Amfion pro musica classica

Suomalaisella barokkiorkesterilla kuusi konserttia lokakuussa

fibo-3b6e82a0-0f3f-44a9-a643-eca17a03f603

FiBOn eli Suomalaisen barokkiorkesterin  syksyn ohjelmisto on julkaistu.  Pääkaupunkiseudun lisäksi FiBO konsertoi tänä syksynä myös  Paraisilla, Hämeenlinnassa, Münchenissä, Kuusankoskella, Porvoossa ja Iisalmessa. Poimintoja FiBOn syyskaudesta:

Residenssisarjan konsertit Ritarihuoneella

Tyttö ja kuolema -konsertissa 16.10. FiBO sukeltaa romantiikan maailmaan yhdessä Meta4-kvartetin kanssa. Nimensä konsertille lainannut Schubertin testamenttiteos kuullaan jousiorkesterisovituksena, ja lisäksi esille pääsevät Mendelssohn ja Tiensuu. 11.11. kuultavan konsertin nimi Vuodenajat paljastanee tarpeeksi: ohjelmassa on Vivaldin rakastettu Neljä vuodenaikaa. Solistina taituroi sekä harvinaisen viola da spallan että viulun mestari Sergey Malov. Syyskauden päätöskonsertissa 18.12. palataan lähelle Händelin Messias-oratorion alkuperäistä versiota. Kamariyhtyeen ja pienen kuoron voimin oratorion ydin ei peity jättimäisyyden alle.

Kamarimusiikillista perusohjelmistoa

Back to basics -konsertissa ei kokeilla huimia uutuuksia vaan pitäydytään vanhassa ja hyväksi havaitussa. Perusbarokkinen kokoonpano eli huilu, viulu ja continuo soittaa niin Bachia kuin Händeliäkin. Tylsääkö? Ei suinkaan!

To 6.10. klo 19 Saksalainen kirkko

Musiikki yhdistää idän ja lännen – metro seuraa perässä

Suurten soittajajoukkojen Grosso tulee taas! Tällä kertaa kyseessä on metron laajenemisesta innoituksensa saanut Metro-Grosso, joka kokoaa loppukonserttiin 250 soittajaa metroradanvarren musiikkiopistoista.

La 8.10. klo 16 Tapiolasali

Marko Ylönen Šostakovitšin sellokonserton solistina / Marko Ylönen solist i Sjostakovitjs cellokonsert

Marko Ylönen. Kuva © Juha Puhakka.

Marko Ylönen. Kuva © Juha Puhakka.

 

Idän paatosta -konsertissa Turun konserttitalossa perjantaina 23.9. kuullaan Dmitri Šostakovitšin toinen sellokonsertto sekä Pjotr Tšaikovskin tunnettu kuudes sinfonia, lisänimeltään ”Pateettinen”. Turun filharmonista orkesteria johtaa ranskalainen kapellimestari Jérémie Rhorer ja sellosolistina esiintyy palkittu Marko Ylönen.

Dmitri Šostakovitš (1906–75) sävelsi kaksi sellokonserttoa legendaariselle sellotaituri Mstislav Rostropovitšille. Perjantain konsertissa kuultava, jälkimmäinen konsertto valmistui vuonna 1966. Hillityn teoksen solistiosuutta pidetään teknisesti erittäin vaativana.

Sinfoniamusiikin keskeisimpiin teoksiin kuuluva Pjotr Tšaikovskin (1840–93) kuudes sinfonia on yksi säveltäjän suurista mestariteoksista. ”Pidän sitä ehdottomasti parhaana ja erityisesti vilpittömimpänä teoksenani ja rakastan sitä enemmän kuin mitään muuta, mitä olen säveltänyt”, säveltäjä kirjoitti sinfonian valmistuttua 1893. Tšaikovskin kuudetta sinfoniaa on käytetty myös monissa elokuvissa ja peleissä, kuten Martin Scorsesen Lentäjässä (2004) ja scifi-videopelissä Destiny.

Kapellimestari Jérémie Rhorer on johtanut monia Euroopan orkestereita, joista mainittakoon Ranskan kansallisorkesteri ja Deutsche Kammerphilharmonie. Hän on esiintynyt monilla tunnetuilla festivaaleilla. Rhorer on myös palkittu säveltäjä.

Marko Ylönen saavutti kansainvälistä kilpailumenestystä jo nuorella iällä. Hän on esiintynyt solistina ja kamarimuusikkona ympäri maailmaa. Ylönen toimii kamarimusiikin professorina Sibelius-Akatemiassa.

Idän paatosta Turun konserttitalossa pe 23.9. klo 19. Jérémie Rhorer, kapellimestari, Marko Ylönen, sello, Turun filharmoninen orkesteri. Šostakovitš – Tšaikovski. 


På konserten Patos från öst fredagen den 23 september i Åbo konserthus uppträder den franska dirigenten Jérémie Rhorer och den prisbelönta cellosolisten Marko Ylönen. På programmet står Dmitrij Sjostakovitjs andra cellokonsert samt Pjotr Tjajkovskijs kända sjätte symfoni, även känd som ”Den patetiska”.

Dmitrij Sjostakovitj (1906–75) komponerade två cellokonserter för den legendariska cellovirtuosen Mstislav Rostropovitj. Den senare av dem, som framförs i Åbo på fredag, blev färdig år 1966. Det behärskade verkets solistparti anses vara tekniskt mycket krävande.

Till symfonimusikens centrala verk hör Pjotr Tjajkovskijs (1840–93) sjätte symfoni som är ett av de stora mästerverken i kompositörens produktion. ”Jag anser det vara mitt utan tvivel bästa och i synnerhet mest ärliga verk och jag älskar det mer än något annat jag har komponerat”, skrev kompositören efter att verket hade färdigställts år 1893. Tjajkovskijs sjätte symfoni har även använts flitigt i många filmer och videospel, som bl.a. Martin Scorseses The Aviator (2004) och scifivideospelet Destiny.

Dirigent Jérémie Rhorer har lett flera europeiska orkestrar som till exempel Orchestre National de France och Deutsche Kammerphilharmonie. Han har uppträtt på flera kända festivaler. Rhorer är också kompositör och har vunnit flera priser.

Marko Ylönen nådde internationell tävlingsframgång redan vid ung ålder. Han har uppträtt som solist och kammarmusiker på olika håll i världen. Ylönen verkar som professor i kammarmusik vid Sibelius-Akademin.

Patos från öst i Åbo konserthus fre 23.9 kl. 19. Jérémie Rhorer, dirigent, Marko Ylönen, cello, Åbo filharmoniska orkester. Sjostakovitj – Tjajkovskij. 

CircOpera, an extravaganza for the whole family, to be streamed worldwide by the Finnish National Opera

Kuva © Heikki Tuuli

Kuva © Heikki Tuuli

CircOpera, a production combining dazzling acrobatics with gems of classical music, will be streamed live from the Finnish National Opera in Helsinki on Friday 30 September. The Helsingin Sanomat newspaper will host the performance on its online TV channel HSTV beginning at 18:45 Finnish time (UTC +3). The performance can also be viewed in the Stage24 service of the Finnish National Opera and Ballet, either live or on demand.

The production received rave reviews in the Finnish press after last Friday’s premiere, and all performances are now sold out. Helsingin Sanomat wrote: “The Finnish National Opera tore down boundaries again, with a bang. CircOpera, as the name says, brings together opera and the art of circus in a compelling combination. The audience at the premiere rewarded the performers with a thunderous standing ovation and shouts of ‘bravo’.”

The vocal soloists are Ville Rusanen, Mika Pohjonen, Hanna Rantala and Koit Soasepp, who unlike in a conventional opera performance engage very physically, for example by singing upside down, climbing up a wall or swinging over the audience. CircOpera also features the Orchestra and Chorus of the FNO at full strength. A circus performance with such a large ensemble is unique in the world. The circus performances featured include acrobatics, tightrope walking, juggling and contemporary circus acts. The circus performers are international top names in their field, and the dancers are from Ballet Finland.

Live and on-demand performances form a key part of the new online service of the FNOB whose purpose is to serve a wider audience independent of constraints of time or geography. All streamed broadcasts and recordings may be viewed on the digital stage at the oopperabaletti.fi website, Stage24, free of charge. The FNOB is partnered in this service by the HSTV online service of the Helsingin Sanomat newspaper and by the Finnish Broadcasting Company (YLE). The FNOB is also involved in The Opera Platform, a collaborative project of European opera houses and the Arte European Culture Channel (theoperaplatform.eu)

CircOpera
Fri 30 Sep 2016
online broadcast begins at 18.45 HSTV and oopperabaletti.fi/live
performance begins at 19.00

RSO konsertoi Venäjällä 2017

Radion sinfoniaorkesteri tekee ylikapellimestari Hannu Linnun johdolla kolmen konsertin kiertueen Venäjälle Suomen itsenäisyyden juhlavuonna helmikuussa 2017.

RSO esiintyy Moskovan Konservatorion suuressa salissa 12.2., Viipurin Kulttuuritalossa 14.2. ja Pietarin Filharmoniassa 15.2. Ohjelmassa on Erkki Melartinin orkesteriteos TraumgesichtSibeliuksen viulukonsertto ja Beethovenin sinfonia nro 3. Solistina Viipurin ja Pietarin konserteissa soittaa Sibelius-viulukilpailun 2010 voittanut Nikita Boriso-Glebsky.

RSO on vieraillut Venäjällä useita kertoja. Ensimmäinen konserttivierailu tehtiin Paavo Berglundin johdolla Leningradiin vuonna 1963 ja viimeisin vuonna 2009, jolloin orkesteri soitti kaupungissa Pietari 1809 -merkkivuoden juhlakonsertissa Sakari Oramon johdolla.

”Venäläisellä musiikkikulttuurilla on ollut suuri vaikutus suomalaiseen säveltaiteeseen – Viipuri oli aikanaan värikäs musiikkimetropoli ja Pietarin läheisyys toi taiteilijoita ja vaikutteita Suomeen. On luontevaa suunnata konserttikiertue Suomen itsenäisyyden juhlavuonna juuri Venäjälle”, toteaa ylikapellimestari Hannu Lintu. Kuvaavaa on, että kiertueohjelmassa oleva  Melartinin Traumgesicht sai kantaesityksensä juuri Pietarissa venäläisen säveltäjän ja kapellimestarin Aleksandr Zilotin suunnittelemassa uuden musiikin konserttisarjassa vuonna 1910.


RSO:n kahdeksas ylikapellimestari Hannu Lintu aloitti tehtävässään 2013. Lintu on johtanut mm. Moskovan valtionorkesteria, Lontoon Philharmonia -orkesteria, Clevelandin, Detroitin ja St. Louisin sinfoniaorkestereita sekä Leipzigin ja Kölnin radion sinfoniaorkestereita. Oopperaa Lintu on johtanut mm. Suomen Kansallisoopperassa ja Savonlinnan Oopperajuhlilla. Kaudella 2016–2017 hän vierailee mm. Berliinin saksalaisen sinfoniaorkesterin, Wienin radion sinfoniaorkesterin ja Toronton sinfoniaorkesterin kapellimestarina. Hannu Lintu on myös Taideyliopiston Sibelius-Akatemian orkesteri- ja kapellimestarikoulutuksen vieraileva professori.

Nikita Boriso-Glebsky voitti Jean Sibelius – ja Fritz Kreisler viulukilpailut 2010. Hän on menestynyt myös Tšaikovski – ja Queen Elisabeth -kilpailuissa. Kuluvalla kaudella Boriso-Glebsky pitää soolokonsertteja Saksassa, Iso-Britanniassa ja Venäjällä sekä tekee kiertueen Japanin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kamarimuusikkona hän esiintyy säännöllisesti mm. Bonnin Beethoven-festivaalilla, Pietarin Valkeat yöt -festivaalilla ja Mentonin musiikkijuhlilla.

Venäjän kiertue 12.–15.2.2017
12.2. Moskova, Konservatorion suuri sali
14.2. Viipuri, Viipurin kulttuuritalo
15.2. Pietari, Pietarin Filharmonia
Hannu Lintu, kapellimestari
Nikita Boriso-Glebsky, viulu
Erkki Melartin: Traumgesicht
Jean Sibelius: Viulukonsertto
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 3

Arvio: Sir John Eliot Gardiner, Mark Padmore ja Silas Wollston rakensivat järisyttävän Matteuspassion Wrocławissa

Mark Padmore, Monteverdi-kuoro ja Gardinerin orkesteri tarjosivat huikean Matteuspassio-kokemuksen Wroclawissa. Kuva Jari Kallio.

Mark Padmore, Monteverdi-kuoro ja Gardinerin orkesteri tarjosivat huikean Matteuspassio-kokemuksen Wroclawissa. Kuva Jari Kallio.

Tuskin mikään yksittäinen sävellys on yhtä syvällä länsimaisessa kulttuuriperinnössä kuin Johann Sebastian Bachin Matteuspassio, BWV 244 (1727-46). Sävelteoksen juurtuminen näin vahvasti osaksi yhteisöä on tietenkin hienoa, vaikka kuulija saattaakin näin tuttuuden kautta paradoksaalisesti etääntyä teoksen järisyttävyydestä ja radikaaliudesta.

Aina silloin tällöin tulee kuitenkin vastaan tilanne, jossa kuulija saa kohdata musiikin kuin ensimmäistä kertaa, sen kaikessa ilmaisuvoimassaan. Tällainen ilta koettiin sunnuntaina Wrocławin NFM-musiikkikeskuksessa, jonne Sir John Eliot Gardiner Monteverdi-kuoroineen ja barokkiorkestereineen oli saapunut huipentamaan tämänvuotisen Wratislavia Cantans -festivaalin.

Gardiner on tietenkin aikamme merkittävimpiä Bach-kapellimestareita, monien mielestä kaikkein merkittävin. Tätä hän on paitsi verrattoman muusikkoutensa, myös oman kuoronsa ja instrumentalistiensa ansiosta. Monteverdi-perheyhteisönsä kanssa Gardiner onkin työskennellyt jo vuosikymmeniä hämmästyttävin tuloksin. Hienoimpana yksittäisenä projektina mainittakoon kaikkien Bachin kantaattien esittäminen vuoden mittaisella kiertueella vuosituhannen vaihteessa.

Viime viikkoina ja kuukausina Gardiner on joutunut muutamaan otteeseen peruuttamaan konserttejaan. Wrocławissakin hän antoi assistenttinsa Silas Wollstonin johtaa Matteuspassion toisen osan, mutta ensimmäisen osan hän johti itse, enimmäkseen istuen ja säästeliäin elein.

Ja millainen tuo ensimmäinen osa olikaan!

Vaikka olen varttunut Gardinerin Bach-tulkintojen äärellä, oli Matteuspassion avausosa silti kertakaikkisen uskomaton kokemus. Gardiner muusikkoineen vangitsi kuulijan otteeseensa heti avaustahdeissa rakentaen ensimmäisestä numerosta huikean fantasian, jossa jokainen fraasi tuntui loksahtavan kohdalleen täysin luonnollisena.

Mitä pidemmälle ensimmäinen osa eteni, sitä voimallisemmin tunsin nauttivani nyt aivan ainutkertaisesta Bach-elämyksestä. Kuinka jokainen numero pienintäkin nyanssia myöten puhuttelikaan! Musiikki huokui sellaista raikkautta, että monesti koin olevani ennemminkin uuden teoksen kantaesityksessä. Ensimmäisen osan päättyessä olisin toivonut parin tunnin taukoa voidakseni vetäytyä johonkin hiljaiseen nurkkaan pohtimaan kaikkea kokemaani.

Näyttämöllisesti passiogenre asettaa omat erityiset haasteensa. Kolmen tunnin kesto ja draamallinen kerronta ovat houkutelleet erilaisiin näyttämöllepanoihin ja dramatisointeihin, joista jotkut, kuten Sir Simon Rattlen ja Peter Sellarsin yhteistyö Berliinissä, ovat olleet erinomaisia, toiset taas vähemmän onnistuneita. Gardiner on kuitenkin korostanut ennen kaikkea musiikkia draaman lähtökohtana.

Niinpä Wrocławissa Matteuspassio oli nimenomaan konserttiesitys, jossa musiikillista draamaa täydensivät vain hienovireiset, tarkoin harkitut solistien paikanvaihdokset, joilla kuulijan näkökulmanvaihdoksia ohjailtiin taitavasti.

Evankelistana Wrocławissa kuultiin Mark Padmorea, josta on tullut vuosien mittaan tämän roolin johtavia tulkitsijoita. Täytyy tunnustaa, että minunkin on nykyisin vaikea edes kuvitella tähän rooliin ketään toista laulajaa.

Mitä vaikuttavin oli Padmoren evankelista jälleen sunnuntaina. Hän kuljetti kuulijan läpi pääsiäistapahtumien herkästi myötäeläen sellaisella intensiteetillä, joka hakee vertaistaan. Yleisö palkitsikin hänet vyöryvin suosionosoituksin.

Stephan Loges puolestaan oli oivallinen Jeesuksen vähäeleisessä roolissa, jonka monet liki ohikiitävät, mutta äärimmäisen merkittävät repliikit vaativat erityistä keskittymistä ollakseen vakuuttavia. Näissä Logesilla teki kauttaaltaan hienoa työtä.

Muut solistit olivat Monteverdi-kuoron riveistä. Vaikka jokainen heistä oli niin erinomainen, että mielelläni erittelisin yksityiskohtaisesti kunkin lukemattomat hyveet, tyydyn rajallisessa tilassa nostamaan esiin heistä mieleenpainuvimman, kontratenori Reginald Mobleyn, jonka kuulas lauluääni oli todellinen ilo.

On hämmästyttävää millaiseen dynaamiseen asteikkoon Monteverdin kahteen kuoroon jakautuneet kolmekymmentä laulajaa pystyvät. Nyt saatiinkin nauttia suuren kuoron tehosta pienen yhtyeen ketteryydellä ja nyansseilla.

Tämä yhdistelmä tarjosikin oivan tasapainotilan yhteen Bachin teoksen keskeiseen kysymykseen kuoron koosta. Pitkään, alkaen aina Mendelssohnin päivistä suosittiin suuria kuoroja, kunnes periodimusisointi kyseenalaisti tämän lähestymistavan. Kaikkein ehdottomin tulkinta on ollut Paul McCreeshillä, jonka tulkinnassa kuorot muodostuvat yksinomaan teoksen solisteista.

Myös Gardinerin orkesterin kustakin instrumentalistista voisi helposti kirjoittaa pienen tutkielman,mutta tässäkin pidättäydyn houkutuksesta ja totean yksinkertaisesti nauttineeni suuresti paitsi yhteissoitosta myös huilujen, viola da gamban, bassojen, sooloviulun ja erityisesti kahden oboe da caccian osuuksista.

Aivan erityisen kiitoksen ansaitsee tietenkin vielä Silas Wollston, jonka työskentelyä passion jälkimmäisen osan kapellimestarina seurasi ilolla. Gardinerin kaltaisen Bach-spesialistin saappaisiin astuminen konsertin järisyttävän alkupuoliskon jälkeen on tietenkin melkoinen haaste, mutta erinomaisena muusikkona ja orkesterin pitkäaikaisena jäsenenä Wollston oli täysin tilanteen tasalla.

Konsertin jälkeen käymämme lyhyen keskustelun lomassa Wollston kiteytti Gardinerin yhtyeiden erinomaisen taiteellisen tason todeten voivansa pyytää heiltä mitä tahansa tietäen saavansa tarkalleen haluamansa. Se on varmasti varsin totta.

— Jari Kallio

Johann Sebastian Bach: Matteuspassio, BWV 244

Monteverdi-kuoro
Chór Chłopięcy NFM
English Baroque Soloists
Sir John Eliot Gardiner, kapellimestari (1. osa)
Silas Wollston, kapellimestari (2. osa)
Mark Padmore (Evankelista)
Stephan Loges (Jeesus)

Wratislavia Cantans
Narodowe Forum Muzyki, Wrocław

Su 18.09.2016, klo 19