Amfion pro musica classica

Ilmainen elokuvanäytös Turun konserttitalossa / Gratis filmvisning i Åbo konserthus

Newsletter_logo_1

Turun filharmoninen orkesteri osallistuu Elokuvapäivään lauantaina 10.9 järjestämällä Amadeus-elokuvan näytöksen Turun konserttitalossa. Tilaisuus on maksuton.

Miloš Formanin ohjaama, vuonna 1984 valmistunut kulttielokuva kertoo fiktiivisen tarinan Wolfgang Amadeus Mozartista 1700-luvun jälkipuolen Wienissä. Elokuva on palkittu mm. kahdeksalla Oscar-palkinnolla.

Ovet avataan klo 15 ja elokuva alkaa klo 16. Konserttitalon ylälämpiön kahvio on avoinna elokuvayleisölle ennen näytöksen alkua.

Näytöksen yhteydessä järjestetään elokuva-aiheinen kysely, johon vastaamalla voi voittaa liput orkesterin Scifi-elokuvamusiikinkonserttiin WE COME IN PEACE.

***

Åbo filharmoniska orkester deltar i Filmdagen lördagen den 10 september genom att visa filmen Amadeus i Åbo konserthus. Inträdet är gratis.

Amadeus, regisserat av Miloš Forman, berättar en fiktiv berättelse om unge Wolfgang Amadeus Mozart i 1700-talets Wien. Filmen, som blev färdig år 1984, vann 8 Oscarstatyer.

Dörrarna öppnas kl. 15 och filmvisningen börjar kl. 16. Konserthusets övre café har öppet före visningen.

I samband med visningen ordnas en förfrågan om filmmusik. Bland svaren lottas ut biljetter till orkesterns scifi-filmmusikkonsert WE COME IN PEACE.

Jeajoon Ryun marimbakonserton Euroopan ensiesitys avaa Tapiola Sinfoniettan syyskauden

Tapiola Sinfonietta avaa syyskauden 2.9. esittämällä korealaisen Jeajoon Ryun marimbakonserton ensi kertaa Euroopassa. Marimbasolistina on June Moon Kyung Hahn, jolle teos on myös sävelletty. Espoon kulttuurikeskuksessa klo 19 kuultavan konsertin johtaa Ralf Gothóni, joka toimii myös pianistina Schnittken Konsertossa pianolle ja jousille. Lisäksi ohjelmassa on Carl Maria von Weberin eloisa ensimmäinen sinfonia.

Muun muassa Krzysztof Pendereckin johdolla opiskelleen Jeajoon Ryun musiikille on ominaista tunteikas romanttisuus. Vuonna 2015 valmistuneessa marimbakonsertossa tunteikkuuden takana on myös koskettavia virikkeitä. Surumielisen keskiosan taustalla on Etelä-Koreaa kohdannut suuri tragedia, vuonna 2014 tapahtunut Sewol-laivan uppoaminen, joka vei hautaan yli 300 ihmistä.
Konserton solistina vieraileva June Moon Kyung Hahn oli vasta 12-vuotias voittaessaan kansainvälisen marimbakilpailun Japanissa. Tämän jälkeen hän on voittanut useita kilpailuja niin Aasiassa kuin Euroopassa. Hahn on vieraillut solistina monissa merkittävissä orkesterissa, kuten Korealaisessa kamariorkesterissa, Soulin filharmonisessa orkesterissa ja Juillard-orkesterissa New Yorkissa. Hän on tehnyt yhteistyötä mm. Alan Gilbertin, Itzhak Perlmanin ja Matthias Pinscherin kanssa. Merkittävä osa Hahnin taiteilijapersoonaa on myös hänen työnsä sairaiden ja vammaisten parissa. Hahn on levyttänyt Ryun marimbakonserton Lontoon kuninkaallisen filharmonia -orkesterin kanssa maaliskuussa 2016.

YouTube: June Moon Kyung Hahn: Yasuo Sueyoshi: Mirage pour Marimba

Maailmanlaajuisen uran omaava Ralf Gothóni on työskennellyt Ryun teosten parissa jo aiemmin, ja konsertissa kuultavan Schnittken teoksen hän on esittänyt Tapiola Sinfoniettan kanssa Yhdysvalloissa vuonna 2000.  Alfred Schnittken Konsertto pianolle ja jousille (1979) on vapaan kerronnallisesti rakentuva kokonaisuus. Teoksen monitahoinen musiikillinen materiaali ulottuu yksinkertaisista kolmisoinnuista 12-sävelisyyteen ja tiheisiin sointikenttiin. Tyylilajeina ovat yhtälailla vääristyneet jazz-katkelmat kuin ortodoksinen kirkkosävelmä.

Carl Maria von Weberin ensimmäinen sinfonia (1806-07) on sävelletty hoviorkesterin mittojen mukaan, ja se edustaa Weberin varhaista, klassismin ihanteita noudattavaa tyylikautta. Weber itse luonnehti ensimmäisen sinfonian avausosaa ”villiksi fantasiaksi, kenties alkusoiton tyyliseksi”. Runollista hidasta osaa seuraa eloisa scherzo, ja finaali suorastaan säteilee energistä huumoria ja elämänmyönteisyyttä.

Pe 2.9.2016 klo 19, Espoon kulttuurikeskus

MIELETÖN MARIMBA

Tapiola Sinfonietta
Ralf Gothóni, kapellimestari
June Moon Kyung Hahn, marimba

Alfred Schnittke: Konsertto pianolle ja jousiorkesterille
Jeajoon Ryu: Marimbakonsertto, Euroopan ensiesitys
Carl Maria von Weber: Sinfonia nro 1

 

Avoin kenraaliharjoitus 2.9. klo 10.00-11.20, Espoon kulttuurikeskus. Vapaa pääsy.
Konserttiesittely 2.9. klo 18.15-18.45 Johanna Lehtinen-Schnabelin johdolla. Espoon kulttuurikeskus. Vapaa pääsy.
Taiteilijatapaaminen 2.9. n. klo 20.45. Espoon kulttuurikeskus. Vapaa pääsy.

Tutustu Tapiola Sinfoniettan kausiohjelmaan 2016/2017 verkossa: http://www.espoo.fi/materiaalit/Espoon_kaupunki/verkkolehti/sinfonietta16-17/

Monteverdin ”Odysseuksen kotiinpaluu” ensi kertaa Suomessa

Katariina Heikkila. Kuva © Maria Jain.

Katariina Heikkila laulaa Penelopen roolin. Kuva © Maria Jain.

Joukko vanhan musiikin nuoria ammattilaisia ja opiskelijoita esittävät Claudio Monteverdin Odysseuksen kotiinpaluun näyttämöversion nyt ensi kertaa Suomessa. Ooperan ensi-ilta on 31.8. Helsingin Konservatorion salissa Ruoholahdessa. Tuotanto on jatkoa kiitosta saaneelle Orfeukselle, joka esitettiin viime vuonna. Rooleja on peräti 19, joista seitsemässä kuullaan tenoriääntä.
Samoin kuin Orfeuksessa varhainen barokkimusiikki sekä moderni liike ja visuaalisuus yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla Ville Saukkosen ohjauksessa.

Oopperan solistikaarti tihkuu lahjakkuutta ja vanhan musiikin osaamista. Päärooleissa laulavat useissa kilpailuissa menestyneet tenori Juho Punkeri (Odysseus) ja mezzosopraano Katariina Heikkilä (Penelope). Kapellimestarina toimiva Edward Ananian-Cooper on tehnyt soitinnuksen, joka sisältää aitoja barokkisoittimia kuten lironen, arkkiluutun ja kampiliiran. Koreografi Laura Humppilan kokoama Physical Opera -liikkujaryhmä tanssii ja akrobatioi. Suurelta osin sama Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Sibelius-Akatemian opiskelijoista koostuva työryhmä toteutti viime vuonna Monteverdin L’Orfeon.

Oopperan libretto perustuu Homeroksen Odysseian loppuosaan. Palatsidraamaa ja seikkailua yhdistelevä juoni kuvaa taidokkaasti sekä kotiin palaajan että kotona odottajien tunteet. Troijan sodassa kunnostautuneen Odysseuksen kotiinpaluu on ollut pitkä ja harhainen. Aika, Onni ja Rakkaus sekä toistensa kanssa kilpailevat jumalat riepottelevat ihmiskohtaloita. Tämä alkuperäiseltä nimeltään Il ritorno d’Ulisse in patria on yksi Claudio Monteverdin (1567-1643) kolmesta säilyneestä oopperasta.

Esitykset
Ke 31.8. 18:00 ensi-ilta
Pe 2.9. 18:00
La 3.9. 14:00
Ma 5.9. 18:00 

Helsingin Konservatorion konserttisali, Ruoholahdentori 6, 00180 Helsinki
Esityskieli italia, tekstitys suomeksi. Kesto noin 3h (sis. väliajan).
Www-sivut: odysseuskotiin.wordpress.com

Esa-Pekka Salonen appointed first-ever Artist in Association at the Finnish National Opera and Ballet

Photo © Katja Tähjä.

Photo © Katja Tähjä.

Beginning this season, Salonen will assume a diverse and comprehensive role as a conductor, composer, artistic advisor and ambassador. His five-year engagement begins with the current production of Elektra and continues through 2021.

The Finnish National Opera and Ballet (FNOB) has appointed composer, conductor and creative forceEsa-Pekka Salonen Artist in Association, a newly created, five-year position. In this capacity, Salonen will have a broad remit: conducting performances, introducing his compositions into the repertoire and acting as artistic advisor. The Artist in Association relationship includes duties beyond artistic tasks, as Salonen will act as an ambassador for the FNOB in developing new partnerships.

Salonen’s first appearance on the podium will be at the premiere of Elektra on 2 September. He will also conduct the four premieres of the FNOB’s new Ring cycle beginning in 2019. His other conducting duties will be announced separately for each season.

“We have always been interested in the art and thinking of Esa-Pekka Salonen, whether as a conductor, a composer or a cultural personality. We are pleased that at this point in his remarkable career he is willing to commit to wide-ranging support of Finnish opera and ballet. He will inspire both performers and audiences”, says Lilli Paasikivi, Artistic Director of the Finnish National Opera.

“During the last thirty years, the majority of my work as a conductor and composer has taken place abroad. It feels good to finally make long-term plans in my native country, and especially at the Finnish National Opera and Ballet, where the flame of artistic ambition is bright and powerful”, says Esa-Pekka Salonen. “Opera interests me more and more as an art form, and I’m very enthusiastic and excited about the future collaboration with the excellent team of the FNOB.”

The FNOB will also appoint a conductor to lead performances throughout the season and oversee the continuous improvement of the orchestra.

Another aim of the new venture is for Salonen to mentor emerging Finnish conductors: the young and talented Klaus Mäkelä (b. 1996) has been appointed as Salonen’s assistant for the upcoming Ring cycle.

Finnish National Ballet’s visit to Copenhagen opens Finland’s centenary year

The guest performances to be given by the Finnish National Ballet in Copenhagen on 27–29 January 2017 is one of the spearhead moments of the official celebrations for the centenary of Finland’s independence and the first such event to be held in the Nordic countries. The FNB will give four performances of one of its major hits, The Snow Queen, at the Royal Danish Ballet on 27–29 January. The visit has special significance not only because The Snow Queen is based on the familiar story by Danish author H.C. Andersen but also because choreographer Kenneth Greve, Artistic Director of the FNB, is Danish and a former member of the Royal Danish Ballet.

While the FNB is away, the distinguished Eifman Ballet from Russia will give guest performances in the main auditorium on 12–15 January. Known for their pioneering productions, the company will be performing two works by their director Boris Eifman, both exploring the life of a great artist.Tchaikovsky. PRO et CONTRA is a recent work, having been premiered in St Petersburg in May 2016. RODIN, which dates from 2011, reflects on the complicated love affair of two artists, Auguste Rodin and Camille Claudel. There will be two performances of both works.

Rap artist Paleface to provide lyrics for school opera about tolerance

Karri Miettinen, better known as rap artist Paleface, will be writing the lyrics for a new participatory opera for schoolchildren. Titled Ihmepoika A [Wonder boy A], the opera will be composed by Timo Hietala and directed by Riikka Oksanen, with visual design by Anna Kontek. The performances will be produced jointly by professionals and pupils in the 5th and 6th grades. The premiere will be given by Kaisaniemi Comprehensive School at Almi Hall on 7 April, after which the production will visit as many as 80 schools around Finland beginning in autumn 2017.

Ihmepoika A is the seventh school opera commissioned by the FNOB. Over the years, more than 20,000 adolescents have participated in the making of an opera. The Ihmepoika A project will involve a director, three soloists and two musicians working with participating school classes. The FNOB will also provide sets, costumes, makeup and basic stage equipment.

The school opera project supports the new national curriculum and features a topic with current relevance. Ihmepoika A is about differences and multiculturalism. “Paleface, being a rap artist who writes powerful lyrics, is an excellent choice for this new project,” says Tuula Jukola-Nuorteva,Head of Education.

A season of grand stories 2016–2017

The autumn season of the FNOB starts off on 26 August with the premiere of Romeo and Juliet, a new dance work by Natália Horečná. The second new full-length ballet of the autumn is Alice in Wonderland by Jorma Elo, to be premiered on 7 October. In May 2017, the centenary of Finland’s independence will be celebrated with a quadruple bill of Finnish choreographers entitled Voima[Force], featuring works by Susanna Leinonen, Virpi Pahkinen, Jyrki Karttunen and Jorma Uotinen.

Audiences will be treated to two new opera productions in September. After the eagerly awaited premiere of Elektra conducted by Esa-Pekka Salonen on 2 September there will be something completely different: a marriage of two great arts, circus and opera. “This is a night of surprises. InCircOpera, we hope to give audiences laughter, smiles, excitement and danger,” says director Jere Erkkilä. The other new opera productions being premiered this season are The Flying Dutchman (18 November), Lady Macbeth of Mtsensk (27 January), Blank Out (Musica nova Helsinki, 4 February),Eugene Onegin (17 March) and Only the Sound Remains by Kaija Saariaho (12 April).

The full repertoire including revivals, concerts and other events are listed on our website,oopperabaletti.fi. Tickets for performances in the autumn are now on sale. Tickets for performances in spring 2017 will go on sale on 4 October 2016.

See Natália Horečnás interview.

See also:
http://www.esapekkasalonen.com/
http://eifmanballet.ru/en/
http://www.klausmakela.com/

Elektran ylistetty tuotanto Kansallisoopperassa

Kuva © Pascal Victor Artcomart / Aix-en-Provencen festivaali.

Kuva © Pascal Victor Artcomart / Aix-en-Provencen festivaali.

Maailmalla ylistetty, Esa-Pekka Salosen johtama ja tähtilaulajilla miehitetty Richard Straussin Elektra sykähdyttää Suomen kansallisoopperassa 2.9. alkaen. Esityksiä nähdään yhteensä viisi.

Nyt jo edesmenneen Patrice Chéreaun kiitosta saanut Elektran ohjaus on nähty Aix-en-Provencen festivaalilla, Milanon La Scalassa ja New Yorkin Metropolitanissa. Tuotanto jäi ohjaajalegendan viimeiseksi työksi. Lavastuksen on suunnitellut Richard Peduzzi, puvut Caroline de Vivaise ja valaistuksen Dominique Bruguière.

Nimiroolissa esiintyy Evelyn Herlitzius ja Klytaimnestran roolissa Waltraud Meier. Chéreau itse ehti ohjata heitä Aix-en-Provencen festivaalin ensi-iltaan 2013. Krysotemiksen roolissa esiintyy kansainvälisessä nosteessa oleva Elisabet Strid. Mukana on myös edustava joukko kotimaisia solisteja: Aigistoksen roolissa laulaa Mika Pohjonen, Oresteen roolissa Tommi Hakala ja Oresteen kasvattajan roolissa Esa Ruttunen. Muissa rooleissa laulavat mm. Jenni Lättilä, Jyrki Korhonen ja Dan Karlström.

Vuonna 1909 ensiesityksensä saanut Elektra on edelleen hätkähdyttävän moderni. Richard Strauss sävelsi veriseen tarinaan musiikin, joka järisyttää voimallaan ja viekoittelee soinneillaan. Elektra oli aikanaan sensaatio, ja vieläkin sen hurjuuden ja herkkyyden yhdistelmä hakee vertaistaan.

Esa-Pekka Salonen kuvailee tuotantoa seuraavasti: ”Harvoin näkee sellaista mestaruutta, jossa jokainen ele ja ilmaisu lähtevät ihmisen sisältä. Se vaatii laulajilta valtavasti, mutta laulajien ollessa taitavia on efekti sitäkin voimakkaampi.”

Kyseistä tuotantoa on ylistetty maailmalla. Financial Timesin mielestä Elektra täytti kaikki odotukset: ”Tästä tuotannosta kohuttiin etukäteen niin paljon, että olisi palkitsevaa voida osoittaa siitä epätäydellisyyksiä. Mutta niitä ei ole lainkaan.”

Elektra on Aix-en-Provencen festivaalin, Milanon La Scalan, New Yorkin Metropolitanin, Suomen kansallisoopperan, Barcelonan Gran Teatre del Liceun ja Berliinin valtionoopperan yhteistuotanto.

Elektra kuullaan konserttiversiona vain kaksi päivää Kansallisoopperan ensi-illan jälkeen The Baltic Sea -festivaalilla 4.9. Tukholmassa Elektran esittää Kansallisoopperan orkesteri Esa-Pekka Salosen johdolla. Solisteina esiintyvät mm. Nina Stemme, Waltraud Meier, Elisabet Strid, Tommi Hakala, Mika Pohjonen ja Jenni Lättilä. Esityksessä laulavat ruotsalaiset kuorot Gustaf Sjökvists Kammarkör ja Mikaeli Kammarkör.

Richard Strauss: Elektra
Suomen kansallisooppera
Esitykset: 2.9., 6.9., 9.9., 12.9., 15.9. Esitykset ovat loppuunmyydyt.
Teosesittelyt 6.9. ja 12.9. Lisäksi 9.9. psykoanalyytikko ja psykoanalyysin asiantuntija Elina Reenkolan luento, jossa perehdytään Elektraan psykoanalyyttisesta näkökulmasta.