Amfion pro musica classica

Niemisen keskustelunavaus

Risto Nieminen. Kuva: Saša Tkal?an

Juhlaviikkojen pitkäaikainen johtaja, nyt Lissabonin Gulbenkian-säätiön palvelukseen siirtynyt Risto Nieminen suomii Suomen Kuvalehden haastattelussa meikäläistä kulttuuripolitiikkaa.

Tässä muutama poiminta: ”Suomalaiselta kulttuuripolitiikalta puuttuu linja.” Niemisen mukaan linjattomuus näkyy siten, että asiat tehdään kuten aina ennenkin: ”Rahaa saavat ne, jotka ovat saaneet sitä aikaisemminkin sisällöstä riippumatta.”

Musiikkikoulutuskin saa osansa: ”Meillä koulutetaan välttämään virheitä […]. Soittaja saattaa olla teknisesti taitava, mutta viimeinen persoonallinen antautuminen puuttuu, koska pelätään virheitä.”

Rakenteilla oleva Musiikkitalo herättää Niemisessä epäilyksiä. Hänen mielestään talon taiteellisista linjauksista, sen kasvoista, ei julkisuudessa ole puhuttu tarpeeksi, vaan ”musiikkitalosta on tulossa samanlainen varauskirjan ehdoilla linjattu parkkitalo kuin Finlandia-talo ohjelmistopolitiikaltaan on.”

Hän ottaa vertailukohdaksi uuden, vasta suunnitteilla olevan Helsingin keskuskirjaston: ”Ei siinä ensin mietitä, minkä näköinen se on ja minkälaisia huoneita siihen tulee, vaan mikä on kirjaston merkitys nykyisin.”

Toimittajat, muiden muassa SK:n Jari Lindholm ja Helsingin Sanomien Teemu Luukka, ovat tarttuneet provokaatioon. Jälkimmäisen alaviitteessä myös moititut tahot saavat tilaa mielipiteilleen, eikä ainakaan Musiikkitalon Helena Hiilivirta ole suivaantunut kollegansa puheista: ”Ei tässä maassa liikaa kulttuuripoliittista keskustelua ole. Se on aina tervetullutta.”

Luukka jatkaa: ”Tässä kiteytyykin Niemisen haastattelun merkitys. Puheenvuoron arvo on siinä, että se oli poikkeuksellisen laaja ja suorasanainen, ei siinä, oliko Nieminen kaikin puolin oikeassa. Suomessa toki käydään eteenpäin vievää keskustelua kulttuurin sisällöstä, mutta turhan usein vain pienissä piireissä. Harvoin kulttuurin ykkösketjun jäsenet ovat valmiita väittelemään julkisesti. Pienessä maassa kulttuurivaikuttajat eivät halua suututtaa toisiaan, koska ikinä ei tiedä, kuka huomenna päättää sinun työsi tulevaisuudesta.”

Säätiö perustettu tukemaan Musiikkitalon pienempiä tekijöitä

Helsingin kaupunki on perustanut säätiön monipuolistamaan Musiikkitalon musiikkitarjontaa, kertoo Helsingin Sanomat. Kaupunki on antanut säätiölle peruspääomaksi 100 000 euroa, jonka lisäksi se saa käyttöönsä jo pari vuotta sitten Pro Musica Säätiön Musiikkitalolle lahjoittaman miljoona euroa.

Perustamiskokouksessa säätiön asiamieheksi valittiin Musiikkitalon johtaja Helena Hiilivirta. Sen hallituksen puheenjohtaja on Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Tuula Haatainen ja jäsenet musiikkitalon Helsingin kaupunginorkesterin intendentti Elina Siltanen ja Sibelius-Akatemian rehtori Gustav Djupsjöbacka.

Säätiö jakaa apurahoja ja tukia vain Musiikkitalossa ja sen edustalla pidettäviä esityksiä varten, mutta se ei tue kolmen päätoimijan eli Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin tai Sibelius-Akatemian toimintaa. Hiilivirran mukaan ”kyse on siis eräänlaisesta Musiikkitalon tappiontakausrahastosta”, jolla toivottavasti voidaan mahdollistaa myös marginaalisemman musiikin esittämistä parin vuoden kuluttua valmistuvassa talossa.

Sibelius-Akatemian uusi hallitus aloittaa toimintansa

Uuden yliopistolain mukaisesti on 4.8.2009 nimitetty Sibelius-Akatemian uusi hallitus. Hallituksessa työskentelee neljä yliopistoyhteisön edustajaa ja kolme yliopistokollegion valitsemaa ulkopuolista jäsentä.

”Yliopistokollegio linjasi ulkopuolisten jäsenten kompetenssialueiksi yhteiskuntasuhteet, liiketalouden tuntemuksen sekä julkisen hallinnon tuntemuksen”, Akatemian rehtori Gustav Djupsjöbacka kertoo.

Ulkopuoliset jäsenet ovat Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Eero Holstila, opetusministeriön liikuntayksikön päällikkö, kulttuuriasiainneuvos Raija Mattila sekä jo vuodesta 2006 Sibelius-Akatemian hallituksen jäsenenä työskennellyt liike-elämän monitoimija Tom von Weymarn.

Professorikuntaa hallituksessa edustaa pianomusiikin professori Erik T. Tawaststjerna ja lehtorikuntaa alttoviulisti Teemu Kupiainen. Muun henkilöstön edustajana toimii opintoasiainsihteeri Tuomo Lukkarinen ja ylioppilaskuntaa edustaa kirkkomusiikin opiskelija ja ylioppilaskunnan puheenjohtaja Sera Valtonen.

Sibelius-Akatemian nykyisen hallituksen toimikausi päättyy 31. joulukuuta 2009, uusi hallitus taas aloittaa työskentelynsä jo elokuussa 2009. Hallituksen tehtävistä voi lukea lisää täältä.

Viuluoktetin rakentaja kuollut

Kuva: Hutchins Archive

Carleen Hutchins (1911–2009) oli innovatiivinen soitinrakentaja, joka muistetaan eritoten kahdeksasta erikokoisesta ja -vireisestä viuluperheen soittimestaan.

Soitinrakennuksen tieteeseen syvällisesti perehtynyt Hutchins aloitti uransa rakentamalla soittimia, joita saattoi sitten purkaa osiinsa. Hänen merkittävimpiin keksintöihinsä kuuluu viulun pohjan ja kannen ”virittäminen”: ennen kuin soitin liimataan yhteen, mainittujen osien päälle sirotellaan pieniä hiukkasia (kuten koristekimalletta). Kun kanteen tai pohjaan sitten ohjataan ääniaalto, hiukkaset asettuvat tiettyjen kuvioiden mukaan ja rakentaja tietää, missä kohden puuta on liikaa. Monet viulunrakentajat käyttävät tätä tekniikkaa edelleen.

Viuluoktetin tarkoitus on saada aikaan tasapainoinen, viulumainen sointi seitsemän oktaavin alalla. Pienin soittimista soi oktaavia tavallista viulua korkeammalta, ja seuraava on viritetty aina kvinttiä edellistä alemmas. Soitinkokoelmaa käyttää ainakin Hutchins Consort -yhtye, jonka MySpace-sivuilta voi kuunnella näytteitä musiikista.

Carleen Hutchins myös perusti Catgut Acoustical Societyn, jonka tarkoituksena on edistää tieteellisten periaatteiden käyttämistä soitinrakentamisessa.

Arvio: Aavan meren tuolla puolen

Astor Piazzolla

Vuonna 1862 valmistunut Ritarihuone on verraton paikka klassisen musiikin konserteille. Saliin astuessa huomio kiinnittyy satoihin seiniä koristaviin vaakunoihin ja juhlaviin tuolirivistöihin, jotka tuntuvat jatkuvan loputtomiin. Yllättäen salin avaruus ei ole akustisesti suuri ongelma ja Sibelius-Akatemian Wegelius-salissa ennen niin meluisa Steinway-flyygeli tuntuu täällä olevan paremmin kotonansa.

Viidennen Kamarikesä-festivaalin päätöskonsertin teemana olivat transatlanttiset vaikutteet. Väinö Jalkanen avasi pelin dynaamisella tulkinnallaan yhdysvaltalaisen George Antheilin Toccatasta No. 2.  Hän tavoitti loistavasti teoksen hyväntuulisen, hieman junamaisesti puksuttavan tunnelman.

Igor Stravinskin kirjoittama Piano Rag Music on vinkeää kuultavaa. Ragtimesta muistuttavat lähinnä basson hyppely ja muutamat pisteelliset rytmit. Emil Holmströmin professionaali tulkinta miellytti korvaa. Anton
Rubinstein,
jolle teos on omistettu, ei tiettävästi sitä koskaan esittänyt.

Konsertissa kuultiin myös kaksi suurta pianotrioa: Charles Ivesin trio ja Antonin Dvorakin neljäs trio op. 90 lisänimeltään Dumky (monikkomuoto tsekin sanasta dumka: eeppisen runollinen balladi). Dvorakin trion romanttisuus ja hitaiden osien kaihonhetket rikastuttivat konsertin ilmaisuskaalaa. Pasi Eerikäinen, Mikko Lehtola ja Emil Holmström onnistuivat erityisesti trion kansanmusiikkia hyödyntävissä humppakohtauksissa, joissa meno oli mitä mainioin.

Hulvattomuus pääsi lopullisesti valloilleen Ivesin trion toisessa osassa. Riipaisevan intensiivisen ensimmäisen osan jälkeen Jalkanen, Eerikäinen ja Lehtola pääsivät irrottelemaan amerikkalaisten kansanlaulujen parissa. Osan nimi TSIAJ (This Scherzo is a Joke) kertonee kappaleen luonteesta olennaisen. Viimeinen osa meni jäähdytellessä ja tuntui toisinaan hitusen pitkäveteiseltä.

Bonuksena klassisen ohjelmiston joukossa oli Eerikäisen ja Jalkasen tulkitsema Astor Piazzollan Le Grand Tango. Lieneekö Pariisin-vuosien aikaansaannosta vai mitä – joka tapauksessa tämän tango nuevon isän teokset soivat melko lailla mallikkaasti myös klassisen musiikin koulutuksen saaneiden taiteilijoiden käsissä. Vielä vähän lisää riipaisevuutta sellon melodialinjaan ja nautinto on täydellinen.