Amfion pro musica classica

Prix Italia -palkinto Suomeen

Jovanka Trbojevic

Ylen Radio 1:n musiikkiohjelma Creation Game on voittanut parhaan sävellysteoksen Prix Italia -palkinnon. Palkinto jaettiin Torinossa toissapäivänä. Prix Italia on RAI:n vuonna 1948 perustama kilpailu radio-, tv- ja nykyisin myös internetohjelmille. Kilpailuun osallistuu 87 julkista ja yksityistä radio- ja tv-yhtiötä 46 eri maasta.

Creation Game -teoksen tekstin on kirjoittanut Jyrki Kiiskinen, ja sen on tuottanut Heikki Valsta Ylen Kulttuuriohjelmista. Teoksen on säveltänyt entisessä Jugoslaviassa syntynyt, Suomeen 80-luvun puolivälissä muuttanut Jovanka Trbojevic. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Eero Hämeenniemen ja Paavo Heinisen oppilaana ja toimii nykyisin täysipäiväisenä säveltäjänä.

Creation Gamen aiheena on luomiskertomus, ja sen äänimaailma on koottu konkreettisista luonnon ja ihmisen äänistä. Palkintoperusteissa mainitaan, että kyseessä on ”teknisesti erinomainen teos, jossa on selkeä muoto ja leikkisiä elementtejä. Elektronisen musiikin rikkaus on sopiva kanava kuvata tietokonepelien virtuaalista maailma. Musiikilla on tässä kokonaisessa taideteoksessa itsenäinen osa. Kahden leikkivän lapsen vuoropuhelu muuttuu vakavaksi varoitukseksi ihmiskunnan kehityksestä ja tulevaisuudesta.”

Teos esitetään Ylen Radio 1:ssä uusintana 5. lokakuuta kello 23.

”Idealismin voi ammattiorkesterissa unohtaa”

Lappeenrannan kaupunginorkesteri.

Muusikko-lehti on numerossaan 9/2009 aloittanut artikkelisarjan orkesterisoittajien arjesta. Ääneen pääsevät kaikkien suomalaisten ammattiorkestereiden ja kaikkien soitinryhmien edustajat. Ensimmäisessä jutussa on haastateltu Turun ja Lappeenrannan kaupunginorkestereiden ensiviulisteja.

Juttusarja antanee jatkossakin ajattelemisen aihetta siitä, minkälaisissa olosuhteissa ja millä ehdoilla taidetta voi tehdä kuukausipalkkaisessa ympäristössä; lainalaisuudet pienissä ja suurissa orkestereissa voivat olla tyystin toisenlaiset.

Tapiola Sinfoniettassa aiemmin työskennellyt, nykyisin Lappeenrannassa ensimmäisen konserttimestarin virassa oleva Tero Latvala kertoo idealismista orkesterityössä: ”Minulla oli sellainen ajatus, kun olin Tapiola Sinfoniettassa, että mikseivät ensimmäinen ja toinen viulu voisi joskus vaihtaa paikkaa. Että jonkin pienen periodin ykkösviulu soittaisi kakkosviulun stemmaa ja päinvastoin. Mutta eihän se tietenkään läpi mennyt.” Hän jatkaa: ”Monta kertaa huomaa, että ammattiorkesterissa idealistiset ajatukset saa unohtaa. Ne kaatuvat johonkin pikku pykälään, tai sitten vain sanotaan, että ketään ei voi pakottaa.”

Turun filharmonisen orkesterin toinen konserttimestari Maija Kontunen esittää vielä radikaalimman ajatuksen, jonka mukaan erilliset ykkös- ja kakkosviulusektiot pitäisi lopettaa: ideaali olisi yksi, yhtenäinen viulusektio, jonka jäsenet vaihtaisivat tehtäväänsä säännöllisesti, välillä korkealla solistisesti loistaen, välillä rytmiä ja sointiväriä luoden. Radion sinfoniaorkesterissa tällainen kokeilu kaatui Kontusen mukaan siihen, että toisille soittajille tietty vakanssi (ja ilmeisesti myös tietty palkka, ykkösviulussa siis korkeampi) oli tärkeämpi kuin mahdollinen taiteellinen uudistuminen.

Nyt kun Musiikkitalo on parin vuoden päässä valmistumisesta ja Sibelius-Akatemiassakin tapetilla on yliopiston missio ja strategia, on erinomaisen tervetullutta arvioida totuttuja musiikin tekemisen tapoja. Itsestään selvää on, ettei kaikki vanha välttämättä ole hyvää – mutta moitteettomasti toimivaa ja tuttua on tietysti turha muuttaa.

Vänskä jatkaa Minnesotassa

Minnesota Orchestran taiteellinen johtaja Osmo Vänskä on allekirjoittanut sopimuksen, jonka perusteella hän jatkaa tehtävässään vielä kolmannen nelivuotiskauden eli vuoden 2015 kevääseen saakka. Tähänastinen sopimus päättyy keväällä 2011. Uuteen sopimukseen kuuluu keskimäärin 13 viikon konserttien johtaminen kunkin kauden aikana.

Vänskä on saanut kiitosta edesauttamalla Minnesotan orkesterin palaamista amerikkalaisorkestereiden aateliin: tärkeä ja palkittu projekti on ollut Beethovenin sinfonioiden kokonaislevytys BIS-yhtiölle. Hyvällä on varmasti katsottu myös halukkuutta palkanalennukseen orkesterin talousvaikeuksien keskellä.

Hosokawaa Pohjois-Italiassa

Kuva: MITO

Torinon perinteinen Settembre Musica -festivaali laajentui vuonna 2007 MITO-festivaaliksi, joka yhdistää Pohjois-Italian kaksi jättiläistä: Milanon ja Torinon. Festivaalin ohjelmisto pyrkii kattamaan mahdollisimman laajalla otteella musiikin kaikki osa-alueet uudesta musiikista maailmanmusiikkiin. Moniin konserteista on vapaa pääsy. Tänä vuonna festivaalin teemana oli Japani ja erityisesti Toshio Hosokawan tuotanto. Pääsin seuraamaan kolmiviikkoisen festivaalin runsasta tarjontaa kolmen päivän ajaksi.

Torinon Astra-teatterissa ja Milanon Piccolo Teatro Studiossa esitetty Hosokawan yksinäytöksinen ooppera Hanjo (2004) toi mieleeni Kaija Saariahon Adriana mater -oopperan. Molempien säveltäjien parhaissa teoksissa kuulijan ajantaju muuttuu. Hosokawan orkesteriteoksia tai Saariahon elektroakustista musiikkia kuunnellessa saa rauhassa kellua musiikillisessa avaruudessa, joka on eräänlaista ikuista läsnäoloa. Musiikki on jatkuvassa liikkeessä, mutta samalla se on staattista, sillä kaikki suunnat ovat simultaanisesti läsnä. Molemmat säveltäjät ovat verranneet musiikkiaan kohtuun, jossa lapsi kuuntelee äitinsä sydämenlyöntejä.

Väitän siis, että sekä Hosokawan että Saariahon perimmäinen musiikillinen herkkyys on luonteeltaan vertikaalia ja tilaan liittyvää. Silti he ovat halunneet kirjoittaa oopperoita, joissa tarina kerrotaan pääosin perinteisen lineaarisesti. Kuten muissakin teoksissaan, myös Hanjossa Hosokawa luo orkesterin avulla syklisesti hengittävän hiljaisia sävyjä hienovaraisesti kuuntelevan tekstuurin. Tunnelma oli maagisen salaperäistä siihen saakka kunnes laulajat avasivat suunsa. Lähes koko oopperan ajan rukoilin vain sitä, että he olisivat hiljaa.

Toshio Hosokawa. Kuva: Guy Vivien

Syy ei ollut laulajien, kaikki kolme olivat erinomaisia. Oopperan oli ohjannut Luca Veggetti sopivan vähäeleisesti ja kauniin abstrakti näyttämöllepano oli ohjaajan vaimon Moe Yoshidan käsialaa. Myös itse oopperan aihe ja teksti ovat erinomaisia. Kyseessä on Hosokawan maanmiehen Yukio Mishiman (1925-1970) moderni no-näytelmä vuodelta 1955 Donald Keenen englanninkielisenä käännöksenä. Miksi en siis osannut eläytyä teoksen maailmaan? Täytyy aluksi tunnustaa, että ooppera Mishiman tekstiin on minulle juuri nyt erityisen hankalaa kuunneltavaa. Olen jo usean vuoden ajan yrittänyt työstää oopperan muotoon toista myöhäisempää Mishiman näytelmää nimeltä Markiisitar de Sade (1965). Kuuntelukokemustani Milanossa leimasi hyvin voimakkaasti tämä oma painini Mishima-demonin kanssa.

Hosokawan ooppera osoittautui uskolliseksi Mishiman näytelmälle ainakin siinä mielessä, että tekstiä on leikattu pois äärimmäisen vähän. Muutenkin tulee sellainen kuva, että säveltäjä on halunnut ikään kuin vetäytyä hienotunteisesti taka-alalle, jotta ei dominoisi näytelmän kulkua omilla tulkinnoillaan. Mishiman näytelmä on omaperäinen ja radikaali tulkinta vanhasta no-klassikosta. Hanjon voi nähdä Lucia di Lammermoorin japanilaisena sisartarinana: molemmissa draamoissa rakastajansa hylkäämä tyttö menettää järkensä valon. Mishima siirsi vanhan klassikkotarinan 1950-luvun Tokion boheemeihin taiteilijapiireihin. Yoshion hylkäämä Hanako-tyttönen on päätynyt toisen naisen kynsiin. Näytelmän ja oopperan kiinnostavin hahmo on Hanakoa intohimoisen mustasukkaisesti rakastava naistaiteilija Jitsuko. Milanossa roolin tulkitsi loistava amerikkalainen mezzosopraano Fredrika Brillembourg, joka oli esiintynyt myös teoksen kantaesityksessä Aix-en-Provencessa 2004.

Kaikki ainekset vahvaan musiikkidraamaan ovat siis olemassa, mutta silti teos ei minua täysin vakuuttanut. Libretto kuulosti laulettuna juuri siltä aneemisen tylsältä jokapaikanenglannilta, jota solkataan kaikilla mantereilla. Tunnelma sähköistyi heti, kun Hanakon ”hulluuteen” sisäistyneesti eläytynyt japanilainen sopraano Miwako Handa lausui muutaman avainfraasin japaniksi. Silloin teos sai aivan uudenlaista potkua. Perinteisen no-teatterin vokaaliseen monimuotoisuuteen ja hurjuuteen verrattuna on surullista todeta kuinka yksioikoisen latteasti Hosokawa käsittelee vokaalilinjoja. Nähtävästi juuri tämänkaltainen ”laulajaystävällinen” ilmaisu takaa sen, että teos saadaan vaivattomasti kiertämään eri festivaaleilla.

Syksy saapui tänä vuonna Pohjois-Italiaan tavallista aikaisemmin. Hanjon Milanon esityksen alkupuolella rankkasade rummutti teatterin kattoa sellaisella voimalla, että musiikki meinasi peittyä sateen jylinän alle. Onneksi sade lopulta taukosi ja Johannes Debusin johtama musikFabrik sai hienoimmatkin pianissimot kaikkien kuultavaksi.

Karajanin näkemä kauneus

Youtuben aarrekammiosta löytyy Robert Dornhelmin dokumentti viime vuodelta: Herbert von Karajan – Die Schönheit wie ich sie sehe, joka sisältää paljon kiinnostavaa katsottavaa. Haastateltaviin kuuluvat esimerkiksi mezzosopraano Christa Ludwig, viulisti Anne-Sophie Mutter ja kapellimestarit Seiji Ozawa ja Simon Rattle.

Elokuva valottaa Karajanin enemmän ja vähemmän tunnettuja puolia: äkseeraamista ja orkesterin sättimistä mutta myös komiikkaa ja lämpöä niitä harvoja kohtaan, jotka maestron taiteellisen seulan läpäisivät. Loppupuolella on jakso, joka valottaa Karajanin ja Leonard Bernsteinin (”I don’t care about your acht Stunden!”) suhdetta toisiinsa ja musiikkiin.

Elokuvassa on paljon kuvaa harjoituksista ja konserteista, esimerkiksi hiljattain Helsingissäkin kuullusta Brucknerin yhdeksännestä sinfoniasta.