Amfion pro musica classica

Helsinkiin uusi harppuf­estivaali ja kansainvälinen harppukilpailu

Ensimmäistä kertaa Musiikkitalossa 13.-16.2.2020 järjestettävä Helsinki Harp Festival tarjoaa ohjelmaa suomalaisesta harppumusiikista ja harppustandardeista sähköharpun kautta harpun ja räpin symbioosiin. Tapahtuma kokoaa yhteen kaikenikäiset harppumusiikin ammattilaiset ja harrastajat Suomesta, Pohjoismaista ja Virosta. Festivaalin yhteydessä järjestetään myös kansainvälinen harpun ammattiopiskelijoille tarkoitettu kilpailu.

– Harppu on maassamme hyvässä nosteessa ja ansaitsee valokeilansa, toteaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian harpunsoiton vastuuopettaja ja uuden festivaalin taiteellinen johtaja Päivi Severeide.

Luentoja, mestarikursseja ja kymmenkunta konserttia sisältävään tapahtumaan otetaan varaslähtö rap-artisti Palefacen kanssa 12. helmikuuta. Tuore festivaali haluaakin esitellä harpun mahdollisimman monesta eri näkökulmasta ja tasa-arvoisesti.

– Tasa-arvo tarkoittaa monia eri musiikinlajeja, uusia ja vanhoja teoksia, standardeja ja erikoisuuksia, sooloja ja kamarimusiikkia, harrastajien ja ammattilaisten yhtäläistä esiinmarssia sekä kaikkia sukupuolia kaikissa rooleissa – musiikin esittäjinä, säveltäjinä, opettajina ja kilpailulautakunnassa, Severeide täsmentää.

Suomalainen harppukulttuuri hyvässä nosteessa

Harppu on Suomessa historialtaan suhteellisen nuori soitin. Harrastajia on ollut melko vähän, ja vielä kolme vuosikymmentä sitten ammattilaisiakin oli alle kaksikymmentä. Uusi festivaali juhlistaa kuluneen vuosikymmenen aikana kukoistukseen puhjennutta suomalaista harppukulttuuria.

– Tänä päivänä moni harpisti elättää Suomessa itsensä opettamalla. Harrastajamäärät ovat nousseet satoihin, ja ammattilaisia riittää tämän maan tarpeisiin, Severeide iloitsee.

Suomalaisen harppukulttuurin viimeaikainen nousu ei ole sattuman kauppaa vaan ahkeran työn tulos. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian harppuluokka ja vuonna 1993 perustettu Suomen Harpistit ry ovat viime vuosina yhdistäneet voimiaan. Harrastajia ja ammattiopiskelijoita on tuotu yhteen muun muassa kutsumalla kansainvälisiä harpisteja pitämään mestarikursseja, joille osallistuvien määrät ovat jatkuvasti kasvaneet. Sibelius-Akatemia on myös muun muassa vuosittain vuokrannut muutamia pieniä harppuja harrastajille ympäri Suomen ja järjestänyt valtakunnallisia koulutustilaisuuksia osana valtakunnallista nuorisokoulutushankettaan tukeakseen harrastusta eri puolilla maata. Nousukaudesta on esimerkkinä myös se, että New Yorkin Metropolitanin oopperaorkesterin sooloharpisti Emmanuel Ceysson kutsuttiin vierailevaksi professoriksi Sibelius-Akatemiaan.

– Tämä festivaali tuokoon harppumusiikille ja harpisteille uutta yleisöä, lisää sävellettyjä teoksia ja tunnettuutta. On aika lakata kyyristelemästä orkesterin takana – harppu ansaitsee valokeilansa, Severeide tiivistää.

Lionel Bringuier johtaa RSO:n konsertin Alain Altinoglun tilalta 31.1.

Lionel Bringuier. Kuva © Simon Pauly

Lionel Bringuier. Kuva © Simon Pauly

Alain Altinoglu on joutunut peruuttamaan esiintymisensä RSO:n kanssa Musiikkitalossa 31.1. ja hänen tilallaan orkesteria johtaa Lionel Bringuier. Konsertin ohjelma ei muutu – ohjelmassa on Dutilleux’n MétabolesTshaikovskin viulukonsertto sekä sarja baletista Tulilintu. Viulukonserton solistina esiintyy Augustin Hadelich.

Ranskalainen Lionel Bringuier lukeutuu sukupolvensa kiinnostavimpiin kapellimestareihin. Kuluvan kauden alussa hän aloitti Nizzan oopperan residenssitaiteilijana ja johtaa oopperassa viiden konsertin sarjan. Vuosina 2014–2018 Bringuier työskenteli Zürichin maineikkaan Tonhalle-orkesterin ylikapellimestarina ja musiikillisena johtajana.

Muusikkoperheeseen syntynyt Bringuier teki läpimurtonsa 2005 voittamalla 19-vuotiaana Besançonin kapellimestarikilpailut. Vuodesta 2007 hän työskenteli apulaiskapellimestarina Bretagnen orkesterissa ja Los Angelesin filharmonikoissa, jossa sekä Esa-Pekka Salonen että Gustavo Dudamel ovat toimineet hänen mentoreinaan.

Bringuier toimi vuosina 2009–2012 Orquesta Sinfonica de Castilla y Leónin musiikillisena johtajana. Vierailevana kapellimestarina hän johtanut mm. New Yorkin filharmonikkoja, Clevelandin ja Bostonin orkestereita, Lontoon sinfoniaorkesteria ja Leipzigin Gewandhaus -orkesteria.

Bringuier on levyttänyt mm. Ravelin pianokonserton pianisti Yuja Wangin kanssa sekä Chopinin ja Saint-Saëns’in teoksia.

HKO:n konsertissa harvinainen teospari – Cécile Orblin korvaa André Wilmsin kertojan roolissa

Helsingin kaupunginorkesterin konserteissa 26.-27.2. kuullaan Hector Berliozin sävellykset Fantastinen sinfonia ja Lélio, ou Le retour à la vie (Lélio, eli paluu elämään). Teokset kuullaan säveltäjän tarkoittamana parina Suomessa nyt ensimmäistä kertaa. Konsertin johtaa kapellimestari Klaus Mäkelä ja konsertin puolinäyttämöllisen Lélio-osuuden ohjaa Erik Söderblom. Rakkaudessaan pettyneen taiteilijan tarinan nimiroolissa kertoja-Léliona nähdään näyttelijä Cécile Orblin. Ennakkotiedoissa kertojaksi ilmoitettu André Wilms on joutunut perumaan esiintymisensä Helsingissä.

Naantalin Musiikkijuhlat ja Turun Kirjamessut yhteistyössä 2020

Näyttelijälegenda Seela Sella tulkitsee suomalaista runoutta.

Näyttelijälegenda Seela Sella tulkitsee suomalaista runoutta.

Yhteistyön aloittaa Musiikkijuhlien konsertti Katso pohjoista taivasta la 6.6. Naantalin kirkossa. Ohjelmasuunnittelussa on mukana Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio, jonka valitsemaa suomalaista runoutta kokoamastaan antologiasta Katso pohjoista taivasta tulkitsevat näyttelijälegendat Seela Sella ja Esko Salminen. Pohjoismaista musiikkia Sibeliukselta, Griegiltä ja Nielseniltä esittävät mm. viulistit Elina Vähälä ja Jaakko Kuusisto, sellistit Claudio Bohórquez ja Samuli Peltonen, huilisti Patrick Gallois, käyrätorvisti Radovan Vlatkovic sekä pianistit Barry Douglas ja Juhani Lagerspetz.

– Olemme todella iloisia alkaneesta uudesta yhteistyöstä, joka jatkuu myös lokakuun Kirjamessujen yhteydessä, kertoo toimitusjohtaja Tiina Tunturi.

Naantalin Musiikkijuhlat soi tänä vuonna 41. kertaa 2. – 13.6.2020. Ohjelma julkistetaan 3.2.2020. Turun Kirjamessut pidetään 2. – 4.10.2020

SIBELIUS – the one and only -näyttely keskittyy kansallissäveltäjän yksityiseen puoleen

Turun Sibelius-museon näyttely Sibelius – the one and only tarkastelee kansallissäveltäjää uudesta näkökulmasta. Jean Sibeliuksen musiikin lisäksi keskiöön nostetaan hänen perheensä, lapsensa ja Aino-vaimonsa. Näyttely käsittelee myös Sibeliuksen suhdetta Turkuun. Sibelius-museo haluaa näyttelyn kautta laajentaa kuvaa säveltäjästä.

”Kuuntelimme kävijöiden toiveita toteuttaessamme näyttelyä. Halusimme luoda matalan kynnyksen näyttelyn, joka avautuu kenelle tahansa, myös nuorimmille kävijöille”, museonjohtaja Ulrika Grägg kertoo.

Sibelius – the one and only avautuu 22. tammikuuta 2020 ja jatkuu 8. joulukuuta 2021 asti.

Myös Beethoven 250 -juhlavuosi näkyy Sibelius-museon Sibbe Live! -konserttisarjassa: mestarin juhlavuotta vietetään kolmella teemakonsertilla.  Kevään avaa Juhani Lagerspetzin kaksi Beethoven-teemaista pianokonserttia, 22.1. ja 29.1. Kolmas Beethoven 250-konsertti on 5.2., esiintyjinä Alexander Vynnitski (viulu) ja Mikael Kemppainen (piano).