Amfion pro musica classica

New York City Opera saa pelastajan

New York City Operan pari vuotta kestänyt taloudellinen ja taiteellinen kriisi on saamassa onnellisen ratkaisun, kun pää- ja taiteelliseksi johtajaksi on nimitetty George Steel. Kapellimestarinakin toiminut Steel on tehnyt erittäin tunnustettua työtä Columbia Universityn Miller Theatren taiteellisena johtajana, kunnes otti viime lokakuussa vastaan Dallasin oopperan johtotehtävän. New Yorkin tarjouksesta, joka tuli vasta joulukuun puolivälissä, ei kuitenkaan voinut kieltäytyä.

City Operan toimintaidean mukaan sen produktiot ovat olleet helposti lähestyttäviä mutta innovatiivisia ja liput edullisia. Steel aikoo jatkaa monipuolista tarjontaa, joka ulottuu barokista uusiin tilausteoksiin. Muun muassa Leonard Bernsteinin A quiet place ja Igor Stravinskin Tulva ovat tulossa ohjelmistoon.

Tehtävään jo nimitetty Pariisin oopperan johtaja Gerald Mortier hermostutti uuden työpaikkansa hallituksen radikaalilla ohjelmistosuunnittelullaan. Liian pieneksi kuihtuneen toimintabudjetin takia hän vetäytyi tehtävästä.

Lue lisää aiheesta:
www.nytimes.com/2009/01/15/arts/music/15oper.html?_r=2&ref=music
pressroom.nycopera.com/pr/nycopera/news/george-steel-press-release.aspx

Musiikkikriitikko Martti Vuorenjuuri on kuollut

Helsingin Sanomien ensimmäinen kuukausipalkkainen musiikkitoimittaja ja -kriitikko, nimimerkillä MiVi kirjoittanut Martti Vuorenjuuri kuoli syöpään 26. joulukuuta päivää ennen 76-vuotispäiviään. Hän oli syntynyt Helsingissä vuonna 1932.

Vuorenjuuri mullisti suomalaista musiikkijournalismia nopeudellaan ja nenäkkyydellään. Hän aloitti uransa Ylioppilaslehdessä ja siirtyi Uuno Klamin suosituksesta Helsingin Sanomiin vuosiksi 1956–1963. Sen jälkeen työtä jatkoi toinen suorasuu Seppo Heikinheimo.

MiVi tunnettiin Suomen suorasanaisimpana musiikkikriitikkona sitten Heikki Klemetin. Hän kirjoitti ”kaupunginorkesterin rappiosta” ja ”keskinkertaisista tunareista”. Hän syytti musiikki-instituutioita liiallisesta vanhoillisuudesta ja propagoi kokeellisuuden puolesta, ja sävelsi itsekin Suomen ensimmäiseksi mainitun Uljas uusi maailma -elektronimusiikkiteoksen vuonna 1958.

Lue alkuperäinen uutinen Helsingin Sanomista (Vesa Sirén/HS kulttuuri)

Radiokanava vie aivovaurioon

Tilililii…. tilililii… tililil… sh*t! Pimeää. Hrrr. Ei auta, ylös! Naps, valot. Kriik, pahuksen vessanovi. Aamutakki hivelee ihoa, Hesari haisee. Hämärässä sormi tökkää radiota. Mitä, ”I am sailing”, pianoversiona, väärä kanava. Sormi tökkää uudelleen. Piano jatkaa seilaustaan. Kappale vaihtuu, ”Dies irae” Verdin Requiemista hyökyy päälle. Onneksi ei ole päänsärkyä. Pian Romeo ja Julia tanssahtelevat huoneeseen Prokofjevin tahdissa. Kello on vasta kahdeksan.
Read More →

Uusi kamarimusiikkifestivaali toukokuisessa Helsingissä

Kevät on jo toivon mukaan pitkällä, kun uusi Spring Light Chamber Music -festivaali käynnistyy Temppeliaukion kirkossa 5.-10.5.2009. Tapahtuman taiteellinen johtaja on Kansallisoopperassa työskentelevä pianisti Anastasia Injushina, joka on valinnut ohjelmaan niin sanottuja klassisen musiikin helmiä. Esimerkiksi Mozartia, Mendelssohnia ja Schumannia kuullaan nimekkään koti- ja ulkomaisen esiintyjäkaartin soittamana: mukana ovat muun muassa Kari Kriikku, Esa Tapani, Ralf Gothóni, Ana Chumachenko sekä Ysaÿe-kvartetti.

Händel: Messias

Kirkko soikoon -festivaalin päätöskonsertissa kuullaan Händelin mestarillinen oratorio vanhoilla soittimilla.