Amfion pro musica classica

Helsingin kamarikuoro kiertueelle Yhdysvaltoihin

Ensimmäisellä Pohjois-Amerikan kiertueellaan Helsingin kamarikuoro kantaesittää nuoren latvialaisamerikkalaisen säveltäjän Eugene Birmanin (1987) suurteoksen State of the Union, johon libreton on kirjoittanut Scott Diel. Teos tutkii provosoivasti ja jyrkästi joitain maailman tämän hetken pakottavimpia ongelmia, samalla kuin Yhdysvalloissa käydään historian epätavallisimpia presidentinvaaleja. Kiertueen aikana Helsingin kamarikuoro esittää myös suomalaisia klassikoita Kuulalta, Sibeliukselta, Bergmanilta ja Rautavaaralta sekä pitää työpajoja Northern Michigan Universityssa. Kiertuella kuoroa johtaa Nils Schweckendiek.

Lisätietoja kantaesitettävästä State of the Unionista sekä tekijöistä teoksen taustalla:

http://rabbitisland.org/sotu
http://rabbitisland.org/post/142475819810/sotu

Konsertit Michiganissa ja New Yorkissa:
29.9.2016 Klo 19.30 Northern Michigan University, Marquette
30.9.2016 Klo 19.30 Northern Michigan University, Marquette
1.10.2016 Klo 19.30 Interlochen Center for the Arts, Interlochen
2.10.2016 Klo 19.30 Rosza Center, Michigan Technological University, Houghton
4.10.2016 Klo 19.00 Lake Superior State University, Sault Ste Marie
6.10.2016 Klo 18.00 Trinity Wall Street, New York City

Yhteistyökumppaneina kiertueelle toimivat Northern Michigan University, DeVos Art Museum, ja Rabbit Island Foundation. Kiertuetta ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Music Finland, Helsingin kaupungin kulttuurikeskus, U.P. Beaumier Heritage Center, Department of Music/Siril Endowment for the Music Arts, Provost and Vice President for Academic Affairs, Finlandia Foundation National ja Michigan Council for the Arts and Cultural Affairs.

http://helsinginkamarikuoro.fi/konsertit/syyskausi-2016/pohjois-amerikan-kiertue/

Yli 60 nuorta musiikinharrastajaa konsertoi Kansallisoopperan orkesterin rinnalla

Kuva © Heikki Tuuli

Kuva © Heikki Tuuli

Kansallisoopperan orkesteri kutsuu jälleen pääkaupunkiseudun musiikkiopistojen oppilaita musisoimaan Mestarien messissä -konserttiin. Koko perheelle sopiva maksuton konsertti järjestetään Oopperan päänäyttämöllä 5.10. klo 19.00.

Oopperaorkesterin ammattimuusikoiden rinnalla Mestarien messissä -konsertissa musisoi tällä kertaa yli 60 opiskelijaa Helsingin Konservatoriosta, Itä-Helsingin Musiikkiopistosta ja Espoon Musikinstitutet Kungsvägenistä. Konsertin kokoonpanoa täydentävät myös opiskelijat Länsi-Helsingin musiikkiopistosta ja Sibelius-Akatemiasta. Iältään 7–25-vuotiaat muusikonalut valmistelevat konsertin ohjelman yhdessä Kansallisoopperan orkesterin kanssa soitinryhmäkohtaisista stemmaharjoituksista alkaen.

Mestarien messissä -konsertissa kuullaan kappaleita kuluvan kauden oopperoista ja baleteista sekä klassisen musiikin suosikkiteoksia. Edward Elgarin Pomp and Circumstance -sarjan marssissa orkesteria kasvattaa vielä yli 30 nuoren soittajan joukko. Konsertin kapellimestarina toimii Esa Heikkilä. Solisteina laulavat sopraano Anna-Kristiina Kaappola ja tenori Jyrki Anttila.

Mestarien messissä -konsertti on järjestetty aiemmin vuosina 2014 ja 2013. Konsertit antavat paljon niin nuorille kuin oopperaorkesterin muusikoillekin. ”Olen hyvin iloinen, että meillä orkesterilaisilla on taas mahdollisuus näyttä innostuneille nuorille muusikoille, kuinka me Oopperalla valmistelemme monipuolisen ja melkoisen haastavan konserttiohjelman siihen pisteeseen, että meillä on tarjota yleisöllemme mukaansatempaava ja laadukas esitys”, kertoo Kansallisoopperan orkesterin 1. konserttimestari Jukka Merjanen.

Suomen kansallisoopperan orkesteri on kokoonpanoltaan maan suurin orkesteri. Vuonna 1963 perustetun orkesterin koko kasvoi merkittävästi uuteen oopperataloon muuton myötä vuonna 1993. Tänä päivänä orkesterissa on 111 jäsentä. Varsinaisen työnsä eli ooppera- ja balettiesitysten ohella Oopperaorkesteri pitää säännöllisesti myös omia konsertteja.

Mestarien messissä
Kansallisoopperan päänäyttämö
5.10. klo 19:00
Vapaa pääsy

Metro-Grossossa 8.10.2016 musiikki yhdistää 300 soittajaa idästä ja lännestä

logo_metro-grossoFIBO logo 9fcce9db-4df1-4f28-a9fc-bda10d8b3376

Metron laajeneminen länteen toimi innoittajana Suomalaisen barokkiorkesterin koulutustyöryhmä FiBO Collegiumin Metro-Grosso-tapahtumalle, jonka osallistujat tulevat metroradanvarren musiikki-opistoista aina Vuosaaren musiikkikoulusta Espoon musiikkiopistoon asti. Vaikka metro ei vielä kuljekaan länteen suunnitellusti, ei se estä idän ja lännen musiikkiopistojen yhteistyötä, joka huipentuu loppukonserttiin Tapiolasalissa 300 eri-ikäisen ja eri vaiheessa olevan soittajan voimin. 

Musiikkia on loppukonsertin ja Kampin kauppakeskuksessa kello 13 tapahtuvan kohtaamisen lisäksi myös useilla metroasemilla ja kauppakeskuksissa. Näihin esiintymisiin osallistuu myös muita kuin metroradanvarren musiikkiopistoja. Päivän tapahtumiin kuuluu lisäksi Varjo-Metro-Grosso Munkkivuoren ostos-keskuksessa. Metro-Grosso on osa Espoossa järjestettävää lasten ja nuorten taidefestivaali Kutitusta, jonka teema vuonna 2016 on nimenomaan liikenne.

Suomalaisen barokkiorkesterin koulutustyöryhmä FiBO Collegiumin Concerto Grosso -suurtapahtumat, joiden pikkusisar Metro-Grosso on, ovat jo kolmeen otteeseen tuoneet yhteen eri-ikäisiä ja eri vaiheessa olevia soittajia nauttimaan yhteissoiton riemusta. Nyt tapahtuman alkusysäyksenä ja innoittajana toimii metro, joka yhdistää, ennemmin tai myöhemmin, tapahtuman pääosallistujat Espoon musiikkiopiston ja Itä-Helsingin musiikkiopiston. 

Metro-Grosso: Musiikki yhdistää idän ja lännen – metro seuraa perässä

La 8.10.2016

Klo 12–13: kauppakeskuksissa ja asemilla soi, Varjo-Metro-Grosso Munkkivuoren ostoskeskuksessa

Klo 13–13.30: idän ja lännen kohtaaminen Kampin kauppakeskuksessa

Klo 16: konsertti Tapiolasalissa (Kulttuuriaukio 2, Espoo)

Purcell–Händel–Vivaldi–J. S. Bach–Lully–Rameau

Espoon musiikkiopisto, Helsingin konservatorio, Itä-Helsingin musiikkiopisto, Lauttasaaren musiikkiopisto, Vuosaaren musiikkikoulu, Amore Classico -yhtye, FiBO Collegium

Lue lisää: http://fibo.fi/konsertit/2016/metro-grosso-2016/

Mikrotonaalista musiikkia esittävän MikroEnsemblen ensimmäinen Helsingin konsertti Musiikkitalossa 1.10.

Mikroensemble. Kuva © Ari Kesonen

Mikroensemble. Kuva © Ari Kesonen

Vuonna 2015 Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa perustettu MikroEnsemble esiintyy historiansa toista kertaa Helsingin Musiikkitalossa 1. lokakuuta. Yhtyeen ensimmäinen konsertti kuultiin Pasimusic-festivaalilla Kuopiossa 1.10.2015. Seitsenhenkisen yhtyeen muusikot ovat Mikael Helasvuo, (neljäsosasävelaskelhuilu), Lauri Sallinen (klarinetti), Johanna Ilvesmäki (viulu), Markus Hohti (sello) Juuso Nieminen (neljäsosasävelaskelkitara), Veli Kujala (neljäsosasävelaskelharmonikka) ja Elisa Järvi (neljäsosasävelaskelpiano). Konsertin voi katsoa myös suorana myös osoitteessawww.uniarts.fi/uniartstv.

Vuonna 2015 Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa perustettu MikroEnsemble esiintyy historiansa toista kertaa Helsingin Musiikkitalossa 1. lokakuuta. Yhtyeen ensimmäinen konsertti kuultiin Pasimusic-festivaalilla Kuopiossa 1.10.2015. Seitsenhenkisen yhtyeen muusikot ovat Mikael Helasvuo, (neljäsosasävelaskelhuilu), Lauri Sallinen (klarinetti), Johanna Ilvesmäki (viulu), Markus Hohti (sello) Juuso Nieminen (neljäsosasävelaskelkitara), Veli Kujala (neljäsosasävelaskelharmonikka) ja Elisa Järvi (neljäsosasävelaskelpiano). Konsertin voi katsoa myös suorana myös osoitteessawww.uniarts.fi/uniartstv.

Mikrotonaaliseen musiikkiin erikoistuneen MikroEnsemblen kokoonpano on ainutlaatuinen maailmassa. Yhtyeen rungon muodostavat neljäsosasäveltasavireiseen musiikin esittämiseen kehitetyt uudet instrumentit, joista monet ovat uusia suomalaisen soitinrakentamisen innovaatioita. Soittimista uusin on neljäsosasävelaskelpiano, jolla soitetaan nyt ensimmäinen julkinen konsertti pääkaupunkiseudulla. Neljäsosasävelaskelpianon on rakentanut Otso Haapamäki ja kehittänyt pianisti Elisa Järvi yhdessä säveltäjä Sampo Haapamäen kanssa Suomen Kulttuurirahaston ja Sibelius-Akatemian kehittämiskeskuksen tuella. Yhtyeen soitinvalikoimaan kuuluu myös Veli Kujalan kehittämä neljäsosasävelaskelharmonikka, Keijo Korelinin Juuso Niemiselle rakentama neljäsosasävelaskelkitara sekä alankomaalaisen Eva Kingman Mikael Helasvuolle rakentama neljäsosasävelaskelhuilu.

– Taidemusiikin säveltäjien keskuudessa kromaattisen asteikon ulkopuolisten sävelten, mikroaskelien käyttö on yhä yleisempää, ja mikrotonaalinen musiikki alkaakin monissa maissa olla jo uuden taidemusiikin valtavirtaa. Koska perinteiset klassisessa musiikissa käytettävät instrumentit on kehitetty tonaalisen tai 12-sävelisen musiikin esittämiseen, on mikrotonaalisen musiikin esittäminen niillä soittimesta riippuen joko hankalaa tai mahdotonta. On syntynyt tarve kehittää soittimia edelleen vastaamaan uusia tarpeita, yhtyeen taiteellinen johtaja Lauri Sallinen kertoo.

Musiikkitalon konsertin ohjelmassa on MikroEnsemblelle sävellettyä musiikkia säveltäjiltä eri puolelta Eurooppaa. Osa teoksista on Kuopiossa vuosi sitten järjestetyn, MikroEnsemblen isännöimän sävellystyöpajan satoa, osa sävelletty varta vasten Helsingin-konserttia varten.

Ohjelma

Itzam Zapata: Oscillated Kaleidoscope (2015)
Feliz Anne Reyes Macahis: Hibla (2015)
Feliz Anne Reyes Macahis: Uusi teos Mikroensemblelle (2016, kantaesitys)
Sebastian Dumitrescu: double pendulum (2015)
Björn Sikström: Lento (2015)
Juhani Nuorvala: Ruoikkohuhuilu huilulle ja elektroniikalle (2014)
Christopher Trapani: ”Horizontal Drift” neljäsosasävelaskelkitaralle ja elektroniikalle (2016, kantaesitys)
Charles van Hemelryck: Notre part d’or et d’ombre (2015)

Hibla! – Musiikkia mikrotonaalisille soittimille
La 1.10.2016 klo 19.00
Sonore, Musiikkitalo

Mikael Helasvuo, neljäsosasävelaskelhuilu
Lauri Sallinen, neljäsosasävelaskelklarinetti
Juuso Nieminen, neljäsosasävelaskelkitara
Veli Kujala, neljäsosasävelaskelharmonikka
Elisa Järvi, neljäsosasävelaskelpiano
Johanna Ilvesmäki, viulu
Markus Hohti, sello
Libero Mureddu, tekninen konsultointi, elektroniikka

Konsertti lähetetään suorana verkossa: www.uniarts.fi/uniartstv
MikroEnsemblen soittimet esittelyssä YouTubessa:
https://www.youtube.com/watch?v=LJxi5d6burs&feature=youtu.be
MikroEnsemblen pian avautuvat verkkosivut: www.mikroensemble.com

Arvio: Brahms huipensi RPO:n illan Tampereella

dutoit

Royal Philharmonic Orchestra ja ylikapellimestari Charles Dutoit Tampere-talossa maanantaina

Seitsemänkymmentävuotisjuhlakiertueensa puitteissa Royal Philharmonic Orchestra ja ylikapellimestari Charles Dutoit vierailivat maanantai-iltana Tampere-talossa. Tuomisinaan tällä Sir Thomas Beechamin perustamalla lontoolaisorkesterilla oli vahvasti kantaohjelmistoon ankkuroituva kokonaisuus.

Konsertin avasi Felix Mendelssohnin verraton Hebridit-alkusoitto, Op. 26 (1830-32). Tämä säveltäjän vuoden 1829 Skotlannin-matkalla innoituksensa saanut alkusoitto on yksi Mendelssohnin rakastetuimpia teoksia. Royal Philharmonic Orchestraa kuunnellessa oli jälleen helppo muistaa, miksi.

Mendelssohnin teemat, lämpöä hehkuva orkestraatio ja musiikin pakottomasti etenevä virta saivat Dutoit’n ja orkesterin tulkinnassa erityisen puoleensavetävän soivan asun. Ilahduttava avausnumero kerrassaan!

Hebridien jälkeen ohjelma jatkui Wolfgang Amadeus Mozartin Es-duurisinfonialla, KV 543 (nro 39). Kuten tunnettua, KV 543 on ensimmäinen kolmesta kesällä 1788 sävelletystä sinfoniasta, joista tuli Mozartille tämän sävellysmuodon päätöstrilogia. Näiden kolmen teoksen synnystä ja säveltäjän aikomuksista niiden suhteen on verraten vähän tietoa, mutta laajalti spekulaatiota.

Viime vuosien aikana on ollut verraten yleistä esittää näitä kolmea teosta yhdessä. Näin teki erityisesti Nikolaus Harnoncourt, joka oli vakuuttunut teosten läheisestä sukulaisuudesta siinä määrin, että hän piti näitä Mozartin viimeisiä sinfonioita yhtenä laajana teoksena.

Harnoncourtin logiikalle on helppo löytää tukea sinfonioiden olemusta tarkastelemalla. On huomattavaa, että vain Es-duurisinfoniassa on selkeä johdanto, ja ainostaan C-duurisinfoniassa varsinainen finaali. Nämä ovat toki kovin pintapuolisia huomioita, mutta Harnoncourt perustelikin näkemystään syvällisemmin teosten välisten temaattisten ja harmonisten siteiden kautta. Niin tai näin, Mozartin viimeisiä sinfonioita esitetään toki edelleen sujuvasti myös yksittäin.

Tampere-talossa kuultiin Dutoit’n johdolla varsin perinteinen Mozart-tulkinta. Musiikki eteni sulavasti ja vaivattomasti, kenties turhankin kanssa. Ainakin periodimusisointiin tottunein korvin kuultuna Es-duurisinfonia vaikutti kovin pehmeältä. Orkesteri soi kyllä varsin kauniisti ja tasapainoisen täyteläisesti, mutta musiikki ei silti tehnyt erityisen syvää vaikutusta.

On toki sanottava, että Dutoit’n tulkinnassa oli monia hyveitäkin. Fraasit oli muotoiltu huolellisesti ja soitinryhmien balanssi oli kauttaaltaan varsin hienosti kohdallaan. Finaalissa ote musiikkiin tuntui voimistuvan, ja tämä osa olikin jo varsin nautittavaa musisointia. Tiedä sitten, olenko liian tottunut kuulemaan Mozartin viimeisiä sinfonioita yhdessä, mutta väliajan sijaan olisin kovin mieluusti jatkanut iltaa g-mollisinfonialla.

Väliajan jälkeen luvassa oli yksi sinfoniakirjallisuuden järkäleistä, Johannes Brahmsin ensimmäinen sinfonia (1854-76). Brahms kamppaili c-mollisinfoniansa kanssa kahden vuosikymmenen ajan etsien ulospääsyä Beethovenin pitkän varjon alta. Lopulta tämän prosessin kautta syntyi yhtäältä traditiotietoinen, toisaalta eteenpäin katsova mestariteos.

Tässä musiikissa Dutoit ja Royal Philharmonic Orchestra olivat ehdottomasti kotonaan. Dutoit rakensi Brahmsinsa suoraviivaisen selkeästi vailla itsetarkoituksellista kikkailua tai turhaa paisuttelua. Hänen tulkinnassaan oli voimaa ilman sitä paatosta, joka on monesti Brahms-soiton riesana. Orkesteri soi kauttaaltaan hienosti, ja tuloksena oli mitä ilahduttavin sinfoniakokemus.

Kansainväliset orkesterivierailut näyttävät vakiintuneen osaksi Tampere-talon toimintaa. Mielenkiinnolla odotan, millaista tarjontaa tulevaisuus tuo mukanaan.

— Jari Kallio 

Royal Philharmonic Orchestra
Charles Dutoit, kapellimestari

Felix Mendelssohn: Hebridit-alkusoitto, Op. 26
Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia Es-duuri (nro. 39), KV 543
Johannes Brahms: Sinfonia nro 1 c-molli, Op. 68

26.9.2016, klo 19.30
Tampere-talo