Amfion pro musica classica

Linda Bärlund voitti Kuopion viulukilpailun

24-vuotias Linda Bärlund on voittanut Kuopion yhdennentoista kansallisen viulukilpailun. L’Orchestre de la Suisse Romande:ssa työkseen soittava porvoolaissyntyinen viulisti esitti finaalissa Sibeliuksen konserton ja oli Helsingin Sanomien kriitikon mukaan viimeisen erän runollisin soittaja.

Bärlund on opiskellut Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Seppo Tukiaisen johdolla. Juilliard Schoolissa New Yorkissa häntä opetti Lewis Kaplan ja Guildhall School of Music and Drama:ssa Lontoossa David Takeno. Hänen instrumenttinsa on Risto Vainio Oy:n omistama Giuseppe Odoardi -viulu vuodelta 1760.

Kuopion viulukilpailun finaali alkaa tänään

Kuopion viulukilpailun finaali käydään tänään ja huomenna klo 16. Viimeiseen vaiheeseen valittiin seuraavat soittajat: Sebastian Silén, Tuuli Talvitie, Linda Bärlund, Sara Etelävuori, Kreeta-Julia Heikkilä sekä Mira Mäkäräinen. He soittavat Kuopion kaupunginorkesterin solistina joko Beethovenin, Brahmsin, Bruchin, Mendelssohnin, Prokofjevin (toisen), Sibeliuksen tai Tsaikovskin konserton. Tarkempaa ohjelmaa ei ole jostain syystä julkaistu kilpailun sivustolla, mutta Ylen tietojen mukaan Bärlundia (Tsaikovski) ja Mäkäräistä (Brahms) lukuun ottamatta kaikki soittavat Sibeliusta. Orkesteria johtaa Atso Almila.

Nimimerkki ”Paikalla olleenkommentti finalistisuosikeistaan: ”Bärlund on vahva tulkitsija ja esittäjä, Talvitie äärimmäisen kultivoitunut ja finenssejä taitava. […] Heikkilä puolestaan on taiteilijapersoona, jonka hermot näyttävät kärsivän kilpailupaineesta, mutta läsnäolo, tulkinnat ja virtuoosisuus ovat omaa luokkaansa.”

Nuoriso-orkesterifestivaali leikkausten uhrina

Vuodesta 1980 Edinburghissa järjestetty brittiläisten nuoriso-orkestereiden festivaali on peruttu säästösyistä. Siinä missä Suomea voi pitää kuorojen luvattuna maana, Iso-Britanniassa soitetaan yhdessä valtavasti: tapahtumaa järjestävään nuoriso-orkestereiden liittoon kuuluu 125 000 jäsentä 1800 orkesterissa.

Yleensä elokuussa järjestettävä tapahtuma on saanut huomattavaa näkyvyyttä osana samanaikaista Fringe-festivaalia. Brittiläiset musiikkitoimittajat ovat reagoineet voimakkaasti perumiseen: samaan aikaan, kun poliitikot korostavat puheissaan kotimaisen musiikkikasvatuksen tärkeyttä ja suitsuttavat Venezuelan El Sisteman kaltaisia ilmiöitä, jää merkittävä kansallinen taidekasvatustapahtuma järjestämättä – 50 000 punnan vajeen vuoksi.

Päätoimittajan terveiset

Iloista vuoden alkua, arvon lukijat!

Vuosi on käynnistynyt kilpailujen merkeissä: Lappeenrannassa valittiin jo voittajat, Kuopiossa taas viulistit soittavat parhaillaan resitaaliohjelmiaan. Kuten tavallista, laulukilpailu on saanut runsaasti huomiota kritiikein ja niistä syntynein keskusteluin. Mutta missä ovat reportaasit Kuopiosta? Jos joku Amfionin lukijoista on paikan päällä, otamme kernaasti vastaan kuulumisia.

Kuten arvata saattaa, osa mainitusta verkkokeskustelusta käsittelee tälläkin kertaa klassisen musiikin väitettyä elitismiä ja verorahojen epäoikeudenmukaiseksi koettua jakaantumista. Asiaan ei ole yksiselitteisiä vastauksia; kaikkihan on sekä luoksepääsemättömän subjektiivista että antropologisella tavalla kaikkia koskettavaa. Mutta argumentit, jotka pohjaavat taiteen (tai jääkiekon, tai kansanopiston kielikurssin) harrastajamääriin tai sen tarjoamaan huvitukseen eivät kerro asiasta juuri mitään olennaista. Sivistystä, henkevyyttä, kauneutta ja terveyttä tavoittelevat ihmiset tekevät uskoakseni niin siksi, että se on heille välttämätöntä – demokratian toteutuminen tai mahdollisuus irtaantua arjesta pintapuolisesti on tällöin toissijaista.

Mutta takaisin musiikkikilpailuihin, jotka ovat Amfioninkin kestoaihe: niistä löytyy luettavaa esimerkiksi täältä, täältä ja täältä.

(Päivitys 8.1.: Kuopiostakin saa jo lukea valtamediassa, ainakin täältä ja täältä.)

(Helsingin Keskuspuisto. Kuva: Ilta-Sanomat)

Gilmore-palkinto Kirill Gersteinille

Kuva: Manfred Esser

Maailman suurimpiin musiikkipalkintoihin kuuluva Gilmore Award on myönnetty venäläislähtöiselle amerikkalaispianisti Kirill Gersteinille (s. 1979), vuoden 2001 Arthur Rubinstein-kilpailun voittajalle. Palkintosumma on 300 000 dollaria, josta 50 000 saa käyttönsä heti; loppuosan saa pyydettäessä taiteellista kehitystä edistäviin hankkeisiin.

Palkinto jaettiin kuudetta kertaa. Aiemmista saajista tutuimmat ovat Piotr Anderszewski, Leif Ove Andsnes ja Ralf Gothoni. New York Timesin artikkelin mukaan monet palkituista ovat käyttäneet osan rahoista soittimen hankintaan. Gerstein ei aio toimia näin, hän kun omistaa jo viisi kiinnostavaa pianoa: näihin kuuluu B-mallisen Steinwayn lisäksi harvinainen kaksimanuaalinen Bechstein, vuoden 1899 Blüthner ja alkuperäiskunnossa oleva Pleyel vuodelta 1848 – jälkimmäinen on samanlainen, jolla Frédéric Chopin soitti.

Kirill Gerstein opiskeli New Yorkissa Solomon Mikowskyn, Madridissa Dmitri Baskirovin ja Budapestissa Ferenc Radosin johdolla. Hänen pianistiset juurensa ovat myös jazzissa, jota hän opiskeli Berklee Collegessa Bostonissa teini-ikäisenä.

Gilmore-säätiön varat ovat peräisin tavaratalomiljonääri Irving S. Gilmorelta, joka oli innokas amatööripianisti. Palkinnon lisäksi varoilla järjestetään vuosittaista festivaalia ja tilataan uusia teoksia pianolle.