Amfion pro musica classica

Deutsche Grammophon potki pois Yundi Lin; mutta miksi?

Perinteinen saksalainen klassisen musiikin levyjätti Deutsche Grammophon on pudottanut kiinalaisen Yundi Lin pois artistiensa joukosta. Yundi Li ei ilmeisesti ollut riittävän myyvä kansikuvapianisti DG:lle – sellainen kuin hänen maanmiehensä, myöskin DG:lle levyttävä, Pekingin olympiakisojen avajaisissakin soittanut Lang Lang.

Yhdysvaltalainen musiikkikirjoittaja Benjamin Ivry suree Wall Street Journalissa DG:n politiikan olevan nuorien taiteilijoiden kohdalla lähinnä kiiltokuvamaisilla musiikkimannekiineillä ratsastamista. Ikäisekseen musiikillisesti ilmiömäisen kypsä, tulkinnoissaan pitkiin aikoihin mielenkiintoisin nuori pianisti Li näyttäytyy DG:n näkökulmasta ujona ja epäkiinnostavana hahmona: ”Kontrastina [Lang Langille], Yundi Li on raffinoitu muusikko aikana, jolloin kultivoituneisuus tukehtuu levy-yhtiöiden ja konserttijärjestäjien panikoivaan melskaamiseen. Herra Li löytää Chopinin ja Lisztin kaltaisten säveltäjien runollisen syvyyden, kuten on osoittanut aiheesta kehutuilla Deutsche Grammophonin levyillään, kuten myös äskettäisellä konsertillaan Carnegie Hallissa. Siellä, hänen tulkintansa […] nostattivat hellän nostalgian keinuvaan maailmaan, tunteisiin, jotka ovat yksinkertaisesti täysin Langin kaltaisten karkeiden kosketinsoitinposeeraajien ulottumattomissa.”

Lue koko artikkeli Wall Street Journalista

Rigoletto puhdisti Kansallisoopperan maineen paholaishölmöilyn jäljiltä

Helsingin sanomien musiikkikriitikko Hannu-Ilari Lampila kehuu Kansallisoopperan uutta Rigolettoa, mutta muistuttaa, että pohjalta on helppo ponnistaa ylöspäin:
”Giuseppe Verdin Rigoletto-oopperan ensi-ilta kohensi Suomen kansallisoopperan mainetta, jota syksyn ensimmäinen ensi-ilta, Paholaisen palkka-ampujaksi nimetty Carl Maria von Weberin oopperaklassikko oli kolhinut pahoin.

Juha Hemanuksen ohjaama sekava paholaishölmöily oli varsinainen pohjanoteeraus, mutta sillä oli yksi etu: pohjalta voi nousta vain ylöspäin.

Mikko Frankin johtama ja Georg Rooteringin ohjaama Rigoletto on kansainvälisen tason esitys, jota Kansallisoopperan ei tarvitse hävetä.”

Lue arvio Helsingin Sanomien nettisivuilta (Hannu-Ilari Lampila, HS/Kulttuuri)

Lisätty 3.12.:

Lue myös Jyrki Karvisen arvio Uudesta Suomesta (UusiSuomi/Kulttuuri)

New York Times valitsi suomalaissäveltäjän levyn yhdeksi vuoden parhaimmista

New York Times on valinnut suomalaisen säveltäjän Magnus Lindbergin levyn yhdeksi vuoden parhaista klassisen musiikin äänitteistä. Lehden kriitikon mukaan Radion sinfoniaorkesteri ja kapellimestari Sakari Oramo tulkitsevat levyllä Lindbergin teoksia dynaamisesti.

Lue alkuperäinen uutinen (YLE/Uutiset/Kulttuuri)

RSO:n muusikoita valittiin Maailman sinfoniaorkesteriin

Radion sinfoniaorkesterin muusikoita on valittu Maailman sinfoniaorkesteriin. Maailman merkittävimpien orkestereiden äänenjohtajista koostuva orkesteri konsertoi ensimmäisen kerran tällä viikolla Etelä-Koreassa.

Suomea ja RSO:ta edustavat orkesterissa toisen viulun äänenjohtaja Jukka Pohjola, alttoviulun äänenjohtaja Ilari Angervo, ensimmäinen soolosellisti Risto Poutanen sekä toinen soolotrumpetisti Tomas Gricius.

Lue alkuperäinen uutinen (YLE/Uutiset/Kulttuuri)

Savonlinnasalin ohjelmisto hupenee ensi kesän Oopperajuhlilla

Savonlinnasali on menettämässä jalansijaansa yhtenä Savonlinnan Oopperajuhlien merkittävimmistä näyttämöistä. Juhlien lastenohjelmistona esitettävä Seitsemän koiraveljestä siirretään ensi kesänä esitettäväksi Olavinlinnassa.

Vuonna 2002 valmistuneen kokous- ja konserttitalon toimitusjohtaja Taneli Tuomaala myöntää, että koiraveljesten menettäminen on Savonlinnasalille kielteinen asia. Hän arvelee lastenoopperan siirtämisen syynä olevan kuitenkin esityksen kannattavuuteen liittyvät tekijät.

Savonlinnasalin ohjelmistossa kuullaan ensi vuonna Soile Isokosken, Camilla Nylyndin sekä Oopperajuhlien vuoden taiteilijaksi valitun Eglise Gutiérrezin konsertit sekä ainakin yksi kamarikonsertti.

Lue alkuperäinen uutinen (YLE/Uutiset/Kulttuuri)