Amfion pro musica classica

Kriitikko näytelmän päähenkilönä

Brittiläisessä musiikkikritiikissä ei sanoja säästellä, ja joskus vastapuolenkin tunteet kuohuvat. Veronica Lee kirjoittaa sanomalehti Guardianissa tapahtumasarjasta, joka sai alkunsa vuonna 2005 Leen arvosteltua Evening Standard-lehdessä ”uutta tonalismia” edustavan Keith Bursteinin säveltämän oopperan Manifest Destiny. Arvostelu oli tyrmäävä. Burstein harmistui siinä määrin, että haastoi lehden oikeuteen, mutta hävisi jutun ja joutui maksamaan lähes satatuhatta puntaa kuluina.

Nyt tapauksesta on kirjoitettu näytelmä, joka toistaiseksi on saanut vain lukuesityksen. Oopperaa ja sen librettoa Lee luonnehti sanoilla ”kulunut”, ”lyijynraskas” ja ”epämusikaalinen”, eikä suuremmin kehu uuttakaan tekstiä, mutta antaa sentään tunnustusta näyttelijävalinnasta: ”Ainakin fiktionaalinen minä on pitkä, hoikka, kaunis ja hänellä on fantastiset sääret.”

Varsinais-Suomeen uusi ammattilaisorkesteri

Uusia musiikin ammattilaisryhmiä syntyy Suomessa harvoin. Varsinaissuomalainen orkesteri Kuninkaantien muusikot konsertoi ensimmäistä kertaa huomenna sunnuntaina Maarian kirkossa klo 18. Ohjelmassa on Tomaso Albinonin ja Jan Zelenkan musiikkia.

Kuninkaantien muusikot on syksyllä 2008 perustettu ammattilaisista koostuva orkesteri, joka konsertoi eri puolilla Varsinais-Suomea yhteistyössä kaupunkien, kuntien, seurakuntien ja muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Kuninkaantien muusikoiden kokoonpano vaihtelee esitettävän teoksen mukaan triosta suureen kamariorkesteriin. Toiminnassa on mukana myös kamarikuoro. Orkesteria johtaa Markus Yli-Jokipii. Orkesterin suunnitelmissa on pitää kaksi-kolme konserttia kaudessa.

Hyvää mutta harvoille

Pärnun Oopperan Repoo-ryhmä on vieraillut Balder-salissa tällä viikolla. Veijo Murtomäki päättää kiittävän arvionsa seuraavasti: ”Esiintyjiä oli nyt tasan kaksi ja yleisöä kolme henkilöä. Toivottavasti jatkossa enemmän, sillä ryhmä ansaitsee huomiota.” Mieleen palaa opiskeluaikainen keikka Tukholmassa, jossa meitä esiintyjiä oli kuusi ja yleisöä aluksi pyöreä nolla. Päätimme totta kai silti soittaa, ja kukin vuorollaan hiippaili katsomoon seuraamaan muiden esiintymistä. Järjestelystä luovuttiin, kun puolen tunnin kuluttua saliin saapui mattimyöhäinen, oikea katsoja.

Repoo-ryhmä esiintyy vielä tänään klo 19; lippujen hinnat ovat 10 ja 5 euroa. Balder-sali on osoitteessa Aleksanterinkatu 12.

”Iiriläinen” Stradivarius Antti Tikkaselle

Pohjola Pankin taidesäätiö on luovuttanut omistamansa Stradivarius-viulun Meta4-kvartetin ensiviulisti Antti Tikkasen käyttöön. Taidesäätiön Stradivarius on peräisin Antonio Stradivarin (1644–1737) ns. kultaiselta kaudelta, vuodelta 1702. Ennen Tikkasta arvoviulu oli Reka Szilvayn käytössä. Tikkanen on aiemmin soittanut Sibelius-Akatemian omistamalla Stradivariuksella, mutta soittimen laina-aika päättyy kesällä.

Taidesäätiön soittimien muita uusia haltijoita ovat viulistit Linda Hedlund (Carlo Antonio Testore, 1730) ja Terhi Paldanius (Pierre & Hippolyte Silvestre, 1843).

Arvio: Taivaallisia näkyjä

Anton Brucknerin sinfonioita on kutsuttu ”messuiksi ilman sanoja”. Syitä tällaiseen ilmaisuun ovat muun muassa sinfonioissa esiintyvät sitaatit säveltäjän omista messuista, koraaliaiheet, vakavan painava yleissävy sekä Brucknerin syvä uskonnollinen vakaumus.

Osittain paikkansa pitävä tokaisu ei kuitenkaan tee oikeutta Brucknerin sinfonioiden moniulotteiselle ilmaisuasteikolle. Brucknerin musiikillisia esikuvia olivat etenkin Schubert, Beethoven ja Wagner. Voisi kuvitella, että nämä kaikki erilaiset tyyli-ihanteet yhdistettynä kirkkomusiikin perintöön tuottaisivat melkoisen sillisalaatin. Joku voi tietysti olla sitäkin mieltä – esimerkiksi Brahms, jonka mielestä Brucknerilla ei ollut ”mitään aavistusta musiikillisesta johdonmukaisuudesta” – mutta romantiikan ajan soitetuimpien säveltäjiin kuuluva Bruckner on onnistunut myös vakuuttamaan kyvyllään kietoa erilaiset tyylivaikutteet yhteen saumattomaksi, persoonalliseksi ja puhuttelevaksi kokonaisuudeksi.

Wagnerille omistettu Brucknerin kolmas sinfonia sisältää erityisen paljon wagnerismeja sekä myös sitaatteja Wagnerin oopperoista, minkä vuoksi teos on saanut lisänimen ”wagnersinfonia”. Kuuluvilla ovat kuitenkin myös Beethoven-, Schubert- ja kirkkomusiikkivaikutteet. Säveltäjän urkuritausta kuuluu selkeissä äänikertavaihdoksissa, ja muutenkin musiikissa tärkeällä sijalla ovat vastakohtaiset asetelmat: erilaisia tyylejä asetetaan vastakkain ja nyansseissa on jyrkkää terassidynamiikkaa.

Radion sinfoniaorkesteri toteutti Sakari Oramon johdolla pysäyttävällä voimalla ja tarkkuudella nämä terassidynaamiset ja tyylilliset vaihtelut. Kutkuttavan intensiiviset pianissimot pitivät otteessaan. Erityisen hieno esimerkki dynamiikan mestarillisesta hallinnasta oli Scherzo-osan alku, joka lähtee tuskin kuultavasta pianissimosta nousten nopealla crescendolla toiseen ääripäähän, kohtalokkaasti jyskyttäviin akordeihin. Osan keskivaiheen schubertmaisen ländler-trion orkesteri soitti nautiskelevan letkeästi, luoden huimaavan kontrastin jyskytysakordeille.

Vastakohtaisten tunnelmien lisäksi myös melodiikan wagneriaaninen linjakkuus toteutui pehmeästi ja sulavasti. Jouset soivat kuulaasti kuin enkelikuoro – ehkä joissakin kohdin olisi jopa ollut mahdollista irrottaa jousistosta enemmän romanttista hehkua haastamaan teoksessa suuren roolin saavia puhaltimia?

Sinfonian kirkkomusiikilliset ulottuvuudet olivat elementissään Johanneksen kirkon akustiikassa. Musiikki todella nousi taivaallisiin korkeuksiin. Oramo sai orkesterin soimaan yhtenäisenä kuin urut. Johanneksen kirkko ei kuitenkaan ole niitä Helsingin kaikuisimpia, joten Brucknerin musiikilliset blokit, herooiset sointukulut, sekvenssiketjut ja nyanssivaihtelut erottuivat aivan tarpeeksi hyvin. Hienoa, että RSO jalkautui pois vakiosaleistaan ilmaiskonsertin merkeissä näin osuvalla ohjelmalla.

Konsertin jälkipuoliskolla kuultiin Brucknerin jousikvintetto. Tämä Brucknerin ”syrjähyppy” kamarimusiikin alueelle kuuluu kamarimusiikkikirjallisuuden helmiin. Teoksessa sinfoninen ajattelu yhdistyy kamarimusiikilliseen ilmaisuun, ja varsinkin hitaassa osassa on hyvin tunnekylläistä, ekspressiivistä melodiikkaa. Ykkösviulistina soitti Sakari Oramo pehmeällä, laulavalla otteella, joskin välillä innostuessaan äänen tarpeettomasti rikkoen. Muut kvintetin jäsenet olivat RSO:n muusikoita. Kukin hoiti osuutensa ammattitaidolla ja rutiinilla, mutta välillä yhteinen puhtaus horjui, eikä kamarimusiikillista yhteen sulautumista oikein tapahtunut.

Kvintetto toi kiinnostavan lisän konsertti-illan luomaan kuvaan Brucknerista säveltäjänä. Saattoi kuitenkin olla, että sekä yleisöltä että muusikoilta olivat jo panokset loppumaisillaan loistavan kolmannen sinfonian esityksen jälkeen.