Amfion pro musica classica

Boccherinin jousikvintettoja

Luigi Boccherini, mestarillinen sellisti, sävelsi runsaasti kamarimusiikkia, jossa pääosassa ensiviulun kanssa on usein sello. Radion sinfoniaorkesterin muusikot esiintyvät.

Orkesterin istumajärjestys

Sinfoniaorkesterissa viulut ovat joskus yhdessä ryppäässä, joskus taas vastakkain. Sellotkin siirtyvät joskus keskemmälle. Mistä on kysymys?

Markus Kuikka, Kuopion kaupunginorkesterin soolosellisti vuosina 1978-2008, vastaa:

Orkesterit ja kapellimestarit pyrkivät palauttamaan alkuperäisiä esityskäytäntöjä. Keskeinen konserteissa esitettävä ohjelmisto on sävelletty vuosina 1800—1920 ja viulut istuivat tuohon aikaan vastakkain lähes kaikkialla. Monissa teoksissa Beethovenista Mahleriin on partituuriin sisäänkirjoitettu eräänlaista musiikillista ping-pongia ensiviulujen Read More →

Unohdetun soittimen renessanssi

Suomessa Markus Kuikka on tehnyt pioneerityötä soittamalla sekä arpeggionea että barytonia, sellonsukuisia soittimia molemmat. Nyt jälkimmäiseen on tarttunut myös sellisti David Geringas, joka Read More →

Anna-Maria Helsing Oulu Sinfonian taiteelliseksi johtajaksi

kuva: Heikki Tuuli

Kapellimestari Anna-Maria Helsing, 37, on ensimmäisenä naisena Suomessa nimitetty sinfoniaorkesterin taiteelliseksi johtajaksi. Pesti Oulu Sinfoniassa alkaa syksyllä 2010. Helsing kehuu orkesteria korkeatasoiseksi ja Madetojan salia akustisesti erinomaiseksi.

Uuden taiteellisen johtajan haastattelu löytyy täältä.

Ooppera liian väkivaltainen; laulajat sairaslomalle

Jo 28 Kölnin oopperan kuoron 64 laulajasta on ilmoittautunut sairauslomalle välttääkseen esiintymisen Tilman Knaben ohjaamassa Camille Saint-Saënsin oopperassa Samson et Dalila. Myös naispääosan (ja siis myös kuuluisan aarian Mon cœur s’ouvre à ta voix) esittäjä Dalia Schaechter ja kaksi muuta solistia ovat marssineet ulos produktiosta.

Kohu on syntynyt ohjaajan siirrettyä Raamatun ajan Palestiinassa tapahtuvan oopperan nyky-Lähi-itään, jossa sodankäyntiin kuuluu konetuliaseita ja joukkoraiskauksia. Oopperan edustaja Johannes Wunderlich puolustaa erikoista ohjausta, ja on sitä mieltä, että teatteriesityksiin verrattuna ollaan oopperassa selvästi kesympiä. Hänen mukaansa kuoro on protestista huolimatta edelleen toimintakykyinen ja muistuttaa monien laulajien ylistävän Knaben ohjausta.

Asiasta raportoi muun muassa Westdeutsche Rundfunkin uutispalvelu.