Amfion pro musica classica

Markus Stenz johtaa RSO:n konsertin 14.10.

stenz

Jukka-Pekka Saraste on joutunut perhesyistä perumaan esiintymisensä Radion sinfoniaorkesterin konsertissa 14.10. Hänen tilallaan johtaa arvostettu saksalainen kapellimestari Markus Stenz. Konsertin ohjelma säilyy ennallaan – Stenzin johdolla kuullaan Anton Brucknerin 5. sinfonia ja Dmitri Šostakovitšin toinen sellokonsertto, jonka solistina esiintyy Marko Ylönen. Myöhäisillan kamarimusiikissa RSO:n muusikot soittavat Šostakovitšin jousikvarteton nro 9. Konsertti lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja verkossa yle.fi/rso.

Markus Stenz on Hollannin radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestari, Baltimoren sinfoniaorkesterin päävierailija ja Soulin filharmonikkojen tuleva nimikkokapellimestari. Aiemmin hän on toiminut myös Montepulcianon festivaalin taiteellisena johtajana ja Melbournen sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina.

Stenz opiskeli Kölnissä ja myöhemmin Yhdysvalloissa, Tanglewoodissa Leonard Bernsteinin ja Seiji Ozawan johdolla. Hän on johtanut merkittäviä orkestereita ympäri maailmaa, kuten Berliinin ja Los Angelesin filharmonikkoja, Amsterdamin Concertgebouw -orkesteria, Leipzigin Gewandhaus-orkesteria ja Chicagon sinfoniaorkesteria. Kuluvalla kaudella Stenz johtaa mm. Japanin Yomiuri-sinfoniaorkesteria, Cincinnatin sinfoniaorkesteria, Hallé-orkesteria ja Salzburgin Mozarteum-orkesteria.

Oopperakapellimestarina Stenz debytoi Venetsian La Fenice -oopperassa ja on sittemmin vieraillut mm. Milanon La Scalassa, Englannin kansallisoopperassa, Stuttgartin oopperassa ja Glyndebournen ja Salzburgin festivaaleilla. Kölnissä Stenz on johtanut mm. monia Wagnerin oopperoita, kuten Nibelungin sormus -tetralogian, Lohengrinin, Nürnbergin Mestarilaulajat ja Parsifalin.


Concert Artists Guild -kilpailun voittaja, Pohjoismaisten sellokilpailujen kakkonen sekä Moskovan Tšaikovski-kilpailun ja Turun sellokilpailun finalisti Marko Ylönen on yksi tunnetuimmista suomalaisista sellisteistä ja kamarimuusikoista. Hän on esiintynyt mm. Camerata Salzburgin, Englantilaisen kamariorkesterin ja Prahan kamariorkesterin solistina. Soolokonsertteja hän on soittanut mm. New Yorkin Carnegie Hall’ssa ja Amsterdamin Concertgebouwssa.

Kamarimusiikkia Marko Ylönen esittää eri kokoonpanoissa mm. sellisti Natalia Gutmanin, viulisti Gerhard Schulzin, sellisti Gary Hoffmanin ja pianisti Leif Ove Andsnesin kanssa. Hän on ollut myös Uusi Helsinki -kvartetin jäsen. Lisäksi Ylönen toimii kamarimusiikin professorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Mestarikursseja hän on pitänyt mm. Australiassa, Egyptissä, Yhdysvalloissa ja useissa Euroopan maissa.

14.10. klo 19
Perjantaisarja 3

Markus Stenz, kapellimestari
Marko Ylönen, sello
Dmitri Šostakovitš: Sellokonsertto nro 2
Anton Bruckner: Sinfonia nro 5
Myöhäisillan kamarimusiikki:
Laura Vikman, viulu
Jukka Pohjola, viulu
Riitta-Liisa Ristiluoma, alttoviulu
Marko Ylönen, sello
Dmitri Šostakovitš: Jousikvartetto nro 9

Arvio: Haydnin Vuodenajat oli RSO:n ja Hannu Linnun riemastuttava kulttuuriteko

Haydnin Vuodenajat-oratorio soi perjantaina Musiikkitalossa Hannu Linnun johdolla. Kuva © Jari Kallio.

Haydnin Vuodenajat-oratorio soi perjantaina Musiikkitalossa Hannu Linnun johdolla. Kuva © Jari Kallio.

Radion sinfoniaorkesteri ja ylikapellimestari Hannu Lintu tekivät mitä oivallisimman ohjelmistovalinnan Joseph Haydnin harvakseltaan soitetun Vuodenajat-oratorion (Die Jahreszeiten, 1799-1801) kohdalla. Toisin kuin huippusuosittu Luominen (Die Schöpfung, 1796-98), Haydnin viimeinen suurteos Vuodenajat etsii vielä paikkaansa kantaohjelmistossa.

Vuodenaikojen saattaminen Luomisen varjosta Haydn-ohjelmiston ytimeen on kaikin tavoin kannatettava päämäärä, sillä kyseessä on säveltäjänsä kenties nerokkain teos, jonka elämän kierron kuvauksessa tiivistyy koko valistuksen ajan henki kerrassaan ainutlaatuisella tavalla.

Vuodenaikojen libretto on Luomisen tavoin Gottfried van Swietenin käsialaa. Sen taustalta löytyy James Thomsonin laaja ja aikanaan äärettömän suosittu runoelma The Seasons (1726-1730). Vaikka van Swietenin libreton kirjallisista ansoista voidaan osin kiistellä, kirvoitti se kuitenkin Haydnin musiikillisen keksinnän huippuunsa. Kokonaisuutena Vuodenajat on teos, joka herättää yhtäältä monia ajatuksia ja jonka parissa toisaalta viihtyy niin kertakaikkisen mainiosti.

Perjantaina Musiikkitalossa Vuodenajoista kuultiin sen suositumpi, saksankielinen editio. Van Swieten laati libretostaan myös englanninkielisen version, josta tuli kuitenkin varsin epäidiomaattinen, eikä sillä olekaan ollut sanottavampaa suosiota. Viime kesänä ensimmäisen kerran kuultu Paul McCreeshin toimittama täysin uusi englanninkielinen editio sen sijaa tarjoaa varteenotettavan esitysvaihtoehdon.

Hämmentävää kyllä, olen onnistunut nyt kuulemaan Vuodenajat konserteissa kuluvan vuoden mittaan peräti neljästi. Sir Simon Rattle johti teoksen keväällä Lontoossa ja Münchenissä, McCreesh puolestaan kesällä Wrocławissa. Eilen musiikkitalossa istuessani mietin, kuinka riemastuttavaa onkaan kohdata tämä teos myös Suomessa.

Ilahduttavan erilaisia ovat olleet kaikki nuo kohtaamiseni. Linnun ja RSO:n näkemyksessä korostuivat selkeät musiikilliset linjat. Haydnin musiikin kuvailevia karaktereja tuotiin esiin usein hillitysti, laajempia kokonaisuuksia kunnioittaen. Vaikka tunnustankin oman mieltymykseni rönsyilevämpää ja rehevämmin kuvailevaa Haydn-perinnettä kohtaan, on kuitenkin sanottava, että Linnun näkemys oli omiaan ohjaamaan kuulijan huomiota musiikkinumeroihin kokonaisuuksina. Lisäksi huomionarvoista on, että illan edetessä musiikki tuntui saavan aina rikkaampia sävyjä teoksen edetessä. Tämä oli kokemuksena erityisen miellyttävä.

Continuoryhmän illan konsertissa muodostivat sello ja cembalo. Yhdistelmää kuulee usein Haydnin teoksissa, vaikka tarkalleen ottaen fortepiano olisi kaiketi periodimusisoinnin näkökulmasta optimaalisin valinta sellon rinnalle. Eipä silti, kyllä tätäkin yhdistelmää varsin tyytyväisenä kuunteli.

Illan solisteista Helena Juntunen ja Topi Lehtipuu olivat riemastuttavia niin sooloissaan kuin yhteisissä numeroissaankin. Baritoni Neal Davies on toki erinomainen laulaja hänkin, mutta mielikuvani erityisesti Florian Boeschista tässä roolissa on aiempien konserttikokemusteni pohjalta niin vahva, että se jossain määrin jätti Daviesin sinänsä mainion tulkinnan varjoonsa.

Tapani Länsiön valmentama Musiikkitalon kuoro teki erinomaista työtä vaativan osuutensa parissa rempseästä juomalaulumeiningistä aina hienostuneimpaan polyfoniaan.

Vuodenajat alkaa kevään voimallisella murtautumisella talven mahdin läpi. Tämä orkesterijohdanto sekä sitä seuraava avauskuoro Komm, holder Lenz kaappasivat kuulijan hienosti mukaansa. Kuin huomaamatta oltiinkin kohta jo Kevään päätöskuorossa, niin oivallisesti kuulija uppoutui Haydnin maailmaan.

Kesän alussa kuullaan yksi Vuodenaikojen vaikuttavimmista kehityslinjoista. Sumuisen aamuyön hämyistä kirkastuu vähitellen kesäpäivän alku. Haydnin säveltämä auringonnousu Sie steigt herauf, die Sonne ja sitä seuraava ylistyskuoro muodostavat yhden oratorion hienoimmista tuokiokuvista. Toinen vaikuttava kokonaisuus on myrsky, jonka uhkaavat enteet kaukaisine ukkosineen ja ensimmäisine sadepisaroineen saivat kuulijan pidättämään henkeään. Lintu, orkesteri ja solistit rakensivat jännitteen äärettömän tehokkaasti. Kuoron liittyminen myrskyn pauhuun oli illan vaikuttavimpia hetkiä.

Värikkäin Haydnin vuodenajoista on, kuinkas muuten, Syksy, joka on tulvillaan toinen toistaan mainiompia musiikillisia ideoita. Juntusen ja Lehtipuun duetto Ihr schönen aus der Stadt, kom her sai varsin hienon tulkinnan. Hurmaava oli myös baritonin Seht auf die breiten Wiesen hin metsästyskoirineen, vaikka fagotin osuus jäikin kohdakkoin jossain määrin orkesterin kätköihin.

Metsästyskuoro Hört, hört das laute Getön oli yksi illan ehdottomista huippuhetkistä. Vaikka RSO lähtikin jahtiin vain kahdella cornistilla, täytti näiden riemuisa pauhu Musiikkitalon soivan tilan kerrassaan nautittavasti. Kontrafagotin, muiden vaskien ja lopulta koko orkesterin sekä kuoron liittyessä mukaan saatiin aikaan huikea seikkailu, jonka rempseää tunnelmaa jatkoi vielä riehakas viinin ylistys, Juchhe! Juchhe! Der Wein ist da. Näiden numeroiden äärellä heltyi kyllä paatunein tosikkokin.

Vuodenaikojen vaikuttavin kontrasti kuullaan siirtymässä Talveen, jonka johdantoa en voi olla kuulematta etiäisenä Wagnerin Tristanin preludista. Tässä musiikissa Linnun tulkinta oli kaikkein hienoimmillaan. Äsken ilakoinut musiikki kääntyikin nyt itseensä tummasävyisenä ja pohdiskelevana.

Talven musiikkinumeroissa vuorottelevat kiintoisasti syvät katoavaisuuden pohdinnat ja takkatulen ääressä kerrotut hauskat sattumukset. Loppukuoro kurkottaa kuolevaisuuden yli tuonpuoleiseen ja jatkuvuuteen, uuteen kevääseen. Kokonaisuutena Talvi on Vuodenaikojen kenties haasteellisin osa, joka jää helposti kolmen edellisen osan väriloiston varjoon. Näin ei kuitenkaan käynyt nyt, vaan Linnun näkemys kantoi hienosto läpi näiden vaihtelevien maisemien.

Radion sinfoniaorkesterin Vuodenajat oli erinomainen kulttuuriteko, jonka soisi herättävän laajemminkin kipinää tämän hurmaavan teoksen juurruttamiseksi osaksi konserttiperinnettämme.

— Jari Kallio

Radion sinfoniaorkesteri
Hannu Lintu, kapellimestari

Helena Juntunen, sopraano
Topi Lehtipuu, tenori
Neal Davies, baritoni

Musiikkitalon kuoro
Tapani Länsiö, kuoron valmennus

Joseph Haydn: Vuodenajat, Hob. XXI: 3

Musiikkitalo, Helsinki
Pe 30.9.2016, klo 19.00

PRÉMIO JOVENS MÚSICOS – KANSALLINEN KAPELLIMESTARIKILPAILU PORTUGALISSA

Jury kertoo tuomion. Keskellä maestro Jean-Marc Burfin, allekirjoittanut oikeassa laidassa

Jury kertoo tuomion. Keskellä maestro Jean-Marc Burfin, allekirjoittanut oikeassa laidassa

Juryn jäsen kapellimestari Sasha Mäkilä raportoi Lissabonissa 20.-22.9. järjestetystä kapellimestarikilpailusta

Euroopan länsireunalla oleva Portugali on ollut minulle aina jonkinlainen arvoitus. Historiasta tuttuja ovat toki löytöretkeilijät Magalhães ja Vasco da Gama, ruoka- tai oikeammin juomakulttuurista lähinnä vain portviini. Portugalin musiikkielämästä en tiennyt muuta kuin Gulbenkian-orkesterin, jossa Susanna Mälkin päävierailijakausi on juuri lopuillaan. Siksi olikin mieluisa yllätys, kun Portugalin kansallista musiikkikilpailua Prémio Jovens Músicos organisoiva säveltäjä Luís Tinoco otti minuun yhteyttä ja kysyi, pääsisinkö tuomariston jäseneksi nyt ensimmäistä kertaa järjestettävään kapellimestarikilpailuun. Kun lämpömittarin lukema Suomessa alkoi jo liikkua kymmenen plusasteen molemmin puolin, oli helppo vastata myöntävästi ja siirtyä viikoksi Lissabonin aurinkoon.

Kilpailun ja festivaalin taiteellinen johtaja, säveltäjä Luís Tinoco

Kilpailun ja festivaalin taiteellinen johtaja, säveltäjä Luís Tinoco

Portugalin yleisradioyhtiö RTP:n isännöimä Prémio Jovens Músicos perustettiin vuonna 1987, eli tämän vuoden kilpailu oli järjestyksessä kolmaskymmenes. Alunperin kilpailu oli vain instrumentalisteille tarkoitettu, mutta vuonna 1990 se laajennettiin koskemaan myös kamarimusiikkiyhtyeitä. Nyt juhlavuoden kunniaksi päätettiin ensi kertaa kokeilla, minkälaisen suosion saisi kansallinen kapellimestarikilpailu. Osallistujien yläikäraja muissa kategorioissa on 25 vuotta, mutta kapellimestarikilpailussa se oli 35 vuotta, mikä on vain luonnollista kun ottaa huomioon kapellimestarien hitaamman kypsymisen vaativaan työnkuvaansa. Kilpailuun oli tullut 33 hakemusta, joista oli DVD-näytteiden perusteella kutsuttu Lissaboniin 12 nuorta ja lahjakasta kapellimestaria.

Kilpailu käytiin Lissabonin oopperatalon Teatro Nacional de São Carlos tiloissa, mutta koska päälava oli varattu Carmen-produktion harjoituksille, oli orkesteri sijoitettu teatterin aulatiloihin. Näinollen kilpailua ei voinut myöskään avata yleisölle – vierailijoita ja tarkkailijoita toki nähtiin paljon. Ainoastaan voittajan konsertti viikonlopun Festival Jovens Músicos -tapahtuman yhteydessä oli julkinen.

Kilpailun tuomariston sihteerinä toimi sekä koko kilpailun että festivaalin taiteellinen johtaja Luís Tinoco, ja minun lisäkseni jäseniin kuuluivat portugalilaistunut ranskalainen kapellimestari Jean-Marc Burfin (jonka kanssa jaan yhteisen opinahjon, nimittäin Pietarin konservatorion Venäjällä!), Portugalin tällä hetkellä ehkä tunnetuin kapellimestari Joana Carneiro, sekä 90-vuotias Madame Teresa de Macedo, joka myös jakaa kilpailun pääpalkinnon Prémio Maestro Silva Pereira edesmenneen aviomiehensä muistolle. Kilpailuorkesterina toimi Orquestra Sinfónica Portuguesa (OSP).

Ensimmäisellä kierroksella orkesteriaikaa oli viisitoista minuuttia per kokelas, ja tehtävänä oli johtaa ilman kommentteja otteet Debussyn Faunin iltapäivästä ja Beethovenin ensimmäisen sinfonian finaalista. Näinkin lyhyessä ajassa sai erittäin selkeän kuvan kilpailijan johtamistekniikasta, tunneilmaisusta ja itsevarmuudesta johtajankorokkeella. Joillekin kilpailijoille tilanne oli selvästikin hyvin jännittävä – luultavasti tämä oli usealle heidän ensimmäinen kapellimestarikilpailunsa. Yleisesti ottaen taso oli mielestäni kuitenkin korkea. Omalla yli kymmenen kapellimestarikilpailun kokemuksellani voin sanoa, että kyseessä olisi voinut hyvin olla kansainvälinen kapellimestarikilpailu.

Juryn piti ensimmäisestä kahdestatoista kilpailijasta valita kuusi seuraavan päivän semifinaaliin, ja tämä tehtävä oli yllättävän helppo. Minkäänlaista riitaa ei saatu aikaiseksi, varsinkaan kun myös orkesterin neuvoa-antava äänestys oli lähes yhteneväinen juryn mielipiteiden kanssa. Ensimmäisen erän tulosten julkistamisen jälkeen seurasi kaksi arvontaa – seuraavan päivän johtamisjärjestys ja kokelaiden johtamat kappaleet, jotka siis arvottiin seitsemästä perusohjelmiston teoksesta.

Keskiviikon semifinaali oli kisapäivistä pisin, sillä jokaisella jatkoon selvinneellä kandidaatilla oli nyt kolmekymmentäviisi minuuttia orkesteriaikaa käytössään. Pakollinen tehtävä oli Saint-Saënsin sellokonserton ensimmäinen osa, ja sen solistina ahkeroi Marco Pereira, Gulbenkian-orkesterin soolosellisti (ja itse asiassa myös entinen Prémio Jovens Músicos -voittaja).

Sellisti Marco Pereira ja kilpailun voittaja Nuno Coelho da Silva palkintokonsertissa 24.9.

Sellisti Marco Pereira ja kilpailun voittaja Nuno Coelho da Silva palkintokonsertissa 24.9.

Semifinaalissa näkyi ensimmäistä kertaa suuria eroja kandidaattien valmistautumisessa, sillä esim. Beethovenin viidennessä sinfoniassa monilla oli omaperäisiä riskiratkaisuja, jotka olisi voinut välttää helposti konsultoimalla jotakuta kokenutta kapellimestaria. Suurimmat erot kuitenkin näkyivät siinä, miten työskentely solistin kanssa sujui. Jopa ensimmäisellä kierroksella täysin ammattimaisen vaikutelman antaneet nuoret kapellimestarit saattoivat nyt johtaa katsomatta kertaakaan solistiin päin! Muutoin kuultiin mielenkiintoisia ja kypsiäkin tulkintoja, Beethovenin lisäksi Brahmsin neljännestä, Mozartin neljännestäkymmenennestä, ja Schubertin ”Keskeneräisestä” sinfoniasta. Tällä kierroksella oli myös lupa harjoittaa orkesteria, ja vaikka portugalinkieliset ohjeet jäivätkin välillä minulta ymmärtämättä, pystyi ohjeiden vaikutuksesta lopputulokseen silti tekemään selkeitä johtopäätöksiä niiden tehosta.

Semifinaalin päätyttyä juryn näkemys finaaliin menevästä kolmikosta oli täysin yhteneväinen orkesterin ja solistin neuvoa-antavien äänten kanssa, eli taas päästiin hyvin nopeasti arvontaan. Neljästä isommasta orkesteriteoksesta  valikoituivat finalisteille Beethovenin kolmas sinfonia ”Eroica” ja Bartókin konsertto orkesterille. Näiden lisäksi pakollisena oli johtaa keskeytyksettä Saint-Saënsin konserton finaali, ja vapaavalintainen osa João Domingos Bomtempon (1775-1842) ensimmäisestä sinfoniasta. Bomtempo toi väistämättä mieleen Haydnin – ja taisipa olla ensimmäinen kerta kun (ainakaan tietoisesti) kuulen portugalilaisen säveltäjän musiikkia! Joka finalistilla oli neljäkymmentä minuuttia käytettävissään näihin tehtäviin.

Finaali oli erittäin mielenkiintoinen, sillä nyt kaikkien lahjakkaiden kandidaattien vahvuudet ja heikkoudet tulivat aivan uudella lailla esiin. Jokainen heistä oli tietyssä mielessä jo ammattitaitoinen muusikko ja kapellimestari, mutta kokemattomuuden saattoi vielä havaita ajoittaisesta hermostuneisuudesta tai luottamuksesta erikoisiin johtamisteknisiin ratkaisuihin. Tällä kertaa jury joutuikin keskustelemaan lopullisesta valinnastaan pitkän tovin ja käymään arvokeskustelua siitä mikä tulisi olla palkinnon painopiste – luontainen muusikkous, potentiaali, harjoitustyön kypsyys vai jokin muu. Lisäksi oli otettava huomioon orkesterin neuvoa-antava äänestys.

Päädyimme lopulta antamaan ensimmäisen palkinnon jo ensikierroksella vaikutuksen tehneelle Nuno Coelho da Silvalle, ja toisen palkinnon voittanut José Eduardo Gomes sai myös orkesterin erikoispalkinnon. Kolmas palkinto myönnettiin erinomaisesti säestystehtävissä pärjänneelle Jan Wierzballe. Vaikka pääpalkintoja oli vain yksi ja siihen liittyi kunnia johtaa festivaalikonsertti jo heti lauantaina, pidettiin muistakin voittajista hyvää huolta. Heille on luvassa hyvän julkisuuden lisäksi konsertteja portugalilaisten orkesterien kanssa, ja finalisteista kaksi pääsee ensi vuonna Gulbenkian-säätiön sponsoroimalle oopperan mestarikurssille. Kaiken kukkuraksi Portugalin Wagner-seura lähettää voittajan ensi kesänä kahdeksi viikoksi Bayreuthiin.

Ensimmäinen palkinto, Nuno Coelho da Silva

Ensimmäinen palkinto, Nuno Coelho da Silva

Toinen palkinto ja orkesterin erikoispalkinto, José Eduardo Gomes

Toinen palkinto ja orkesterin erikoispalkinto, José Eduardo Gomes

Kolmas palkinto, Jan Wierzba

Kolmas palkinto, Jan Wierzba

Kilpailun jälkeen jäin vielä päiväksi Lissaboniin kuuntelemaan Festival Jovens Músicos -tapahtuman avajaiskonsertit jazz- ja klassisessa kategoriassa. Ensimmäisessä hurmasi harmonikansoittaja João Barradas yhtyeineen, toisessa taas kuultiin neljää lahjakasta solistia Gulbenkian-orkesterin edessä, joista lopuksi palkittiin kilpailun pääpalkinnolla (Prémio Maestro Silva Pereira) 17-vuotias lyömäsoitinvirtuoosi Agostinho Sequeira. Tämän viikon perusteella, kuultuani kahta portugalilaisorkesteria, nähtyäni kaksitoista nuorta kapellimestaria ja nautittuani nuorten solistien esityksistä, minusta tuntuu siltä että Portugalissa on hyvin aktiivinen ja noususuunnassa oleva klassisen musiikin kulttuuri, ja keskusteluni paikallisten säveltäjien, esiintyjien ja muiden kulttuurivaikuttajien kanssa vahvistavat tämän. Paljon voisi kirjoittaa myös Lissabonin arkkitehtuurista, nähtävyyksistä, museoista, ruoasta ja juomasta, mutta jätettäköön jotain seuraavaankin kertaan. Muito Obrigado!

Teksti: Sasha Mäkilä
Kuvat: Pedro Pina

Pekka Kuusisto Anders Hillborgin viulukonserton RSO:n solistina

pk

Pekka Kuusisto esittää ruotsalaisen Anders Hillborgin ensimmäisen viulukonserton Radion sinfoniaorkesterin solistina 5.-6.10. Musiikkitalossa. Ylikapellimestari Hannu Linnun johdolla konsertin ohjelmassa on myös Perttu Haapasen orkesteriteos Compulsion Island sekä Beethovenin sinfonia nro 6.

Konsertti 6.10. lähetetään suorana lähetyksenä Yle Teemalla, Yle Radio 1:ssä ja RSO:n verkkosivuilla yle.fi/rso. Lisäksi se nähdään myös saksalais-ranskalaisella kulttuurikanava ARTElla. Yle Teeman lähetyksen toimittaa Seija Rautio ja vakituisena asiantuntijavieraana on pianisti Jukka Nykänen. Lisäksi vieraiksi saapuvat solisti Pekka Kuusisto, viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Jaakko Kuusisto sekä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski ja ylikapellimestari Hannu Lintu.

Anders Hillborgin musiikissa kuuluu sama pohjoinen klangi kuin samaa sukupolvea edustavilla Kaija Saariaholla, Magnus Lindbergillä ja Esa-Pekka Salosella. Säveltäjällä onkin läheiset yhteydet Suomeen – hän oli Hannun Linnun suunnitteleman Suvisoitto-festivaalin nimikkosäveltäjä 2005 ja on toiminut myös Turun filharmonisen orkesterin nimikkosäveltäjänä. Hillborgin monipuoliseen tuotantoon kuuluu oopperaa lukuun ottamatta lähes kaikkea muuta, mutta hänen tärkein välineensä on orkesteri. Ensimmäisen viulukonserttonsa Hillborg sävelsi 1992 ruotsalaiselle viulistille Anna Lindalille. Pekka Kuusisto esittää konserton myös RSO:n kotimaan kiertueella 17.–20.12. Suomussalmella, Kajaanissa, Kuopiossa ja Mikkelissä.

Pekka Kuusisto on tullut tunnetuksi harvinaisen monipuolisena ja avarakatseisena muusikkona, joka on yhtä kotonaan niin viulukonserttojen solistina kuin vaikkapa elektronisen musiikin maailmassa. Vuonna 1995 Pekka Kuusisto voitti ensimmäisenä suomalaisena Jean Sibelius -viulukilpailun ja on sittemmin kiertänyt esiintymässä huippuorkestereiden solistina ympäri maailmaa. Kuluvana vuonna Kuusisto on aloittanut Australian kamariorkesterin taiteellisena johtajana ja minnesotalaisen Saint Paul -kamariorkesterin taiteellisena partnerina.

5.-6.10. klo 19
Hannu Lintu, kapellimestari
Pekka Kuusisto, viulu
Perttu Haapanen: Compulsion Island
Anders Hillborg: Viulukonsertto nro 1
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 6 ”Pastoraali”

Malko-kisan voittaja ja John Williamsin tuubakonsertto Turun konserttitalossa / Malkovinnaren och John Williams tubakonsert i Åbo konserthus

Tung-Chieh Chuang. Kuva © Harald Hoffmann.

Tung-Chieh Chuang. Kuva © Harald Hoffmann.

Nicolas Indermuhle. Kuva © Seilo Ristimaki

Nicolas Indermuhle. Kuva © Seilo Ristimaki

Turun filharmoninen orkesteri esittää torstaina 29.9. elokuvasäveltäjänä tunnetun John Williamsin konserton tuuballe ja orkesterille, Bernsteinin Candide-alkusoiton sekä Beethovenin Eroica-sinfonian. Solistina esiintyy orkesterin oma tuuban äänenjohtaja, sveitsiläislähtöinen Nicolas Indermühle. Konsertin johtaa vuonna 2015 arvostetun Malko-kapellimestarikilpailun voittanut Tung-Chieh Chuang.

Tuubaa! -konsertti alkaa Leonard Bernsteinin alkusoitolla operetista Candide. Bernstein, jonka tunnetuin sävellys lienee musikaali West Side Story, perusti Candide-operetin Voltairen romaaniin, ja alkusoitto on suosittu orkesterinumero.

Alkusoiton jälkeen kuultavan konserton tuuballe ja orkesterille on säveltänyt aikamme maineikkaimpiin elokuvasäveltäjiin kuuluva John Williams. Williamsin elokuvamusiikkeihin kuuluu sellaisia suursuosikkeja kuin Tähtien sota -sarja, Indiana Jones -elokuvat, E.T. ja kolme ensimmäistä Harry Potter -elokuvaa, ja hänet on palkittu muun muassa viidellä Oscarilla. Tuubakonsertto on sävelletty 1985 Boston Pops -orkesterin 100-vuotisjuhliin.

Konsertin päättää Ludwig van Beethovenin 3. sinfonia, lisänimeltään ”Eroica”. Valmistuessaan vuonna 1804 teos mullisti sinfonian teosmuotona ja se kuuluu yhä suosituimpiin sinfonioihin. Beethoven omisti teoksen alun perin Napoleonille, mutta kuultuaan Napoleonin kruunanneen itsensä keisariksi hän demokratiaan ihanteisiin uskoneena vaihtoi omistuksen ”sankarin muiston kunnioittamiseksi”.

Taiwanista kotoisin oleva kapellimestari Tung-Chieh Chuang syöksyi maailmanmaineeseen voitettuaan arvostetun Malko-kapellimestarikilpailun vuonna 2015. Hän on tämän jälkeen johtanut muun muassa Wienin filharmonista orkesteria.

Nicolas Indermühle on valmistunut Genèven Haute école de musique -korkeakoulusta. Lisäksi hänellä on toinen maisterintutkinto Sibelius-Akatemiasta. Indermühle on toiminut Turun filharmonisen orkesterin tuuban äänenjohtajana vuodesta 2013.

Tuubaa Turun konserttitalossa to 29.9. klo 19. Tung-Chieh Chuang, kapellimestari, Nicolas Indermühle, tuuba, Turun filharmoninen orkesteri. Bernstein – Williams – Beethoven.


Torsdagen den 29 september framför Åbo filharmoniska orkester den kända filmkompositören John Williams konsert för tuba och orkester, Bernsteins Candideuvertyr samt Beethovens Eroicasymfoni. Som solist uppträder orkesterns egen stämledare för tuban, schweiziska Nicolas Indermühle. Som dirigent fungerar Tung-Chieh Chuang som vann den ansedda Malkotävlingen år 2015.

Konserten Tuba! inleds med Leonard Bernsteins uvertyr ur operetten Candide. Bernstein, vars mest kända komposition lär vara musikalen West Side Story, baserade operetten på Voltaires roman, och uvertyren är ett populärt orkesternummer.

Konserten för tuba och orkester har komponerats av John Williams som hör till vår tids mest berömda filmkompositörer. Bland Williams tonsättningar till filmer räknas sådana storfavoriter som Star Wars-serien, Indiana Jones-filmerna, E.T. och de tre första Harry Potter-filmerna, och han har tilldelats bland annat fem Oscar. Tubakonserten är komponerad år 1985 till Boston Pops-orkesterns 100-årsjubileum.

Konserten avslutas med Ludwig van Beethovens 3:e symfoni med tilläggsnamnet ”Eroica”. Vid färdigställandet år 1804 revolutionerade verket symfonin som verkform och den hör än idag till de mest populära symfonierna. Beethoven tillägnade verket ursprungligen Napoleon men när denne låtit kröna sig till kejsare bytte Beethoven, anhängare av demokratiska ideal, dedikationen till ”till minnet av en hjälte”.

Dirigenten Tung-Chieh Chuang kommer från Taiwan. Han blev världskänd efter att ha vunnit den ansedda Malko-dirigenttävlingen år 2015. Därefter har han dirigerat bl.a. Wienfilharmonikerna.

Nicolas Indermühle har utexaminerats ur högskolan Haute école de musique i Genève. Därtill har han en andra magisterexamen ur Sibelius-Akademin. Indermühle har fungerat som stämledare för tuban vid Åbo filharmoniska orkester sedan 2013.

Tuba! i Åbo konserthus to 29.9 kl. 19. Tung-Chieh Chuang, dirigent, Nicolas Indermühle, tuba, Åbo filharmoniska orkester. Bernstein – Williams – Beethoven