Amfion pro musica classica

Arvio: Rattlen jäähyväiskiertue Berliinin filharmonikoiden ylikapellimestarina hurmasi Musikvereinissa

Sir Simon Rattle ja Jörg Widmann kättelevät Tanz auf dem Vulkanin Itävallan ensiesityksen jälkeen Musikvereinissa. Kuva © J. Kallio

Sir Simon Rattle ja Jörg Widmann kättelevät Tanz auf dem Vulkanin Itävallan ensiesityksen jälkeen Musikvereinissa. Kuva © J. Kallio

Berliinin filharmonikoiden viimeinen kiertue Sir Simon Rattlen ylikapellimestarikaudella saapui lauantaina Wienin Musikvereiniin, jossa orkesteri soittaa kuluvana viikonloppuna kaksi konserttia.

Lauantain konsertin avauksena kuultiin orkesterin nimenomaisesti tätä kiertuetta varten tilaama uutuusteos, Jörg Widmannin Tanz auf dem Vulkan (2018). Rattlelle ja orkesterille omistettu kymmenminuuttinen, suurelle orkesterille kirjoitettu teos jatkaa Widmannin mainiota istrumentaalisen teatterin perinnettä.

Tanz auf dem Vulkan käynnistyy yllättävällä yhdentoista tahdin swing-johdannolla, jonka orkesteri aloittaa kuin varkain, ennen kapellimestarin saapumista lavalle. Kun kapellimestari viimein pääsee korokkeelle, seuraa fermattitauko, jonka jälkeen musiikki suuntaa jotakuinkin toisenlaisiin sointeihin.

Kontrabassojen sekä basso- ja kontrabassonlarinetin mörinä vahvistettuna isorummun ja tamtamin kumahduksilla synnyttää peruspulssin, jonka lomaan puhallinten ja jousten aihelmat vähitellen rakentuvat. Fraasit tiivistyvät ja hajoavat. Musiikin pinnalla häivähtelevät hetkittäin tutunoloiset fragmentit, jotka kuitenkin katoavat nopeasti takaisin sointikuohujen alle.

Huipennukset Widmann rakentaa taidokkaasti luoden tiheän kudoksen, jonka kuhinassa tiivistyy valtava dynaaminen voima. Musiikki tuntuu olevan hieman ligetimäisen paradoksaaliseen tapaan samanaikaisesti sekä staattista että alituisessa liikkeessä.

Viimeisten kuohujen hiipuessa kapellimestari poistuu lavalta, ja orkesteri vie teoksen päätökseensä johdannon tapaan swingin hengessä.

Tanz auf dem Vulkan tuntui löytäneen Rattlen ja orkesterin luota henkisen kotinsa. Vaikka tämä oli vasta teoksen kolmas esitys, sillä tuntui olevan jo paikkansa orkesterin ohjelmistossa. Rattle ja muusikot heittäytyivät Widmannin maailmaan omistaituneesti ja mukaansatempaavasti saaden hurmioituneelta yleisöltä varsin innostuneen vastaanoton.

Witold Lutosławskin Kolmas sinfonia (1973-83) syntyi pitkän kypsyttelyn tuloksena. Chicagon sinfoniaorkesteri tilasi teoksen jo vuonna 1972. Pian sen jälkeen Lutosławski laati sinfonian ensimmäiset luonnokset, mutta teos haki muotoaan kauan, valmistuen vasta kymmenen vuotta myöhemmin. Chicagon sinfoniaorkesteri kantaesitti Kolmannen sinfonian syksyllä 1983 Sir Georg Soltin johdolla.

Kolmas sinfonia herätti valmistuttuaan paljon kiinnostusta ja ansaittua huomiota. Lutosławskista tuli teoksen myötä ensimmäinen Grawemeyer-palkinnon saaja vuonna 1985. Sinfonia onkin kenties säveltäjänsä hienoin, ja sen kuuleminen konsertissa on aina aivan erityinen ilo.

Lutosławski kehittää Kolmannessa sinfoniassa edelleen jo Toisessa sinfoniassaan (1965-67) soveltamaansa rajoitetun aleatoriikan tekniikkaa. Siinä teoksen kokonaismuoto ja taitteiden ääriviivat ovat kirjoitettu auki, mutta niiden sisällä yksittäisten fraasien sisääntulot ja sävelmateriaalin toistojen lukumäärää on muusikoiden päätettävissä.

Kapellimestarin tehtävänä on täten huolehtia sinfonian determinoidusta arkkitehtuurista, jonka puitteissa muusikot voivat toteuttaa vapauttaan. Näin sinfonian jokaisesta esityksestä tulee uniikki ilman, että säveltäjä joutuu luopumaan muodon kontrollista. Lutosławskin ratkaisu lienee hienoimpia synteesejä 1900-luvun jälkipuoliskon musiikillisista virtauksista.

Näiden hyveiden ohella Kolmannen sinfonian kohottaa mestariteokseksi Lutosławskin sävelkielen huikea mukaansatempaavuus ja puhuttelevuus sekä erinomainen orkesterinkäsittely ja oivallinen kokonaismuodon taju.

Rattle ja berliiniläiset herättivät Musikvereinissa Lutosławskin partituurin mitä vaikuttavimpaan soivaan asuunsa. Sinfonian puolituntinen maailmankaikkeus avartui kuulijalle kaikessa syvässä rikkaudessaan. Puhallinten kirkkaina hehkuvat fanfaariaiheet, kontrabassojen tummien urkupisteiden väräjävät säikeet, jousiston säkenöivä kuhina sekä harpun, koskettimien ja lyömäsoitinten kimmeltävät purkaukset kietoivat mukaansa seikkailuun, jossa aika ja tila muuttuivat puhtaaksi musiikiksi uskomattoman vaikuttavasti.

Orkesterin soitto oli riemastuttavan värikylläistä, intonaatioltaan mitä kuulainta ja rytmisesti kertakaikkisen tarkkaa. Rattlen johdolla sinfonian muodon tinkimätön logiikka tarjosi huikeat puitteet, joiden lomassa koko orkesteri saattoi rakentaa yhteisen tulkintansa. Tässä olisi ollut jo yksistään loistavan konsertin ainekset.

Berliinin filharmonikot ja Sir Simon seikkailulla Brahmsin maailmoissa. Kuva © J. Kallio

Berliinin filharmonikot ja Sir Simon seikkailulla Brahmsin maailmoissa. Kuva © J. Kallio

Väliajan jälkeen odotti kuitenkin Johannes Brahmsin Sinfonia nro 1 (1862-1876). Brahmsin sinfoninen tie oli tunnetusti niin ikään mutkikas. Nuoren säveltäjän ensimmäiset yritykset päätyivät umpikujaan, joskin hän saattoi pelastaa osan sävelmateriaalistaan Ensimmäiseen pianokonserttoon (1858).

Brahms ryhtyi uuteen yritykseen vähitellen vuonna 1862, ja liki viidentoista vuoden prosessin tuloksena ensimmäinen sinfonia sai lopulta ensiesityksensä marraskuussa 1876 Karlsruhessa Otto Dessoffin johdolla.

Ensimmäisen sinfonian musiikillisen olemuksen ytimessä on etsintä. Vaikka Brahms oli traditiotietoisempi kuin kaiketi yksikään edeltäjistään, on hänen katseensa kuitenkin ennen kaikkea horisontissa, kuten Schönberg hyvin tiesi. Brahms tuntee toki Beethoveninsa, Mendelssohninsa, Schumanninsa ja Haydninsa, mutta lähtökohdistaan hän rakentaa kuitenkin uutta, tulevaisuutta.

Ensimmäisen sinfonian johdannon vääjäämättömyys sai Rattlelta ja berliiniläisiltä mitä vaikuttavimman toteutuksen. Toki nyt oltiin aivan tämän orkesterin osaamisen ydinalueella, mutta silti avauksen intensiteetti pääsi yllättämään. Koko ensimmäinen osa kuohuineen rakentui voimallisesti tinkimättä kuitenkaan siitä soinnin läpikuultavuudesta, joka on ensiarvoisen tärkeää Brahms-soitossa.

Sinfonian keskiosat ovat tulkinnallisesti usein problemaattisia. Niissä on luontaista keveyttä, jonka liiallinen korostaminen kutistaa ne helposti turhankin välisoitonomaisiksi. Toisaalta raskaammin käsiteltynä ne kääntyvät itseään vastaan muuttuen enemmän tai vähemmän kömpelöiksi.

Ratkaisu edellyttää näiden osien materiaalin tarkkaa vivahteiden tajua. Rattle ja orkesteri peilasivat musiikin olemusta hätkähdyttävän oivaltavasti antaen musiikin virrata luontonsa mukaisesti alati elävänä sävelkudoksena, jonka sävyjen ja dynamiikan kontrastit pääsivät oikeuksiinsa.

Sinfonian finaali antoi loistavalle konsertille mitä hienoimman päätöksen. Berliinin filharmonikot ja Rattle elivät täydessä yhteisymmärryksessä musiikin kanssa kohottaen Brahmsin sinfonisen päätöksen intensiteettiin, jonka vertaista en usko tässä teoksessa milloinkaan aiemmin kokeneeni.

Finaalin jännitteet rakentuivat ja purkautuivat pakahduttavasti, ja musiikissa oli ennenkokematonta vimmaa, joka kanavoitui ilmoille mitä innostavimpana orkesterisointina, jonka yksityiskohtien rikkaus oli syvän ilon lähde. Orkesterin ja ylikapellimestarin kuudentoista vuoden aikana rakentunut yhteisymmärrys kohosi tässä yhdeksi unohtumattomimmista ilmentymistään.

— Jari Kallio

Berliinin filharmonikot
Sir Simon Rattle, kapellimestari

Jörg Widmann: Tanz auf dem Vulkan (2018)
Witold Lutoslawski: Sinfonia nro 3 (1973-83)
Johannes Brahms: Sinfonia nro 1 c molli, op. 68 (1862-76)

Musikverein, Wien
La 02.06.2018, klo 15.30

Saariaho taideyliopiston kunniatohtoriksi

Kaija Saariaho

Kaija Saariaho

Kaija Saariaho vihitään taideyliopiston kunniatohtorksi lauantaina 9.6.  Taideyliopiston maisteri- ja tohtoripromootion tilaisuudessa vihitään kaikkiaan 13 taiteen aloilla ansioitunutta henkilöä kunniatohtoreiksi ja promovoidaan 136 maisteria ja tohtoria.

Promootioaktin juhlallisuudet jatkuvat ohjelmallisella promootiokulkueella läpi Helsingin ydinkeskustan. Kulkue lähtee liikkeelle klo 13 Musiikkitalon Kansalaistorin puoleiselta sisäänkäynniltä ja päättyy Temppeliaukion kirkkoon ja Taidehalliin.

Juhlakulkuetta tervehtimässä ovat nykytaiteen museo Kiasma, jonka parvekkeella esiintyy Sibelius-Akatemian Jazz-trio JAF sekä Kansallismuseo, jonka pihalla nähdään liikkuva ja soiva tervehdys. Eduskuntatalon portailla kuullaan Tervehdys taiteelle, jossa ovat mukana Hämäläis-Osakunnan laulajat, Zodiakin nuorten tanssiryhmä Z-nuoret ja kansanedustajia. Lisäksi kulkueen aikana nähdään Kuvataideakatemian opiskelijoiden videotaidetta Musiikkitalon mediaseinällä. Tervehdykset on toteutettu yhteistyössä tanssija ja koreografi Pia Lindyn ja opiskelijoista koostuvan työryhmän kanssa. Kyseessä on Taideyliopiston ensimmäinen maisteri- ja tohtoripromootio.

Suomen laajin ilmainen musiikkifestivaali tuo Helsingin kesän kulttuuritarjontaan yli 100 konserttia

HUK_d0d06d49-adc6-4a5e-a485-a9e1449f0569

Tänä kesänä 17. kerran järjestettävä Helsingin urkukesä tuo Helsingin keskustan ja Kallion kirkkoihin mittavan kattauksen kotimaisia ja ulkomaisia urkutaiteilijoita, solisteja, kuoroja ja kamarimuusikoita.

Helsingin urkukesä -festivaali on konserttimäärällä mitattuna maamme laajin musiikkifestivaali. Konserttisarja alkaa maanantaina 4.6. ja jatkuu elokuun 26. päivään saakka. Urkukesän ohjelmassa on kesän aikana yli 100 konserttia, joita järjestetään Helsingin keskustan, Kallion ja Suomenlinnan kirkossa. Festivaali on tärkeä lisä kesäisen pääkaupunkimme konserttitarjontaan erityisesti klassisen- ja kirkkomusiikin osalta.

Konserteissa käymisen ohella voi samalla tutustua Helsingin kauniisiin kirkkoihin. Kesän 2018 uutuutena tarjontaan on vielä lisätty ”Five O’Clock Organ” -konsertit tiistaisin kello 17 Johanneksenkirkossa.

”Näin konserteistamme on mahdollista nauttia myös iltapäivän päätteeksi, vaikkapa työpäivän jälkeen. Uskomattominta on, että yhtä Agricolan kirkon konserttia lukuun ottamatta Helsingin Urkukesän konsertteihin on vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!”, toivottaa Kallion kirkon urkuri Olli Pyylampi.

Helsingin Urkukesän 2018 kansainvälisesti tunnetuimmat esiintyjät tulevat Keski-Euroopasta. Ranskalainen Vincent Dubois (s. 1980) on yksi kolmesta Notre Damen katedraalin pääurkurista, ja konsertoi Urkukesässä juhannussunnuntaina 24.6. Helsingin tuomiokirkossa kello 20. Toinen erittäin tunnettu Urkukesän taiteilija on Berliinin tuomiokirkon urkuri Andreas Sieling (s. 1963), joka konsertoi Tuomiokirkossa 8.7. kello 20. Muita kansainvälisesti tunnettuja urkutaiteilijoita tämän vuoden festivaalilla ovat mm. italialaiset Maurizio Maffezzoli ja Fabio Ciofini, saksalainen Stefan Kagl, yhdysvaltalainen Adam Brakel sekä Iso-Britanniasta Urkukesään saapuva Keith John.

Myös kotimaisten taiteilijoiden kirjo on Urkukesässä laaja. Heti avajaiskonsertissa 4.6. Kallion kirkossa kello 19 päästään kuulemaan ooppera-aarioita Tommi Niskalan urkusäestyksellä tenori Jyrki Anttilan ja sopraano Hannakaisa Nyrösen esittäminä. Urkuduo Jaana Jokimies ja Irina Lampén konsertoivat samassa paikassa 18.6. kello 19.

Erilaisia soitinyhtyeitä kuullaan erityisesti Vanhankirkon konserteissa keskiviikkoiltaisin heinäkuussa. Rajoja rikkovaa urkumusiikkia puolestaan tarjoillaan yhteistyössä Helsingin Juhlaviikkojen kanssa järjestettävässä Ultra Organ -konsertissa 22.8. kello 21 Mikael Agricolan kirkossa. Sunnuntaina 26.8. kello 20 Helsingin urkukesä huipentuu päätöskonserttiin, jossa kuullaan Tuomiokirkon urkuri, säveltäjä Harri Viitasen teoksia uruille, huilulle, harpulle ja soitinyhtyeelle.

Helsingin Urkukesä on säännöllisesti vuodesta 2003 alkaen järjestetty urkumusiikkiin painottuva kesäfestivaali, joka on yli 100 konserttinsa ansiosta Suomen laajin musiikkifestivaali. Festivaali tarjoaa sekä pääkaupungin asukkaille että Helsingissä vieraileville turisteille korkeatasoista klassista musiikkia Helsingin keskustan ja Kallion kirkoissa. Huippuluokan kotimaisista ja kansainvälisistä taiteilijoista huolimatta kaikkiin Urkukesän konsertteihin on 22.8. Ultra Organ -konserttia lukuun ottamatta vapaa sisäänpääsy. Helsingin Urkukesän järjestää Helsingin Urkukesäyhdistys yhteistyössä Tuomiokirkkoseurakunnan, Kallion seurakunnan ja Johannes församlingin kanssa Helsingin seurakuntayhtymän ja Helsingin kaupungin tuella. Festivaalilla käy vuosittain yli 15 000 vierasta Suomesta ja ulkomailta. Pääsymaksuttomat konsertit takaavat sen, että kaikilla on tasavertainen mahdollisuus nauttia konserteista omasta varallisuudesta riippumatta.

http://www.urkukesa.fi

42 lied-paria valittu Helsinki Lied -kilpailuun

Helsingissä 26.–28.10.2018 pidettävään valtakunnalliseen Helsinki Lied -kilpailuun valittiin 42 lied-paria. Kilpailuun ilmoittautui yhteensä 69 lied-duoa eri puolilta Suomea. 25-vuotiaiden ja sitä vanhempien sarjaan valittiin 28 laulaja–pianisti-paria ja alle 25-vuotiaiden sarjaan 14 paria. Esikarsintalautakunta valitsi kilpailuun osallistujat lied-parien lähettämän ennakkomateriaalin perusteella.

Kilpailijoiden nimet on julkaistu Helsinki Liedin verkkosivuilla helsinkilied.fi.

Helsingin Konservatorion Säätiö järjestää Helsinki Liedin toista kertaa 26.–28.10. Helsingin Konservatorion konserttisalissa. Kilpailu on Suomen ainoa lied-pareille tarkoitettu kilpailu. Se nostaa esille liediä elinvoimaisena klassisen musiikin taidemuotona. Kilpailun alkuerät ovat 26.–27. lokakuuta, välierä 27. lokakuuta ja finaalit 28. lokakuuta.

Helsinki Liediin voivat osallistua suomalaisissa musiikkiopistossa, konservatoriossa, ammattikorkeakoulussa tai Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opiskelevat suomalaiset ja Suomessa asuvat tutkintoon tähtäävästi opiskelevat ulkomaalaiset. Osallistua voivat myös suomalaiset, jotka opiskelevat ulkomaisessa korkeakoulussa laulua tai pianonsoittoa.

25-vuotiaiden ja sitä vanhempien sarjan pääpalkinto on 6000 euroa ja alle 25-vuotiaiden 4000 euroa. Palkintojen yhteissumma on 19 000 euroa. Palkituille voidaan tarjota myös konsertointimahdollisuuksia.

Tuomariston puheenjohtajana toimii pianotaiteilija Tuija Hakkila. Muut jäsenet ovat pianotaiteilija Ralf Gothóni ja laulutaiteilijat Andreas Schmidt ja Mitsuko Shirai.

Ensimmäinen kilpailu pidettiin vuonna 2015, jolloin yli 25-vuotiaiden sarjan voittivat Juho Punkeri ja Maritta Manner. Alle 25-vuotiaiden sarjan voittivat Aurora Marthens ja Elias Miettinen.

Kamarilaulaja Robert Holl saapuu Lauluakatemian kesäpäiville Siuntioon

Juha Uusitalo. Kuva © Heikki Tuuli

Juha Uusitalo. Kuva © Heikki Tuuli

Taiteellinen johtaja Juha Uusitalo tuulettaa käsityksiä klassisen ja oopperalaulun opetuksesta

Ooppera-aariat ja liedit kaikuvat Siuntion sydämessä kesäkuun alussa, kun Lauluakatemian vuotuinen kesäkurssi konsertteineen järjestetään neljättä kertaa 6.-10.6.2018 Scandic Siuntion kylpylässä. Kurssin pääopettajina toimivat kamarilaulaja Robert Holl, oopperalaulaja Cynthia Makris, oopperalaulaja, laulupedagogi Hannu Niemelä ja oopperalaulaja Juha Uusitalo. Uusitalo on Lauluakatemian taiteellinen johtaja ja hän haluaa tuulettaa käsityksiä klassisen ja oopperalaulun opetuksesta Suomessa. Uusitalolle teknistä harjoittelua tärkeämpää on musiikille antautuminen ja tässä hänen mukaansa piilee oopperalaulajan menestyksen salaisuus.

Uusitalon taiteellinen näkemys laulun opetuksessa nojaa musiikin rakastamiseen: muusikolle musiikki on ainoa auktoriteetti.

– Tähän ajatukseen olen joutunut nöyrtymään urallani uudestaan ja uudestaan: monesti äänenmuodostuksen tekniset ongelmat voidaan ratkaista rohkeudella heittäytyä musiikkiin. Vapaan äänen voi saavuttaa vain haluamalla musiikkia, Uusitalo sanoo.

Uusitalo uskoo myös, että laulaessa on aina ennen muuta kerrottava tarina, joka sekin vaatii laulajalta heittäytymistä ja läsnäoloa. Vain tällöin voidaan Uusitalon mukaan saavutta vaikuttava laulu.

–  Säveltäjä Giuseppe Verdin mukaan ylimpänä on aina sana. Toki kaiken takana on pitkäjänteinen harjoittelu, jotta vapaasti soiva, koskettava musiikki välittyisi esittäjästä. Aito läsnäolo, heittäytyminen, synnyttää karismaa, joka auttaa kerrottavan tarinan esittämisessä.

Lauluakatemian tavoitteena Uusitalon mukaan on yhdessä oppilaan kanssa löytää suuri rakkaus musiikkiin, joka avaa tien kohti taiteen vuorovaikutusta esiintyjän ja yleisön välillä.

Kantaesitys Erkki Melartinin alkuperäisestä käyrätorvikonsertosta

Kursseilla kuullaan yhteensä neljä konserttia. Bassobaritoni Robert Holl esiintyy Siuntion kirkossa lauantaina 9.6. klo 19.00 yhdessä pianisti Pami Karvosen kanssa. Konsertin ohjelmassa on Franz Schubertin ”Winterreise”. Torstaina 7.6. klo 19.00 Siuntion kirkossa kuullaan mm. kantaesitys Erkki Melartinin alkuperäisestä käyrätorvikvartetosta. Konsertissa esiintyvät Juha Uusitalon johdolla mm. käyrätorvistit Jouni Suuronen, Pasi Pihlaja, Tommi Hyytinen ja Timo Ronkainen. Kesäkurssi järjestää myös kaksi oppilaskonserttia: liedkonsertin perjantai-iltana 8. kesäkuuta klo 19.00  ja kurssin juhlavana päätöksenä oopperakonsertin sunnuntai-iltana 10. kesäkuuta klo 18.00. Oppilaskonsertit järjestetään Scandic Siuntion Lepopirtillä.

Kesäpäiville valitut kurssilaiset voivat kompensoida osan kurssimaksusta käymällä esiintymässä vanhustenhoitolaitoksessa tai vanhainkodissa ennen kurssia tai sen jälkeen Lauluakatemian kanssa asiasta sopien. Lauluakatemian vanhustyön hanke on osa sen yhteiskunnallista työtä, millä etsitään uusia merkityksellisiä paikkoja laulutaiteelle tämän päivän Suomessa. Samalla madalletaan opiskelijoiden kynnystä osallistua laadukkaille kursseille.

—-

Lauluakatemia – akustisen laulun ja klassisen laulumusiikin edistäjä
Lauluakatemia ylläpitää ja kehittää akustista lauluharrastusta sekä edistää laulumusiikkitoiminnan kehitystä valtakunnallisesti ja ympärivuotisesti Suomessa. Lauluakatemia järjestää kursseja,  koulutustilaisuuksia ja konsertteja sekä  tekee yhteistyötä kotimaisten ja kansainvälisten klassisen laulun toimijoiden kanssa. Syyskuussa 2015 Lauluakatemia järjesti Sibeliuksen kaikkien yksinlaulujen konserttisarjan Sibelius 109 Ritarihuoneella Helsingissä.  Hallituksen puheenjohtaja on Kauko Ollila ja taiteellisena johtajana toimii oopperalaulaja Juha Uusitalo. Muut hallituksen jäsenet ovat Johanna Rusanen-KartanoPami KarvonenMinna Blom ja Nina Alivirta (vpj). Suomen Kulttuurirahasto myönsi Lauluakatemialle 10 000 euron apurahan helmikuussa 2018.