Amfion pro musica classica

Kansallisoopperan orkesterille tallennesopimus

Suomen Kansallisoopperan säätiö ja Suomen Muusikkojen liitto ry ovat päässeet sopimukseen Kansallisoopperan orkesteria koskevasta tallennesopimuksesta. Tänään maanantaina allekirjoitettu sopimus on voimassa 31.1.2012 asti. Toisin kuin talon muilla taiteellisilla ryhmillä, Kansallisoopperan orkesterilla ei ole ollut pysyvää tallennesopimusta sitten vuoden 2003. Nyt voimaan tullut sopimus koskee Kansallisoopperan esityksistä tehtäviä kaupallisia ääni- ja kuvatallenteita sekä radio- ja tv-lähetyksiä.

Oopperan taiteellinen johtaja Mikko Franck kommentoi: ”Kansallisoopperan strategian keskeisiä tavoitteita on pystyä palvelemaan koko Suomea, ja nyt aikaan saatu tallennesopimus antaa meille hyvät edellytykset etsiä keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi. Nyt voimme aloittaa keskustelut eri yhteistyötahojen kanssa esimerkiksi televisiointien ja dvd-tallenteiden suhteen.” Kansallisooppera käynnistää nyt neuvottelut Aulis Sallisen Punainen viiva -oopperan julkaisemisesta dvd-tallenteena. Pekka Milonoffin ohjaama produktio taltioitiin tätä silmällä pitäen jo toukokuussa 2008.

Juha T. Koskisen kantaesitys Tokiossa

Juha T. Koskisen säveltämä erBa kahdelle kitaralle ja tanssijalle saa kantaesityksensä Tokiossa 5. maaliskuuta 2009. Esittäjät ovat japanilainen Suomessa asuva buto-tanssija Aki Suzuki sekä kitaristit Rody van Gemert ja Norio Sato. Teos perustuu Franz Kafkan arvoitukselliseen kertomukseen Pesä (Der Bau). Konsertissa esitetään lisäksi muun muassa P.H. Nordgrenin, Rijndert van Woudenbergin ja Toru Takemitsun musiikkia.

Lisätietoja Suomen Japanin-instituutin sivuilta.

Aldeburghin festivaalilla uutta Harrison Birtwistleä

Musiikkiteatterin uudistajiin kuuluvalta Harrison Birtwistleltä kuullaan kesäkuussa Aldeburghin festivaalilla kantaesityksinä kaksi suurta teosta, Ryan Wigglesworthin johtaessa London Sinfoniettaa. Birtwistle (s. 1934), joka toimi vuosina 1975–1983 Royal National Theatren musiikillisena johtajana, herätti huomiota ja kohua ensimmäisellä oopperallaan Punch and Judy (1968), joka perustuu commedia dell’arte -tyyppisiin samannimisiin nukkehahmoihin. Oopperassa nuket eivät herää henkiin vaan ihmiset käyttäytyvät anarkististen ja väkivaltaisten nukketeatterihahmojen tavoin. Myöhemmät oopperat kuten The Mask of Orpheus ja Gawain saivat ristiriidattomamman, hyväksyvän vastaanoton, ja nykyään Birtwistle kuuluu etabloituneisimpiin brittisäveltäjiin. Hän toimii sävellyksen professorina Royal Academy of Music:ssa Lontoossa.

12.–28. kesäkuuta järjestettävällä festivaalilla esitetään myös muun muassa J.S. Bachia ja Karlheinz Stockhausenia sekä tilausteokset Elliott Carterilta ja Thomas Adésilta.

Sopraano Virpi Räisänen laulaa Nonoa Salzburgissa

Sopraano Virpi Räisänen esittää yhden neljästä sopraanoroolista Luigi Nonon oopperassa Al gran sole carico dell’amore Salzburgin musiikkijuhlilla elokuussa. Teos on säveltäjän poliittisimpia, ja sen libretossa on käytetty muun muassa Bertold Brechtin, Fidel Castron ja Che Guevaran tekstejä. Orkesterin, kuoron ja solistien lisäksi partituuri sisältää nauhamusiikkia.

Oulusta kotoisin oleva Virpi Räisänen aloitti uransa viulistina ja suoritti diplomin Amsterdamin konservatoriossa 1998. Hän on työskennellyt lukuisissa hollantilaisissa orkestereissa. Uuteen musiikkiin erikoistuneena laulajana Räisänen hyödyntää monialaista lahjakkuuttaan esittämällä teoksia, joissa hän sekä soittaa viulua että laulaa. Modernia ”viululaulua” ovat säveltäneet esimerkiksi Perttu Haapanen ja Asko Hyvärinen.

Salzburgissa esiintyy myös tenori Topi Lehtipuu Alfonson roolissa Mozartin oopperassa Cosi fan tutte.

Arvio: Musica Novan avajaiskonsertti

Uudestisyntyneen Musica nova -festivaalin avajaiskonsertin huipennoksena kuultiin kantaesityksenä Väliaika Juhani Nuorvalan kolme vuotta sitten valmistuneesta oopperasta Flash Flash. Väliaikaa kehystävät ensimmäinen ja toinen näytös jäivät siis vielä kuulematta ja näkemättä. Eilen kuullun esityksen perusteella tuli selväksi ainakin se, että kyse on hyvin poikkeuksellisesta suomalaisesta oopperateoksesta. Väliajan musiikki on nopeatempoista ja Juha Siltasen englanninkielinen teksti kiitää viiden laulajan ensemblella vikkelästi ja sujuvasti. Poissa ovat perisuomalainen jähmeys ja kansallinen mytologia. Uskoisin, että juuri tämänkaltaista oopperaa kaivataan dynaamiseen ja monikulttuuriseen Helsinkiin. Vaikka oopperan aiheena on sodanjälkeisen amerikkalaisen kulttuurin tunnetuimpiin ikoneihin kuuluva Andy Warhol, on selvää, että teos kertoo yhtä paljon 2000-luvun Suomesta. Nuorvalan oopperan sähköisesti kimmeltävä hunajaisen imelä sävelmaailma rakentaa viekoittelevan julkisivun, jonka takana väijyy elämän ahdistava raadollisuus. Oopperan musiikissa kauttaaltaan käytetty epätavallinen viritysjärjestelmä on epäilemättä tarkoitettu luomaan outouden ja epätodellisen vaikutelmaa. Kuulemani perusteella en ole aivan vakuuttunut kyseisen järjestelmän toimivuudesta lauluäänillä. Joka tapauksessa esityksen laulajat suoriutuivat virtuoosisesta tehtävästään erinomaisesti. Tuuli Lindebergin instrumentaalisen kuulas sopraano soi juuri sopivan etäisen koskemattomana Tuula Paavolan alton tuodessa ronskimpaa elämän karheutta vastapainoksi. Myös esityksen kolme mieslaulajaa pysyivät vauhdissa mukana vaivattomasti.

Konsertin alkunumerossa päästiin suoraan Johan Tallgrenin tämänvuotisen festivaalin teemaksi valitseman New Yorkin tunnelmiin. Steve Reichin City Life -teoksessa vuodelta 1995 kuullaan säveltäjän itsensä tallentamia äänimaisemia New Yorkin kaduilta. Väliajan jälkeen kuultiin toinen Reichin teos, koko konsertille nimensä antanut Come out -nauhateos vuodelta 1966. Nauhalta kuullaan Harlemin mellakoissa vangitun tummaihoisen nuoren miehen ääni. Oikeudenkäynnissä nuorukaista syytettiin murhasta, vaikka hän oli syytön. Ennen väliaikaa (joka antoi konserttiin ahtautuneelle Helsingin musiikkielämän kermalle mahdollisuuden vaihtaa kuulumisia ja harrastaa seurapiirielämää à la Warhol) kuultiin toinen nauhateos, John Cagen Imaginary Landscape No. 5 vuodelta 1952. Teos on ehtaa Cagea ja sen sattumanvaraisesti valittujen jazzpätkien eripurainen kollaasi virkisti korvia ja mieltä. Konsertissa kuultiin lisäksi nuorena kuolleen italialaisen säveltäjän Fausto Romitellin (1963-2004) kymmenen vuotta sitten Pariisissa kantaesitetty teos Professor Bad Trip: Lesson 2 (1998-1999). Se on keskimmäinen teos trilogiasta,  joka on saanut innoituksensa ranskalaisen runoilijan Henri Michauxin huumekokeiluja analysoivasta kirjasta Connaissance par les gouffres (”Kuilujen kautta tietoisuuteen”). Romitellin intohimona oli psykedeelinen rock, ja niinpä Professor Bad Trip -teoksen kymmenen hengen soittajistoon kuuluvat myös sähkökitara ja sähköbasso. Muutoin pääosin ranskalaisesta spektrimusiikista ilmaisunsa saaneessa teoksessa erottuivat Mikko Ivarsin vahvistetusta sellosta kummunneet Jimi Hendrix-tyyppiset soolorevittelyt.

Avajaiskonsertti Kansallisoopperan Alminsalissa käynnisti Musica nova –festivaalin liikkeelle virkeän vauhdikkaasti. Avanti! ja Dmitri Slobodeniouk tulkitsivat energisen urbaanit sävelteokset mukaansatempaavan tyylikkäästi.