Amfion pro musica classica

Pariisin-blogin avaus

kuva: Maarit KytöharjuTäällä sitä ollaan keskellä keväistä Pariisia. Aurinko helottaa kesäisen kuumasti ja puistoissa kukkivat kirsikkapuut. Cité Internationale des Artsin ateljeen ikkunoista avautuu komea näköala Pariisin kattojen yli kohti pohjoista. Hiljaisuutta rakastava säveltäjä joutuu hieman joustamaan, sillä olosuhteet ovat kuin suoraan musiikkileiriltä: naapuriateljeissa pianistit kilkuttavat, lyömäsoittajat jyskyttävät ja laulajat livertelevät. Pääsiäisen kunniaksi meno tuntuu hieman rauhoittuneen.

Täällä majailevat muusikot voivat esitellä taitojaan tiistaisin Citéen konserttisalissa järjestettävissä konserteissa. Tämän viikon tiistaina oli vuorossa naapurimme Lucie Antunes, joka paljastui henkeäsalpaavan taitavaksi lyömäsoitinvirtuoosiksi. Stockhausenin ja erityisesti Globokarin teoksissa muusikon omasta kehosta muodostui soitin, jota nuori ranskalaisneitomme käsitteli rohkean estottomasti.

Eilen olikin sitten paluu ”rikospaikalle” eli Ircamiin, jossa sekä allekirjoittanut että hänen vaimonsa ovat opiskelleet tietokonemusiiikkia noin 10 vuotta sitten. Ircamin Espace de projection -salissa TM+ -ensemble soitti milanolaisen säveltäjän Andrea Viganin kantaesityksen sekä Luigi Nonon Maurizio Pollinille säveltämän …sofferte Onde serene… -teoksen pianolle ja nauhalle. Konsertin kruunasi Schönbergin klassikkoteos Pierrot lunaire saksalaisen näyttelijän Isabelle Menken hienovaraisen vahvana tulkintana. Menken ilmaisuskaala puheen ja laulun välimaastossa oli harvinaisen laaja, harmi että hänen äänensä jäi usein soittajien fortissimoiden peittoamaksi.

Konsertin jälkeen Ircamin lämpiössä tarjottiin viiniä ja pientä mutusteltavaa. Siellä tapasimme muutamia vanhoja tuttuja, vaikkakin väki näyttää suurimmaksi osaksi vaihtuneen vuosien saatossa. Tuli myös jälleen todistettua, kuinka suulaita jotkut ranskalaiset saattavat olla. Eräskin musiikkikriitikko vuodatti näkemyksiään konsertista ja kaikesta muusta vastaavasta niin antaumuksella, ettei siinä jäänyt suunvuoroa kenellekään muulle. Onneksi myös kriitikon piti jossain vaiheessa mennä hakemaan lisää viiniä. Kuulin Pariisiin asettuneiden säveltäjäkollegoiden valittelivan sitä, että Ranskassa sävellystilaukset jäävät usein lunastamattomien lupausten tasolle. Suuret sanat eivät yllä toteutukseen saakka. Suomeen verrattuna positiivista on se, että uuden musiikin organisaatioita ja yhtyeitä täällä on paljon enemmän.

Palatessamme puolen yön maissa kotiin, meitä odotti tutuksi käynyt näkymä Citéen edustalla: useita kodittomia miehiä oli käymässä kadunvarteen yöpuulle  makuupusseihinsa sateelta suojaavan katoksen alle.

Suomalaisia kehuttiin, kapellimestari lauloi ja vihelsi

Viikonlopun St. Louisin orkesterin konserteissa Carnegie Hallissa Sibeliuksen viides sinfonia sai ”läpinäkyvimmän ja kiehtovimman esityksen miesmuistiin”, kirjoittaa Anthony Tommasini New York Timesissa. Myös Karita Mattilan Luonnotarta kehuttiin lumoavaksi.

Varsinainen uutinen oli kuitenkin itävaltalaisen säveltäjä-chansonnier HK Gruberin lennon myöhästyminen perjantaina, jolloin orkesterin kapellimestari David Robertson otti haltuun edellisen Frankenstein!! -laulusarjan solistitehtävän. Suomessakin Musica Nova -festivaalilla esitetyn erinomaisen teoksen tekstit ovat nykyaikaisia lastenrunoja, joissa kuvataan esimerkiksi hirviöitä, lepakoita leikkikavereina ja Batmanin ja Robinin läheistä suhdetta. Robertsonin esitys oli Tommassinin mukaan ”estottomuuden tour de force”.

Myös St. Louis Today raportoi aiheesta.

Musiikkiterapiakoulutus alkaa Turussa

Turun musiikkiakatemia alkaa tarjota musiikkipedagogin ja muusikon opintolinjojen lisäksi ensi syksynä myös musiikkiterapeutin koulutusta. Koulutuksesta vastaa kasvatustieteen tohtori, musiikkiterapeutti Liisa-Maria Lilja-Viherlampi, ja sitä annetaan musiikillisen taustan omaaville tai musiikkia opettaville opettajille. Uuteen koulutukseen otetaan ensi syksynä 12–14 opiskelijaa.

”Musiikkiterapia on voimakas kehityssuunta, ja Turun koulutusta on rakennettu yhteistyössä Suomen musiikkiterapiakoulutusten kehittämistyöryhmän kanssa. Päämääränä on laaja-alainen osaaminen, joka kohdentuu niin neurologiaan, motorisiin taitoihin kuin psykoterapiaankin”, Lilja-Viherlampi kertoo Turun Sanomien haastattelussa.

Arvio: Suomalaisen musiikin hyvä ilta Carnegie Hallissa

Aloitan iloisimmista uutisista: Kaija Saariahon Mirage sai erittäin hienon New Yorkin ensiesityksen Saint Louis Symphony Orchestran konsertissa Carnegie Hallissa viime lauantaina. Karita Mattila esitti itselleen räätälöidyn soolostemman puhtaasti ja eläytyen, mutta ennen kaikkea upean hallitusti – yhtään vähempää ei voi sanoa teoksen sellosolistista Anssi Karttusesta eikä David Robertsonin johtamasta Saint Louis Symphony Orchestrasta. Toiseksi orkesterin esitys Jean Sibeliuksen viidennestä sinfoniasta oli hätkähdyttävä: Robertson tarjoili sinfoniasta niin hyvin harjoitetun, hallitun ja vaikuttavan tulkinnan, etten parempaa voisi enää toivoa.

Read More →

Tuusulanjärven festivaalin riemastuttava ohjelma

Pekka Kuusiston johtama Tuusulanjärven kamarimusiikki järjestetään tänä vuonna 26.7.–1.8. Festivaalin konserteissa yhdistetään enemmän ja vähemmän tuttua sekä aivan uutta, kokeilevaa ohjelmistoa ilahduttavan ennakkoluulottomasti. Juhlilla esiintyy välittömässä ja iloluontoisessa hengessä kaveriporukka, joista monet ovat kansallisesti ja kansainvälisestikin tunnettuja taiteilijoita.

Poimintana ohjelmasta: avajaiskonsertissa esitetään Vivaldin ja Piazzollan Vuodenajat Jaakko Kuusiston Välivuodenaikojen ohessa. Iltakonsertissa Kamus-kvartetti soittaa Schumannin kolmannen kvarteton, minkä jälkeen Pekka Kuusisto ja Milla Viljamaa esittävät Joy Divisionin kappaleita. Helsingin lapsijouset soittavat Vivaldia, Sibeliusta ja Rautavaaraa. Ja Crumbin Black Angelsin jälkeen taiteellinen johtaja ja Paula Vesala kantaesittävät uuden yhteisen teoksensa.