Amfion pro musica classica

Arvio: Christian Tetzlaff, RSO ja Hannu Lintu vastasivat kerrassaan upeasti Bartókin ja Lutosławskin haasteisiin

Christian Tetzlaff, RSO ja Hannu Lintu Musiikkitalossa torstaina. Kuva © Jari Kallio.

Christian Tetzlaff, RSO ja Hannu Lintu Musiikkitalossa torstaina. Kuva © Jari Kallio.

Syksyntäytteisen lokakuisen viikon konserteissaan Radion sinfoniaorkesteri ja ylikapellimestari Hannu Lintu matkasivat Béla Bartókin (1881-1945) ja Witold Lutosławskin (1913-1994) sointimaailmojen riemastuttavaan kirpeyteen.

Kuluvan viikon konserttiohjelmaan nivoutui myös orkesterin kaksi merkittävää uutta levytysprojektia. Ensimmäisessä illan solisti, Christian Tetzlaff ja RSO tallensivat viikon mittaan Bartókin molemmat viulukonsertot tulevaa julkaisua varten, ja toisessa käynnistyi Lutosławskin sinfonioiden kokonaislevytys orkesterin ja Linnun yhteistyönä.

Bartókin toinen viulukonsertto (1937–38) on yksi säveltäjänsä hienoimmista teoksista. Tämä Zoltán Székelylle kirjoitettu teos operoi ulkoisesti konserttoperinteen kolmiosaisen kaavan puitteissa luoden samalla kuitenkin sen sisään kokonaan omanlaisensa muotoratkaisun, kuten säveltäjä oli tehnyt myös 1. ja 2. pianokonserttonsa kohdalla.

Székelyn, Concertgebouw-orkesterin ja Willem Mengelbergin maaliskuussa 1939 Amsterdamissa kantaesittämä toinen viulukonsertto on Bartókin eurooppalaisen kauden vaikuttava synteesi, jossa voi samalla kuulla jo kaikuja siitä viimeisten vuosien tyylistä, jonka Yhdysvaltoihin emigroitunut säveltäjä huipensi Konsertossaan orkesterille (1942–43).

Ensimmäisessä osassa Bartók kietoo toisiinsa syvältä kansanmusiikin juurista kumpuavia melodisia ja harmonisia ratkaisuja schönbergiläiseen 12-säveltekniikkaan hämmentävällä kekseliäisyydellä ja musikaalisuudella. Säveltäjän syvällisestä orkesterin tuntemuksesta kertoo se pistämätön taito, jolla sooloviulun ja ison orkesterin kudoksen tasapaino on saavutettu.

Tämä balanssi ei kuitenkaan synny itsessään, vaan se vaatii esittäjiltään erittäin tarkkaa perehtymistä partituurin varsin yksityiskohtaisten esitysohjeiden käytännön toteutukseen. Tetzlaffin, RSO:n ja Linnun torstai-iltainen yhteistyö hakee kuulokuvissani vertaistaan aina Pierre Boulezin ja Gil Shahamin yhdeksänkymmentäluvun lopun levytyksestä saakka.

Siinä määrin ihanteellisia olivat Linnun johtaman RSO:n soinnin läpikuultavuus ja artikulaation kirkkaus, että monet Bartókin partituurin yksityiskohdat, jotka usein konserttitilanteessa jäävät enemmän tai vähemmän hämärän peittoon, tuntuivat nyt piirtyvän soivaan tilaan liki käsinkosketeltavan elävinä.

Christian Tetzlaff oli sisäistänyt ensimmäisen osan tekniset ja tulkinnalliset haasteet riemastuttavalla perinpohjaisuudella mahdollistaen mitä syvimmän musiikillisen elämyksen.

Konserton toinen osa on sarja mitä mielikuvituksellisimpia muunnelmia, jotka venyttävät hitaan osan käsitteen äärimmilleen. Osan luonteessa on Bartókille omaleimaisia yön tunnelmia, joiden moninaisessa kirjossa voi kuulla kaikuja Musiikista jousille, lyömäsoittimille ja celestalle (1936).

Finaali on niin ikään muunnelmatekniikkaa hyödyntävä mitä moninaisimpiin soiviin asuihin pukeutuva kaikkeutensa, jonka tanssien lomaan Bartók sommittelee jännittäviä sivupolkuja, jotka ovat kuitenkin kokonaisuuden kannalta aina tarkoin harkittuja. Taas kerran esittäjän on tarkoin pidettävä laaja muoto mielessään, jotta musiikin erinomainen johdonmukaisuus saa arvoisensa toteutuksen.

Läpi toisen osan ja finaalin kuulija saattoi nautinolla seurata Tetzlaffin huikeaa soolo-osuuden toteutusta. Radion sinfoniaorkesterin oivat muusikot tekivät Linnun johdolla kerrassaan upeaa työtä Bartókin haasteiden täyttämän, mutta niin antoisan partituurin parissa. Illan perusteella tulevaa levytystä on syytä pitää silmällä erityisellä mielenkiinnolla.

Väliajan jälkeen oli vuorossa Bartókin ensimmäinen viulukonsertto (1907–08). Tämän nuoruudenteoksen säveltäjä siivosi kuitenkin sittemmin teosluettelostaan pöytälaatikkoonsa kierrättäen ensimmäisen osan musiikillisen materiaalin ensimmäiseen Kahdesta muotokuvastaan (1910).

Kuten säveltäjien hyllyttämille teoksille usein käy, ensimmäisen viulukonsertonkin partituuri julkaistiin kuitenkin lopulta Bartókin kuoleman jälkeen vuonna 1956, jonka jälkeen sille on kehittynyt oma esitystraditionsa.

Vaikka kaksiosainen ensimmäinen konsertto onkin vielä tyylillisesti velkaa Richard Straussille erityisesti ensimmäisen osan huipennuksissaan ja vaikka sen toinen osa on auttamattoman rapsodinen, ei tämä Bartókin nuoruuden luomisen purkaus ole kuitenkaan vailla hyveitä. Päin vastoin, konsertto on itse asiassa varsin kiinnostava kurkistus säveltäjän persoonallisen ilmaisun orastukseen.

Ensimmäisen osan avaa sooloviulu, joka vähitellen saa seurakseen orkesterin ensimmäisten pulttien viulistit ja sittemmin soitinryhmittäin lopulta koko orkesterin. Musiikissa on jo sitä kansanmusiikista kumpuavaa harmonista kirpeyttä, josta sittemmin tuli Bartókin ilmaisun tunnusmerkkejä. Huipennuksissaan musiikki hakeutuu kuitenkin vielä tutunkuuloisiin myöhäisromanttisiin sointeihin.

Toinen osa on hajanaisuudestaan huolimatta musiikillisesti antoisampi. Se on kuin oikukas tanssi, joka etsiytyy mitä moninaisimpiin maisemiin ennakoiden Bartókin myöhäisemmän musiikin ainutlaatuisia tanssillisia elementtejä.

Tässäkin konsertossa Tetzlaff, Lintu ja RSO:n muusikot pelasivat ihastuttavasti yhteen rakentaen jännittävän matkan nuoren säveltäjän musiikilliseen etsintään.

Illan päätöksenä kuultiin Witold Lutosławskin vaikuttava myöhäisteos, neljäs sinfonia (1988-92). Tämä toisen maailmansodan jälkeisen sinfoniakirjallisuuden yksi huikeimmista teoksista sai kantaesityksensä Los Angelesin filharmonikoiden konsertissa helmikuussa 1993 säveltäjänsä johdolla.

Lutosławskin viimeinen sinfonia on tiivis synteesi niistä moninaisista ilmaisukeinoista, joiden kautta säveltäjän omintakeinen ilmaisu sodanjälkeisten vuosikymmenten mittaan kasvoi täyteen keksintäänsä.

Ensimmäinen sinfonia (1941–47) rakentuu vielä perinteisen neliosaisen sinfonisen struktuurin varaan, mutta toisesta sinfoniasta (1965-67) alkaen säveltäjä pyrki muotoratkaisussaan kokonaisvaltaisempaan päämäärään, joka tiivistyi kolmannen (1981–83) ja neljännen sinfonian yksiosaisiin kokonaisuuksiin.

Kuusikymmentäluvulla Lutosławski ryhtyi tutkimaan monien muiden säveltäjien tavoin aleatoriikkaa eli erilaisten improvisatoristen elementtien sulauttamista musiikillisen ilmaisun osaksi. Vaikka innoitteet tulivat John Cagelta, Lutosławski ei kuitenkaan nähnyt aleatoriikkaa ensisijaisena muihin keinovaroihin nähden, vaan hänelle se tarjosi lähinnä mahdollisuuden kirjoittaa teoksiinsa vapaita kenttiä tarkoin harkitun kokonaismuodon lomaan.

Vaikka Lutosławskin neljäs sinfonia on kestoltaan vain hieman yli parikymmentäminuuttinen, mahtuu tuohon aikaan ja tilaan kokonainen sinfoninen maailmankaikkeus. Musiikissa on uudenlaista kuulautta, kohdakkoin liki kansanomaista melodisuutta, joka kuitenkin hetkeä myöhemmin kasvaa rikkaaksi sävelkudokseksi, jossa tarkoin aukikirjoitetut ja aleatoriset jaksot vuorottelevat saumattomasti.

Siinä määrin vaikuttava oli Radion sinfoniaorkesterin ja Hannu Linnun matka Lutosławskin sinfoniseen synteesin ytimeen, että harvoin olen Musiikkitalon yleisössä saanut aistia vastaavaa rikkumatonta hiljaisuutta ja syvää keskittyneisyyttä.

Neljännen sinfonian kudos piirtyi kristallinkirkkaana ja kokonaisuuden tiivis logiikka välittyi ilahduttavalla johdonmukaisuudella. Tämä konsertti herättikin mitä suurimman mielenkiinnon myös Linnun ja RSO:n tulevia Lutosławski-seikkailuja kohtaan.

— Jari Kallio

Radion sinfoniaorkesteri
Hannu Lintu, kapellimestari

Christian Tetzlaff, viulu

Béla Bartók: Viulukonsertto No. 2, BB 117
Béla Bartók: Viulukonsertto No. 1, op. posth., BB 48a
Witold Lutosławski: Sinfonia nro 4

Musiikkitalo, Helsinki
To 19.10. klo 19

RSO kantaesittää Olli Virtaperkon orkesteriteoksen

Olli Virtaperko

Olli Virtaperko

Radion sinfoniaorkesterin 90-vuotisjuhlakaudella kuullaan yhdeksän kantaesitystä, joista 27.10. on vuorossa Olli Virtaperkon orkesteriteos UsvapatsasPietari Inkisen johtamassa konsertissa on ohjelmassa myös Dvořákin sinfonia nro 8 ja Šostakovitšin viulukonsertto, jonka solistina soittaa Sibelius-viulukilpailun 2000 voittanut Sergei Hatšatrjan.

Myöhäisillan kamarimusiikissa RSO:n alttoviulisti Ilari Angervo esittää niin ikään Šostakovitšia eli sonaatin alttoviululle ja pianolle pianisti Emil Holmströmin kanssa. Loppuunmyyty konsertti lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja verkossa yle.fi/areena.

Lokakuun kamarimusiikkikonsertissa 29.10. harjoitussali Paavossa viulu, alttoviulu ja sello ovat apuna, kun musiikkia johtaa pasuuna. RSO:n pasunisti Line Johannesenin suunnitteleman konsertin tunnelmia kuvaa otsikko From Dusk Till Dawn, hämärästä aamunkoittoon. Konsertin säveltäjänimiä ovat Laurence Borden,  Bent Sørensen, Aulis Sallinen, Daniel Schnyder ja Corrado Maria Saglietti.

Edinburghin yliopistossa ja Sibelius-Akatemiassa sävellyskoulutuksensa saaneen Olli Virtaperkon läpimurto säveltäjänä tapahtui 2009 RSO:lle kirjoitetun orkesteriteos Kurun myötä. Sitä seuranneet mm. kaksoiskonsertto sellolle, harmonikalle ja sinfoniaorkesterille ja konsertto vahvistetulle selolle ja orkesterille ovat vakiinnuttaneet Virtaperkon aseman ikäpolvensa keskeisiin kuuluvana säveltäjänä. Virtaperko on kiinnostunut uudella tavalla vanhasta musiikista sekä vanhoista, uusista ja etnisistä soittimista. Orkesteriteoksissa erilaisten sävel- ja viritysjärjestelmien kitka on johtanut omaperäiseen värimaailmaan, jossa menneisyys ja tulevaisuus soivat yhtä aikaa.

Sergei Hatšatrjanin ura käynnistyi vuonna 2000, jolloin hän voitti arvostetun Sibelius-viulukilpailun. Armenian pääkaupungissa Jerevanissa vuonna 1985 syntynyt Hatšatrjan on kautta aikojen nuorin Sibelius-kilpailun voittaja. Kilpailumenestys jatkui vuonna 2005, jolloin hän voitti Queen Elisabeth -kilpailun Brysselissä. Sittemmin Hatšatrjan on tehnyt yhteistyötä monien huippuorkestereiden kanssa. Hän on esiintynyt mm. Wienin, Berliinin ja Los Angelesin filharmonikkojen, Amsterdamin Concertgebouw-orkesterin sekä Lontoon ja Bostonin sinfoniaorkesterien solistina.

Pietari Inkinen on Saarbrückenin radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestari sekä Japanin filharmonikkojen, Prahan sinfoniaorkesterin ja Ludwigsburg Schlossfestspiele -festivaalin ylikapellimestari. Vuosina 2008–2016 hän työskenteli Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterin musiikillisena johtajana. Kuluvalla kaudella Inkinen johtaa Wagnerin Ringiä Japanissa ja Puccinin Madame Butterflyn Suomen Kansallisoopperassa.

Helsinki Lied -kilpailu kokoaa Suomen lied-duot Helsinkiin lokakuussa 2018

Helsingin Konservatorion Säätiö järjestää toista kertaa valtakunnallisen Helsinki Lied -kilpailun 26.–28.10.2018. Helsinki Lied on Suomen ainoa lied-pareille tarkoitettu kilpailu. Kilpailu nostaa esille liediä elinvoimaisena klassisen musiikin taidemuotona ja tarjoaa kolmen vuoden välein katselmuksen liedin opiskelijoiden osaamisesta.

Helsinki Lied järjestetään Ruoholahdessa Helsingin Konservatorion akustiikaltaan erinomaisessa konserttisalissa.

– Olemme vahvasti klassisen musiikin oppilaitos, ja lied on klassisen laulumusiikin ydintä. Haluamme tarjota opiskelijoille, ammattilaisille ja lied-musiikin ystäville mahdollisuuden kokoontua nauttimaan vuoropuhelusta monella tasolla: laulajan ja pianistin, runouden ja musiikin, esiintyjien ja yleisön välillä, sanoo kilpailutoimikunnan puheenjohtaja, Helsingin Konservatorion rehtori Rea Warme-Korpinen.

Liedissä laulaja ja pianisti tulkitsevat yhdessä tasaveroisena parina lauluäänelle ja pianolle sävellettyä runoa.

– Olemme saaneet erinomaisen lied-asiantuntijoista koostuvan tuomariston arvioimaan kilpailijoita. Tuomariston puheenjohtajana toimii pianotaiteilija Tuija Hakkila. Muut jäsenet ovat pianotaiteilija Ralf Gothóni ja laulutaiteilijat Andreas Schmidt ja Mitsuko Shirai, kertoo kilpailukoordinaattori Soila Jaakkola.

Kilpailun säännöt on julkaistu Helsinki Liedin verkkosivuilla. Siellä julkaistaan myös tarkemmat ilmoittautumisohjeet alkuvuonna 2018.

Palkintoina jaetaan 19 000 euroa

Helsinki Liediin voivat osallistua suomalaisissa musiikkiopistossa, konservatoriossa, ammattikorkeakoulussa tai Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opiskelevat suomalaiset ja Suomessa asuvat tutkintoon tähtäävästi opiskelevat ulkomaalaiset. Osallistua voivat myös suomalaiset, jotka opiskelevat ulkomaisessa korkeakoulussa laulua tai pianonsoittoa.

Helsinki Liedissä on kaksi sarjaa: A-sarjassa kilpailevat 25-vuotiaat ja sitä vanhemmat ja B-sarjassa alle 25-vuotiaat. Palkintoina jaetaan yhteensä 19 000 euroa. A-sarjan voittajapari saa 6000 euroa ja B-sarjassa 4000 euroa. Palkituille voidaan tarjota myös konsertointimahdollisuuksia.

Vuonna 2015 A-sarjan voittivat Juho Punkeri ja Maritta Manner ja B-sarjan Aurora Marthens ja Elias Miettinen.

Kilpailijoilla vapautta suunnitella oma ohjelma

Helsinki Liedissä lied-parit voivat melko vapaasti suunnitella oman kilpailuohjelmansa. Molemmissa sarjoissa kilpailijat esittävät vähintään kaksi saksalaista liediä. A-sarjassa kilpailuohjelmaan tulee sisältyä myös vähintään yksi vuonna 1990 tai sen jälkeen sävelletty teos.

– Näin takaamme, että myös uusi musiikki on mukana liedin opiskelussa ja pääsee konserttilavoille. Kilpailu haastaa duot pohtimaan omia vahvuuksia ja suunnittelemaan konserttiohjelman, jota voi esittää yleisölle useammankin kerran, taustoittaa Helsingin Konservatoriossa liediä opettava Heikki Pellinen. Opiskelijoille on myös tärkeää saada palautetta tuomariston huippuammattilaisilta.

– Lied elää taidemuotona mahdottoman rikasta elämää – onhan se ihmisen omalla äänellä kerrottu tarina minulta sinulle. Sitä paitsi se on loistava tapa päästä sisälle kulttuurihistoriaan, myytteihin ja taruihin. Lied todellakin ansaitsee tulla tutkituksi ja tulkituksi, tiivistää Heikki Pellinen.

Susanna Mälkki jatkaa Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina

Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestari Susanna Mälkki jatkaa tehtävässään. Syksyllä 2016 alkaneen kolmivuotiseen sopimukseen sisältynyt kahden vuoden jatko-optio otetaan käyttöön, ja Mälkin kausi orkesterin ylikapellimestarina jatkuu kevääseen 2021.

Intendentti Gita Kadambi kertoo olevansa tyytyväinen, että orkesteri ja sen ylikapellimestari voivat jo tässä vaiheessa jatkaa pitkäjänteistä suunnittelua mielenkiintoisten projektien parissa.

”Helsingin kaupunginorkesterin ja Susanna Mälkin erittäin hyvin alkanut yhteistyö saa nyt luontevan jatkon kahdeksi kaudeksi. Ylikapellimestarimme ura on kansainvälisesti kovassa nousukiidossa ja yhteistyön hedelmistä pääsee kotimainenkin yleisö nauttimaan yhdessä kaupunginorkesterin kanssa”, Kadambi sanoo.

Ylikapellimestari Susanna Mälkki sanoo odottavansa tulevilta vuosilta paljon:

”Olen todella iloinen voidessamme nyt suunnitella orkesterin kanssa yhteistä matkaa edelleen – niin konsertteja, kiertueita kuin levytyksiäkin. Ohjelmiston rikkaus ja tiivis tiimityö tarjoavat suurenmoiset edellytykset jatkuvaan hienostuneeseen ja syväluotaavaan taiteen tekemiseen.”

arvio: Triumfi jatkuu – Straussia ja Bergmania

Erik Bergman. Kuva © Maarit Kytöharju / Music Finland

Erik Bergman. Kuva © Maarit Kytöharju / Music Finland

Helsingin Filharmonian ohjelmat ovat taas konserttielämämme kiinnostavimpia. Yhdistelmä BergmanStrauss oli sopiva haaste kuulijalle. Erik Bergmanin Aubadea yhdistää Richard Straussiin hedonistinen orkesterisointi, mutta Bergmanin teos oli aikoinaan 1950-luvun lopulla suomalaisen avanrgardismin läpimurtoteoksia. Se on yhtaikaa rivitekniikalla kirjoitettu ja samalla sointikuvaltaan hivelevän impressionistinen väripaletti. Tässä sen rohkeus piileekin. Adornon teorian mukaan Schönbergin koulun edistyksellisen kaksitoistasävelmusiikin piti olla rumaa, koska yhteiskunnassa ei ollut mitään kaunista eikä iloista. Myös modernin arkkitehtuurin tuli olla rumaa, mitä rumempaa sen hienompaa, sanoi brasilialainen semiootikko Sergio Zilinski. Bergmanin modernismi on siis poikkeus säännöstä. Itselleni se oli ensimmäinen puhutteleva nykymusiikkiteos, kun kuulin sen pikkupoikana 1960-luvun alussa Radio-orkesterin konsertissa.

Tapasin väliajalla Bergmanin kolmannen puolison Christina Indrenius-Zalewskin, joka kertoi teoksen taustasta: Bergman oli lähtenyt häämatkalle Aulikki Rautavaaran kanssa Istanbuliin ja kuuli siellä Bosporin salmen laivojen huutelua. Siitä hän sai innoitteen Aubadeen. Se kuuluu siis sarjaan musiikilliset auringonnousut siinä missä joku Ravelin Daphnis et Chloé. Kesällä minua kävi tapaamassa kanadalainen säveltäjä ja väitöskirjan tekijä Moe Touizrar McGill Universitystä; hän sai Bergmanista yhden tapauksen lisää tutkimukseensa.

Konsertin alkunumerona kuultiin Richard Straussin D-duuri-oboekonsertto (1945–1948), joka on siis sitä myöhempää, tavallaan neoklassista pastishi-Straussia. Teos on melodisesti äärimmäisen soljuvaa, mutta rytmisesti kuitenkin komplisoitua kuten Straussin tuon kauden kamarimusiikkikin, esimerkiksi trio klarinetille fagotille ja pianolle. Briljantti solisti oli Alexei Ogrintchouk, jonka tulkinnan valtti oli jokaisen fraasin muuntaminen ilmaisevaksi ja kuulijaa liikuttavaksi.

Straussin Ruusuritari sarja op. 59 (1909–1910) on sitä samaa restauraatiotyylin Staussia, joka niin miellytti Seppo Nummea; hän kutsui sitä omalla termillään ’siselöidyksi’. Rosenkavalier sarja palauttaa mieleen oopperan parhaat kohdat, kuten kenttämarsalkattaren yksinäiset aariat linnassaan, kun aika pysähtyy; libretisti Hugo von Hofmannsthal kirjoittaa Leicht muss man sein, mit leichten Händen nehmen und halten, halten und nehmen, und wer nicht so sind, den straft das Leben und das Gott erbarmt euch nicht (lainaan ulkomuistista, siis: Täytyy olla kevyt, ottaa ja pitää, pitää ja ottaa kevein käsin ja niitä jotka eivät ole sellaisia rankaisee elämä eikä Luoja sääli heitä). Muistan kun Charles Rosen vieraili kotonani ja löysi flyygelin päältä Ruusuritarin pianopartituurin, avasi sen ja alkoi soittaa juuri tuota ihanaa kohtaa, jota oli itse kuullut usein nuoruudessaan Metropolitanissa.

Susanna Mälkin kaikki avut tulivat käyttöön tässä teoksessa; vaikka se onkin potpuri oopperan teemoista, ei se vaikuta mitenkään hajanaiselta. Skaala on laaja paroni Ochsin temperamentista äärimmäiseen lyyrisyyteen. Strauss itse johtaa filmillä orkesteria täysin ilmeettömästi: oikea käsi vispaa perusrytmiä ja vasemmalla hän kaivaa taskusta esiin hopeaneauriskellon ja katsoo aikaa, hyvä ettei haukottele. Näin on siksi, että esityksessä teos on jo täysin harjoitettu. Ei tarvita enää mitään temppuilua lavalla. Susanna Mälkki osasi kohottaa teoksen sen dramaattisiin huippuihin ja antaa myös tilaa lyyrisyydelle; sitä ilmensivät taitavat ja herkät soolot, viulussa Jan Söderblom ja sellossa Jaani Helander.

Sarja oli sykähdyttävä elämys sateisessa ja pimeässä Helsingin illassa, johon yleisö sitten poistui.

— Eero Tarasti