Amfion pro musica classica

Bryn Terfel viimeistä kertaa Don Giovannin nimiroolissa – ilmaiseksi

Verbierin festivaalilla taltioitu Mozartin oopperan konserttiesitys on nähtävissä 20.8. saakka ilmaiseksi täällä ja täällä. Muissa rooleissa laulavat René Pape (Leporello), Anna Samuil (Donna Anna), Thomas Quasthoff (Commendatore), Michael Schade (Don Ottavio), Annette Dasch (Donna Elvira), Sylvia Schwartz (Zerlina) ja Robert Gleadow (Masetto). Kursorisen kuuntelun perusteella sekä soitto että laulu on erinomaista.

Terfel on ilmoittanut siirtyvänsä laulamaan jatkossa vain Leporellon roolia.

Merce Cunningham kuollut

John Cage ja Merce Cunningham

Koreografi, tanssija ja omaa nimeään kantavan tanssiryhmän perustaja Merce Cunningham kuoli eilen 90 vuoden iässä kotonaan New Yorkissa. Cunningham oli modernin tanssin merkittävä uudistaja ja vaikutti myös musiikin maailmassa tekemällä läheistä yhteistyötä muun muassa elämänkumppaninsa John Cagen kanssa.

Cage ja Cunningham laajensivat esityskäytäntöä esittämällä samassa tilassa tanssia ja musiikkia, mutta toisistaan riippumattomina. Cunninghamin koreografiat eivät olleet narratiivisia, vaan tanssin tuli ilmaista vain tanssia.

John Cage toimi Merce Cunningham Dance Companyn musiikillisena neuvonantajana vuodesta 1953 kuolemaansa 1992 saakka. Sen jälkeen tehtävää on hoitanut avantgardeviulisti ja -säveltäjä Takehisa Kosugi. Ryhmän muusikkona toimii myös Suomessakin viime vuonna vieraillut pianisti Christian Wolff.

Kuhmon kamarimusiikissa yleisömenestys

Kuhmon kamarimusiikin konserteissa kävi tänä kesänä 39 000 kuulijaa, pari tuhatta enemmän kuin viime vuonna. Yli neljäsosa tilaisuuksista oli loppuunmyytyjä.

Ensi kesänä festivaalilla esiintyy muun muassa Jordi Savall gambayhtyeineen, viulisti Gidon Kremer ja puolalainen säveltäjä Krzysztof Penderecki. Kamarimusiikissa esitetään myös lukuisia Kaija Saariahon teoksia.

Ennenkuulumatonta Mozartia

Kuva: Kerstin Joensson/Associated Press

Salzburgilainen Mozarteum-säätiö on ilmoittanut löytäneensä kaksi aiemmin tuntematonta W. A. Mozartin pianosävellystä. Säätiö tiedotti torstaina, että kaksi jo pitkään sen hallussa ollutta partituuria tai niiden osaa on tunnistettu Mozartin säveltämiksi. Teokset kuuluvat mestarin varhaistuotantoon, mutta muita yksityiskohtia niistä ei lakonisessa tiedotteessa vielä kerrottu.

Klaveeristi Florian Birsak esittää sävellykset elokuun alussa pidettävässä lehdistötilaisuudessa Mozartin syntymäkodissa tämän alkuperäisellä fortepianolla.

Voiko säveltämistä opettaa?

Kuva: Graham Turner

Guardianin verkkosivuilla on julkaistu säveltäjä Peter Maxwell Daviesin lyhyt mutta kiintoisa videohaastattelu. Master of Queen’s Music puhuu muun muassa klassisen musiikin elementtien arkipäiväistymisestä: ”Voitko kuvitella vaikutelmaa, jonka Beethovenin yhdeksännen sinfonian finaalin ensimmäinen sointu aikanaan synnytti? Nyt joka kauhufilmissä on sama sointu, eikä se enää tarkoita piruakaan.”

Puhetta ehtii syntyä myös esimerkiksi säveltämisen opettamisesta (”tärkeä taito on tietää, minne ei pidä kirjoittaa nuotteja”) ja partituurien funktiosta aikaansa kuvaavina, monitahoisina objekteina (”partituuri on kolmiulotteinen kuten veistoskin”).