Kansallisoopperaamme kuin Metropolitaniin pääsee halvemmallakin (jos unohdetaan lentoliput jälkimmäisessä tapauksessa). Tuolla 29 eurolla saa kuitenkin lähikuvien lisäksi nauttia myös väliajalla näytetyistä taiteilijahaastatteluista sekä dokumenttipätkistä, jotka mukavasti korvaavat Metin paksun käsiohjelman puuttumisen.

Metropolitanin Live HD-lähetykset tuotetaan 28 maahan, ja yksin Suomessa kahdeksaan kaupunkiin Finnkinon teattereihin. Metropolitan Operan laulajakaarti, tuotannot ja musisoinnin taso ovat niin korkeita, että niitä menee mielellään katsomaan elokuvateatterinkin kankaalta. Kaiken kaikkiaan hatunnoston arvoinen kulttuuriteko, siis!

Minkälainen oli sitten itse ooppera? Doctor Atomic sai varsin ylistävät arviot newyorkilaislehdistössä; aihe on amerikkalaisille hyvin henkilökohtainen ja kipeä, ja osin tämän vuoksi oopperan ehkä heppoinen libretto annettiin yleisesti anteeksi. Alla olevista linkeistä voit lukea oopperan saamia arvioita englanniksi.

Lue New York magazinen arvio (Justin Davidson)

Lue New York Timesin arvio (Dennis Overbye)

Lue New Yorkerin arvio (Alex Ross)

Lue New York Postin arvio (Clive Barnes)

Lue myös uutinen: Amerikkalaiskriitikko ”Miksi kävelin ulos Doctor Atomicista”

Linkki FINNKINOn oopperasivulle

Lisätty 25.11.2008:

Lue Karen Frickerin blogimerkintä Metin HD-elokuvateatterilähetyksistä Guardianin nettisivuilta (”Are hi-def broadcasts changing opera?”).

Karen Ficker työskentelee luennoitsijana Lontoon Yliopiston Royal Holloway Collegessa ja kirjoittaa myös teatterikritiikkiä Variety-lehdelle.

Amerikkalaiskriitikko: ”Miksi kävelin ulos Doctor Atomicista”

Yhdysvaltalainen kirjalliskriitikko ja esseisti Ron Rosenbaum suomii tuoreessa Slate-lehden kolumnissaan John Adamsin Doctor Atomic -oopperan librettoa tyhjänpäiväiseksi ja ala-arvoiseksi. Peter Sellarsin osin kirjoittama, osin kokoama libretto pohjautuu atomipommin kehittäjien päiväkirjoihin ja haastatteluihin sekä atomipommin kehittämiseen tähdänneen Manhattan-projektin johtajan J. Robert Oppenheimerin lempirunoilijoiden teksteihin. Rosenbaum vertaakin Adamsin oopperan vastaanottoa H.C. Andersenin Keisarin uusiin vaatteisiin: kukaan ei halua myöntää libreton olevan huono, koska pelkäävät tulevansa leimatuksi tyhmiksi.

”Kiehtovaa kyllä kolme New York Cityn parasta kriitikkoa välttelivät parhaansa mukaan kritisoimasta tekstiä. Toki libretto oli jonkinlainen verbaalinen kollaasi. Tarkoittaako se, että sisältöä tärkeämpää oli se, miltä sanat kuulostivat puhtaasti ääninä? Tämän kaltaisessa aihepiirissä sanojen moraalinen yhtenäisyys – tai sen puute – vaikuttaisi kelpo aiheelta arvioitavaksi. Ehkäpä epäyhtenäisesti kasaan riivitystä libretosta johtuen kriitikot kohdistivat huomionsa musiikkiin, jonka minäkin koin voimallisena; he eivät kuitenkaan vaikuttaneet olevan pätkän vertaan kiinnostuneita sanojen onttoudesta. Eikö teksti vaikuta siihen, miten oopperaa arvioidaan?

New York magazinessa kerrotaan, kuinka libretto sekoittaa atomifysiikan ammattislangia (”leaden lingo”) ja itseriittoista runoutta (”opaque poetry”), mutta jostain syystä se ei haittaa, koska musiikki ja lavasteet ovat niin hyviä. New York Timesin kriitikko ylistää suurella huolella suurin piirtein kaikkea oopperassa vältellen kuitenkin suoraan mainitsemasta librettoa. New Yorker myös välttelee aihetta sanoen, että ”puhtaasti äänellisenä kokemuksena Metin Atomic oli suuri voitto”. Puhe on siis soinnista, ei sanoista, kun kriitikko luonnehtii ”kallonhalkaisu”-duettoa ylelliseksi. Ja aina niin järkevä sekä luotettava Clive Barnes tuo ristiriidan parhaiten esiin kutsuessaan oopperaa hirvittävän hyväksi (”terrific”) myöntäen kuitenkin samalla libreton olevan tylsä (”dull”). ”Terrific” ja ”dull” eivät valitettavasti sovi yhteen. Aivan kuin kriitikot ajattelisivat, että vain musiikki merkitsee, tai halusivat niin pahoin ylistää oopperaa sen ”uskaliaan” ja syvällisen aiheen vuoksi, että löysivät tapoja olla ottamatta kantaa sen sanallisen sisällön tyhjyyteen. Eikö oopperan pitäisi kannustaa tekijöitään sanojen ja musiikin hedelmälliseen yhteiseloon, sen sijaan että toinen raahustaa kaukana toisen perässä? Ihmettelen, josko tämä verbaalisen keskinkertaisuuden hyväksyminen on kovinkin yleistä. Se on minusta hämmentävää.”

Lue alkuperäinen artikkeli (Ron Rosenbaum/Slate; englanniksi)

Lue New York magazinen arvio (Justin Davidson; englanniksi)

Lue New York Timesin arvio (Dennis Overbye; englanniksi)

Lue New Yorkerin arvio (Alex Ross; englanniksi)

Lue New York Postin arvio (Clive Barnes; englanniksi)

Rso konsertoi Villa Karossa Beninissä

Radion sinfoniaorkesteri aikoo konsertoida ensimmäisenä sinfoniaorkesterina Beninissä marraskuussa 2009. Orkesteri konsertoi suomalais-afrikkalaisen kulttuurikeskuksen Villa Karon 10-vuotisjuhlassa Grand-Popossa.Villa Karo toimii suomalaisilla rahoilla 270 000 euron vuosibudjetilla, josta opetusministeriö kattaa noin puolet.

Lue alkuperäinen uutinen (HS/Kulttuuri)

Kimmo Hakolan musiikki soi Tukholman nykymusiikkifestivaalilla

Säveltäjä Kimmo Hakolan teokset ovat näkyvästi esillä torstaina alkavalla säveltäjäfestivaalilla Tukholmassa. Hakola on toinen Tonsättarfestivalin teemasäveltäjistä. Festivaali mainostaa ohjelmistoaan ja etenkin Hakolan musiikkia leikkimieliseksi.

Lue alkuperäinen uutinen (YLE/Uutiset/Kulttuuri – Vesa Sirén)

Lue uutinen myös sivustolta www.uusisuomi.fi

Esa-Pekka Saloselle nimikkosivusto kunnianosoituksena 17 kaudesta Los Angelesin filharmonikkojen johdossa

Los Angelesin filharmonikot juhlistavat monin tavoin pitkäaikaisen musiikillisen johtajansa Esa-Pekka Salosen viimeistä kautta orkesterin johdossa. Yksi kunnianhimoisimmista ja näyttävimmistä hankkeista on Celebrate Salonen -verkkosivusto. Kattava ja monikerroksinen sivusto on löytöretki Salosen 17 kauteen filharmonikkojen kapellimestarina. Kuvien sekä vapaasti valittavien audio- ja videokatkelmien avulla sivusto esittelee Salosen niin säveltäjänä, kapellimestarina kuin aikamme musiikin esitaistelijana.

Lue alkuperäinen uutinen (englanniksi – www.huliq.com)

Los Angeles Philharmonicin Celebrate Salonen -sivu

Suora linkki – http://www.celebratesalonen.com/