Papin jakaessa ehtoollista urkuri päästää valloilleen hurjimmat musiikilliset fantasiansa. Messusta muodostuu maaginen jännitysnäytelmä, joka huipentuu apokalyptiseen loppusoittoon. Kirkkokansa kiirehtii nopeasti ovia kohden, aivan kuin peläten urkurin voimannäyttöä. Huimaavan korkeassa katedraalissa soitinmassat vellovat kuin hyökyaallot myrskyävässä meressä, ne piiskaavat kuulijaa kohti ekstaasia. Eipä iske suomipojalle kaipuu kuulla jyystävän jankuttavia virsiä kotikirkossa!
Sunnuntain iltamessu Saint-Eustachen katedraalissa on unohtumaton kokemus. Messua edeltää puolen tunnin mittainen urkuresitaali (”audition”). Eilen saimme nauttia italialaisen urkuri-säveltäjä Francesco Filidein (s. 1973) taituruudesta ja rohkeudesta. Resitaalissa kuulimme Bachin riemukkaan monumentaalisen Es-duuri-preludin ja fuugan (BWV 552) lisäksi György Ligetin varhaisen Ricercaren (1951) sekä japanilaisen Toshio Hosokawan Cloudscape-teoksen vuodelta 2000. Pisassa syntyneellä urkurillamme on värikäs ja äksy luonne (italiaksi ”incazzato”), joka tulee esiin sopivan särmikkäästi hänen tulkinnoissaan ja teosvalinnoissaan.
Konsertti-messua kuulemaan oli saapunut myös toinen pariisilaistunut italialaissäveltäjä, Mauro Lanza (s. 1975). Kuten Francesco myös Mauro on vanha tuttuni Ircamin ajoilta. Pariisin lisäksi heitä yhdistää toisiinsa opinnot sisilialaisen säveltäjägurun Salvatore Sciarrinon kesäkursseilla. Noukkiessamme katkarapuja kookospähkinän sisuksista thairavintolassa konsertin jälkeen tuli ilmi, että molemmilla on konsertit Ircamin Agora-festivaalilla ensi kuussa. Mauro on säveltänyt elektronimusiikkia ruotsalaiseen mykkäelokuvaan Häxan vuodelta 1921. Italia on muutenkin vahvasti esillä festivaalilla, sillä kolmessa konsertissa esitetään edesmenneen Luciano Berion jo moderneiksi klassikoiksi valikoituneita suurimuotoisempia teoksia (Passaggio, Formazioni, Coro), joiden pareina kuullaan kantaesitykset nuoremmilta säveltäjiltä. Berio-syklin ensimmäisessä konsertissa 9.6. esiintyy Ensemble intercontemporain Susanna Mälkin johdolla.