Maailmankuulun Pietarin Mariinski-teatterin orkesteria, laulajia ja tanssijoita on mahdollisuus kuulla Kansallisoopperassa maalis–huhtikuun vaihteessa. Vierailun ohjelmassa on Rodion Štšedrinin vuonna 2002 Read More →
Arvio: Vaivatonta ja mukaansatempaavaa pianismia
Viime vuonna Sibelius-Akatemian pianonsoiton professoriksi valitun Juhani Lagerspetzin pianoresitaali Sibelius-Akatemian konserttisalissa keräsi hyisen talvisesta säästä huolimatta ilahduttavan joukon kuuntelijoita.
Lagerspetzin aloituskappale, Robert Schumannin (1810–1856) Karnevaali, op. 9 vuodelta 1834 viritti tunnelman kattoon mukaansatempaavuudellaan ja musikaalisuudellaan. Teoksen aiheena on laskiaisajan naamiaiset, joissa esiintyy säveltäjän lisäksi joukko Schumannin ystäviä ja kollegoita, commedia dell’arten hahmoja sekä erilaisia tansseja. Lagerspetzin vaivattomalla soittotekniikalla osista piirtyi eheitä tuokiokuvia, joiden pianistinen sointimaailma oli monivivahteinen. Huomioni kiinnittyi soiton helppouteen: esimerkkeinä mainittakoon kadehdittavan tasaiset repetitiot Reconnaissance-osassa sekä kautta linjan laulavat oikean käden oktaavimelodiat. Tulkinta ja tekniikka kulkivat teoksen esityksessä käsi kädessä ja muodostivan nautittavan kokonaisuuden. Myös rytmin käsittely rubatoineen oli luontevaa.
Aleksandr Skrjabinin (1872–1915) Sonaatti nro 5 op. 53 vuodelta 1907 oli tyylillinen käännekohta säveltäjän tuotannossa, joka teoksen jälkeen siirtyi yhä enemmän atonaalisuuden puolelle. Viides sonaatti on suhteellisen lyhyestä kestostaan – noin 10 minuuttia – huolimatta äärimmäisen vaikea teos, jossa lähestulkoon yksikään tahti ei tule ilmaiseksi vaan vaatii väsymätöntä harjoittelua. Tässäkin esityksessä huomio kiinnittyi Lagerspetzin tekniseen varmuuteen – tällä kertaa erityisesti käsien väliseen koordinointiin, jossa päällekkäin menevät rytmit ja vaihtuvat harmoniat eivät tuottaneet minkäänlaisia vaikeuksia. Tulkinnallisesti Lagerspetzin soitto oli eleganttia ja osoitus venäläisen pianonsoittotradition hallinnasta. Itse jäin kuitenkin kaipaamaan suurempia huipennuksia, sillä esityksen vakuuttavuudesta huolimatta dynaamiset ääripäät jäivät turhan varovaisiksi.
Ludwig van Beethovenin (1770-1827) B-duuri-sonaatti op. 106 (1818), lisänimeltään Grosse Sonate für das Hammerklavier on eittämättä pianokirjallisuuden järkäleitä. Liki tunnin kestävä teos haastaa esittäjänsä niin henkisesti kuin fyysisesti, puhumattakaan sen ulkoa opettelemisesta. Lagerspetz oli harjoitellut teoksen erittäin varmaan kuntoon, ja lopputuloksena oli rohkeaa ja vapautunutta soittoa. Lagerspetzin soinnin tasaisuus ja harmonioiden pyöristäminen jättivät kuitenkin hieman vaisun vaikutelman erityisesti Adagio sostenuto -osassa, johon olisin kaivannut pikemminkin harmonioiden yksilöintiä kuin tasapäistämistä. Nyt osan traagisien vähennettyjen sointujen, lämpimien duurisointujen tai kirpaisevan kauniiden mollisointujen erot tasoittuivat. Niin tasainen soitto ei olisi mahdollista Beethovenin aikaisella ”vasaraklaveerilla” eli fortepianolla. Lagerspetzin tulkinta oli tietyssä mielessä hyvin perinteinen, ja esityksessa koettiin hienoja hetkiä – mm. ensimmäinen osa oli mielestäni hyvin rakennettu kokonaisuus – mutta beethovenmaisten rosoisuuksien ja äärimmäisyyksien pyöristämiset verottivat kokonaiskuvaa. On tietenkin makuasia, mikä on kenenkin ihanne Beethoven-soitossa, ja uskon että monille kuulijoille Lagerspetzin tulkinta Hammerklavier-sonaatista oli juuri sellainen kuin pitääkin.
Tämän konsertin perusteella Lagerspetzin soitto on musikaalisuutensa ja teknisen vaivattomuutensa takia kautta linjan miellyttävää kuunneltavaa. Lagerspetz tuntee instrumenttinsa läpikotaisin ja pystyy luomaan hienoja sointeja, joissa on yleensä melko samanlainen pianistinen perusväri. Jäin kaipaamaan enemmän sellaista instrumentin ulkopuolelle pääsemistä, jolla sointiin saisi lisää orkestraalisia värejä ja ulottuvuuksia. Harvoin olen kuitenkaan ollut eilisen kaltaisessa konsertissa, jossa soittajan puolesta ei tarvinnut jännittää hetkeäkään – Lagerspetz suoriutui äärimmäisen vaativista teoksista sellaisella varmuudella, jota vain harvat meistä ikänään pystyvät saavuttamaan esitystilanteessa. Tämäntasoista pianismia on aina ilo kuunnella.
Turun sellokilpailun finalistit valittu
Turun kansallisen sellokilpailun viimeinen kierros käydään torstaina ja perjantaina. Iida-Vilhelmiina Laine, Juhani Kaasinen, Tomas Nuñez-Garcés, Joona Pulkkinen, Jaani Helander ja Larimatti Punelpuro soittavat pakollisena teoksena Uuno Klamin Tseremissiläisen fantasian sekä Saint-Saensin, Schumannin tai Tsaikovskin konserton.
Loppukilpailu kuullaan suorana Yle Radio 1:ssä.
Suomalainen klassinen musiikki romahtamaisillaan?
”Faktat osoittavat, että klassisen musiikin taso Suomessa ei jatku hyvänä”, kertoo MTV3:n uutiset. Reportaasissa haastateltavista esimerkiksi Jukka-Pekka Saraste tuo esiin seikan, että koesoitoissa yhä useammat paikat annetaan ulkomaalaisille hakijoille. Lisäksi virkoja on täyttämättä, koska riittävän hyviä hakijoita ei ole saatu. Samaa kertoo myös Radion sinfoniaorkesterin intendentti Tuula Sarotie, joka täsmentää, että puhaltajien tilanne on tässä suhteessa ongelmallisempi.
Kaikki pedagogit tuntuvat olevan yhtä mieltä siitä, että klassisen musiikin arvostus on vähentynyt muiden harrasteiden ristipaineessa. Soittaminen tai laulaminen on vain yksi monista riennoista, joita saattaa viikoittain olla neljä–viisikin. Fagotisti, Sibelius-Akatemian lehtori Jussi Särkkä pitää keskeisinä ongelmina taideaineiden opetuksen marginaalisuutta peruskouluissa sekä kotien vähäistä tukea nuorten kannustamisessa pitkäjänteiseen työskentelyyn.
Toisaalla Ylen uutiset raportoi kulttuurialan koulutuksen ylitarjonnasta. Vuonna 2002 musiikkialan työryhmä esitti opetusministeriölle koulutuksen vähentämistä; sen sijaan koulutuspaikkoja on jopa lisätty. Pitkänmatkan juoksun intohimoisena harrastajanakin tunnettu Jussi Särkkä vertaa kuitenkin musiikin ja urheilun pyramidimallia: molemmissa huippulahjakkuuksia löytyy sitä kautta, että pohja on riittävän lavea ja harrastajia paljon.
Päätoimittajan terveiset
BD: Mikä on musiikin tarkoitus?
LS: Luulin, että vastasimme jo tähän… kommunikaatio.
BD: Kommunikaatio. Piste. Niinkö?
LS: Jep.
BD: Kommunikoiko säveltäjä muusikon vai yleisön kanssa?
LS: Ei, ei, ajattelen luontoa, suurta kosmista olentoa puhumassa lävitsemme. Jollain tavalla, itse asiassa, säveltäjät ovat terapeutteja. He kuuntelevat luontoa, ja luonto suo heille istunnon. Me otamme [äänet] luonnosta, ja luonto purkaa siihen kuuluvat jännitteet. Olemme oikeastaan vain työkaluja.
–Leif Segerstam keskustelee Bruce Duffien kanssa Chicagossa.