Amfion pro musica classica

Otto Tolonen voitti Segovia-kitarakilpailun Espanjassa

Kitaristi Otto Tolonen on voittanut kansainvälisen Andres Segovia -kitarakilpailun Espanjassa. Akustisen kitaran taitajat kisasivat viime viikon ajan Granadan Herradurassa.

Arvostetun kilpailun ykkössija toi Toloselle liki 18 000 euron arvoiset voittopalkinnot. Lisäksi suomalainen pääsee soittamaan konsertteja eri puolilla Espanjaa.

Espoossa vuonna 1980 syntynyt Otto Tolonen on voittanut lukuisia kansainvälisiä kitarakilpailuja.

Lue alkuperäinen uutinen (HS/Kulttuuri)

Tamperelaisia kutsutaan laatimaan konserttiohjelma

Tampereen Filharmonia päästää yleisönsä laatimaan ohjelman tammikuussa järjestettävään konserttiin. Kuulijat voivat äänestää suosikkejaan Toivotuimmat klassikot -konserttiin Tampere Filharmonian esiintymisten yhteydessä tai internetissä. Eniten ääniä saaneet sävellykset otetaan ohjelmaan.

Konsertin kapellimestari Pertti Pekkanen ja tuottaja Eija Oravuo ovat valinneet tarjolle noin 50 klassikkosävellystä. Ehdokaslistaa kuvataan musiikilliseksi ruokalistaksi alkupaloista jälkiruokiin.

Lue alkuperäinen uutinen (YLE/Uutiset/Kulttuuri)

24.11. Happy Nordic Music Days!

Säveltäjä Lars Petter Hagenin kuratoimat Pohjoismaiset musiikkipäivät ensi vuonna Oslossa ovat jo etukäteen herättäneet säveltäjäpiireissä paljon keskustelua paitsi teemoiltaan, myös tulossa olevilla ohjelmistovalinnoillaan. Festivaalin ”Call for scores” kuuluu mm. seuraavasti:

”THE FOLLOWING TOPICS, AMONG OTHER THINGS, WILL BE MUSICALLY INVESTIGATED

* The abandoned avant-garde. Works by composers that have left an avant-garde musical expression – for one reason or another. You may send in examples of two different styles to illustrate this situation.
* The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Critical perspectives on discipline, modesty and devoutness in Nordic music.”

http://www.happynordicmusicdays.no
http://www.happynordicmusicdays.no/index2.html

Pohjoismaisten musiikkipäivien suhteen usein puhututtanut kysymys on ollut miksi joku haluaisi tulla kuuntelemaan vain ja ainoastaan pohjoismaista musiikkia. Pahimmillaan ko. festivaalin ohjelma voisi olla (en sano, että näin on ollut)  tasa-arvoisten ja demokraattisten maiden demokraattisesti valittua konsensushenkistä musiikkia.

Lars Petter Hagen tarttuu minusta onnistuneesti sellaisiin aiheisiin, joiden kautta kenties voi nähdä pohjoismaisen musiikin uudesta näkökulmasta. Samasta syystä viime lokakuun alussa Helsingissä pidetyt Pohjoismaiset musiikkipäivät, joiden taiteellisena johtajana toimi säveltäjä Markus Fagerudd, keskittyivät pohjoismaisen musiikkiteatterin tarkasteluun.

Sitä paitsi Hagenin festivaalin linja tarjoaa pidemmällä aikavälillä mahdollisuuden oikeaan demokraattisuuteen; mikäli taatttaisiin peräkkäisten festivaalien erilaisuus, esimerkiksi riittävän erilaisen maun omaavilla taiteellisilla johtajilla, muutaman vuoden perspektiivillä kuultaisiin kenties entistä suurempi määrä erilaista pohjoismaista musiikkia. Varmasti syntyisi myös vastareaktioita eri vuoden festareiden välille, mikä terävöittäisi festivaalin profiilia.

Olisinko itse samaa mieltä Hagenin kanssa tai tietyn position ottaminen esimerkiksi modernismin suhteen ovat niin ollen tässä asiassa festivaalin kannalta vähemmän tärkeitä kysymyksiä.

Zagros Balderissa – Kamarimusiikkia kaupungin sydämessä

Vuonna 1993 toimintansa aloittanut Zagros täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Sibelius-Akatemian opiskelijoiden uuden musiikin yhtyeenä aloittaneen Zagrosin alkuaikojen idealistisuus, kokeilunhalu ja ennakkoluulottomuus ovat säilyneet toiminnan perustana koko 15-vuotisen taipaleen ajan. Zagrosin ohjelmistoa ovat leimanneet 1900-luvun modernit klassikot ja uusin nykymusiikki sekä näiden ennakkoluuloton yhdistäminen vanhemman kamarimusiikin mestariteoksiin.

Zagrosin oma konserttisarja Zagros Balderissa – Kamarimusiikkia kaupungin sydämessä sai alkunsa vuonna 2004 ja jatkuu edelleen. Syyskauden viimeisessä konsertissa 29.11. klo 19.00 Zagros juhlistaa 15-vuotista taivaltaan modernien klassikkojen sekä suomalaisen nykymusiikin parissa.

Risto Nieminen Juhlaviikoilta Lissaboniin

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtaja Risto Nieminen siirtyy Lissabonissa toimivan Gulbenkian-säätiön musiikkiosaston johtajaksi. Toimenkuvaan  kuuluu Gulbenkianin sinfoniaorkesterin ja kuoron sekä konserttisalin toiminnan organisointi.

Gulbenkian-säätiö on perustettu 1956. Se toimii yleishyödyllisiin tarkoituksiin taiteen, hyväntekeväisyyden, koulutuksen ja tieteen alueella. Säätiö vastaa merkittävästä osasta Lissabonin klassisen musiikin tarjontaa.

Risto Nieminen tuli Juhlaviikkojen johtoon Pariisin Ircam-musiikkikeskuksen (Centre Georges-Pompidou) taiteellisen johtajan tehtävästä 1997. Lissaboniin hän siirtyy huhtikuussa 2009. Helsinki-viikon säätiön hallitus aloittaa uuden toiminnanjohtajan haun Juhlaviikoille alkuvuodesta.