Amfion pro musica classica

Sibelius-viulukilpailuvoittaja Nikita Boriso-Glebsky RSO:n solistina

Nikita Boriso-Glebski. Kuva © Evgeny Evtyukhov,  IMG Artists

Nikita Boriso-Glebski. Kuva © Evgeny Evtyukhov, IMG Artists

Radion sinfoniaorkesteri konsertoi Dima Slobodenioukin johdolla 19.9. Musiikkitalossa. Solistina esiintyy Sibelius-viulukilpailun 2010 voittanut Nikita Boriso-Glebsky, joka esittää Sibeliuksen Humoreskit viululle ja orkesterille. Lisäksi ohjelmassa on Prokofjevin sinfoniat 1 ja 2. Konsertti lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja Yle Areenassa.

Syksyn ensimmäisessä kamarimusiikkikonsertissa 23.9. esiintyvät RSO:n ruotsalainen fagotisti, japanilainen huilisti, espanjalainen oboisti, italialainen klarinetisti ja unkarilainen käyrätorvisti, joista kukin on tuonut konsertin ohjelmaan oman kotimaansa musiikkia.

Venäläinen Nikita Boriso-Glebsky nousi suomalaisen musiikkiyleisön tietoisuuteen vuoden 2010 Sibelius-viulukilpailun voittajana. Samana vuonna hän voitti myös Fritz Kreisler -kilpailun, ja näiden lisäksi hänen uraansa ovat vauhdittaneet monet muutkin kilpailumenestykset mm. Tšaikovski-kilpailussa ja Kuningatar Elisabeth -kilpailussa. Boriso-Glebsky esiintyy aktiivisesti eri puolilla maailmaa sekä orkesterisolistina että kamarimuusikkona.

Venäläissyntyinen mutta 16-vuotiaana Suomeen muuttanut Dima Slobodeniouk on noussut kapellimestarina vakaasti kohti kansainvälistä menestystä. Yhtenä merkkipaaluna hänen urakehityksessään oli debyytti tämän vuoden helmikuussa Berliinin filharmonikkojen johtajana.

Slobodeniouk on toiminut vuodesta 2013 Galician sinfoniaorkesterin musiikillisena johtajana ja sen rinnalla syksystä 2016 myös Sinfonia Lahden ylikapellimestarina. Vierailuja hän tehnyt mm. Baijerin radio-orkesteriin, Sydneyn, Bostonin ja Chicagon sinfoniaorkestereihin sekä Leipzigin Gewandhaus-orkesteria.

Barokkimusiikki yhdistää yli 300 soittajaa neljästä Pohjoismaasta 17.11.2018

Suomalaisen barokkiorkesterin (FiBO) yleisötyö- ja koulutusryhmä FiBO Collegium jatkaa vuonna 2012 alkanutta näyttävien Concerto Grosso -jättitapahtumien sarjaa Helsingin Musiikkitalossa marraskuussa 2018. Osallistujia on tälläkin kertaa runsaasti, yli 300, mutta erityisen poikkeuksellisen projektista tekee sen maantieteellinen laajuus: osallistujia on neljästä Pohjoismaasta eli Islannista, Norjasta, Ruotsista ja Suomesta. Konsertti toteutetaan Suomen lisäksi myös kaikissa osallistujamaissa. Esityksessä on mukana on myös rytmisen voimistelun joukkueita.

Tarinallinen suurkonsertti yhdistää Pohjoismaiden kansanmusiikkia ja barokkimusiikkia viikinkiretki-teemalla, minkä takia tämänkertainen Concerto Grosso -produktio sai alaotsikokseen nimen Viking Barokk. Lavalla soittaa parhaimmillaan yhtä aikaa yli 300 muusikkoa: mukana on niin vasta-alkajia kuin pidemmälle ehtineitä opiskelijoita 10 pohjoismaisesta musiikkiopistosta mutta myös neljä nimekästä barokkiorkesteria eli Barokkanerne Norjasta, Drottningholms barockensemble Ruotsista, Symphonia Angelica Islannista ja Suomalainen barokkiorkesteri. Minna Vainikainen vastaa jo toista kertaa esityksen ohjauksesta, ja mukana on myös lukuisia rytmisen voimistelun joukkueita sekä Jouni Bäckström miimikkona.

Konserttipäivä 17.11. sisältää kaksi konserttia: kello 15 alkavan noin tunnin mittaisen lastenkonsertin ja kello 18 alkavan väliajallisen iltakonsertin, joka päättyy noin kello 19.45. Lisäksi konserttien välillä järjestetään aulatapahtuma, jossa nähdään paitsi monenlaisia konsertteja, myös taidenäyttelyitä, tanssia ja voimistelua. Aulatapahtumaan on vapaa pääsy.

Tapahtuma kiertää talven aikana ympäri Pohjoismaita: se järjestetään marraskuussa 2018 Oslossa ja Helsingissä, tammikuussa 2019 Tukholmassa ja helmikuussa 2019 Reykjavikissa.

Concerto Grosso – Viking Barokk
La 17.11.2018 klo 15 (lastenkonsertti), klo 16–18 aulatapahtuma, klo 18 iltakonsertti, Musiikkitalo, Helsinki
Purcell–Forsman–Ferling–Byström–Geminiani–Telemann–Lully–Porpora–Roman–Bellman–Rameau ja kansanmusiikkia Suomesta, Norjasta ja Islannista

Savonlinnan Oopperajuhlat vierailee Moskovan Bolshoi-teatterissa 14.-15.9.

Jagon roolissa esiintyy Elia Fabbian.

Jagon roolissa esiintyy Elia Fabbian.

Savonlinnan Oopperajuhlat vierailee Moskovan maineikkaassa Bolshoi-teatterissa ensi viikolla. Oopperajuhlat esittää Moskovassa Verdin klassikkoteoksen Otello, joka oli arvostelu- ja lippumenestys kuluneena kesänä myös Olavinlinnassa.

Otello esitetään Moskovassa kahdesti, 14. ja 15.9.2018. Liput kumpaankin näytökseen on loppuunmyyty. “On todella hienoa, että Savonlinnan Oopperajuhlilla on Moskovassa näin suuri suosio”, iloitsee Savonlinnan Oopperajuhlien festivaalijohtaja Jan Strandholm.

”Vierailu on Oopperajuhlille tärkeä tunnustus ja hienoa jatkoa pitkälle yhteistyöllemme. Bolshoi on venäläisen oopperatradition koti ja samalla yksi maailman kuuluisimmista oopperataloista. Otellon edellisestä esittämisestä Bolshoissa on kulunut jo aikaa, ja näin kiinnostus meidän tuotantoomme syntyi luontevasti”, kertoo Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti.

Oopperajuhlat ja Bolshoi ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään

Tuotannon on ohjannut ranskalainen Nadine Duffaut. Bolshoi-teatterin orkesteria johtaa italialainen Antonello Allemandi ja mukana on myös Bolshoin lapsikuoro. Savonlinnasta tulevat solistit, kuoro, lavasteet ja puvut. Otellon nimiroolissa vierailulla laulaa Carl Tanner, Desdemonana Marina Costa-Jackson ja Jagon roolissa Elia Fabbian. Tuotanto on toteutettu yhteistyössä ranskalaisen Chorégies d’Orange -festivaalin kanssa.

Oopperajuhlat vieraili Moskovassa viimeksi vuonna 2006, jolloin ohjelmistossa oli Aulis Sallisen Ratsumies. Bolshoi-teatteri puolestaan vieraili Oopperajuhlilla toissa kesänä, ja yleisössä istuivat tuolloin myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja Venäjän presidentti Vladimir Putin.

“Otamme iloisina vastaan monivuotisen ystävämme ja Euroopan vanhimman oopperafestivaalin Savonlinnan Oopperajuhlat. Bolshoi-teatteri on jo useita kertoja esiintynyt Suomessa ja tuonut Olavinlinnaan omia oopperaesityksiä. Meille erityisen tärkeä oli vuoden 2017 kesän vierailu, jolloin Jolantan esityksessä vierailivat maidemme presidentit”, kertoo Vladimir Urin, Bolshoi-teatterin johtaja. “Otello on Bolshoi-teatterin 243. sesongin ensimmäinen vieras ja Savonlinnan Oopperajuhlien ja ranskalaisen Chorégies d´Orange –festivaalin yhteinen tuotos. Bolshoi-teatterin omassa ohjelmistossa tätä Verdin mestariteosta ei ole nähty yli neljännesvuosisataan. Moskovalaista yleisöä odottaa siis epäilemättä unohtumaton kokemus. Toivotan suurta yleisömenestystä ystävillemme!”

Vierailut huipentuvat ensi kesänä maailman suosituimpaan operettiin

Huippuvierailut Savonlinnan oopperajuhlille saavat jatkoa kesällä 2019, kun Savonlinnassa nähdään maailman suosituin operetti Lepakko Wienin Volksoperin esittämänä. Lisäksi maailman kuuluisimpiin oopperataloihin lukeutuva Milanon La Scala tuo Olavinlinnaan uutuustuotantonsa Verdin oopperan I masnadieri eli Rosvot. Kyseessä on Savonlinnan Oopperajuhlien historian suurin taloudellinen panostus. Kiinnostus on ollut todella suurta, ja esitysten liput varattiin nopeasti loppuun.

RSO esittää Zimmermannin Die Soldaten -vokaalisinfonian ensimmäistä kertaa Suomessa

Jeni Packalén. Kuva © Jyrki Tammio.

Jeni Packalén. Kuva © Jyrki Tammio.

Radion sinfoniaorkesteri esittää Bernd Alois Zimmermannin vokaalisinfonian Die Soldaten (Sotilaat) Musiikkitalossa 14.9. Säveltäjän itsensä samannimisestä oopperastaan muokkaama vokaalisinfonia kuullaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Konsertin johtaa ylikapellimestari Hannu Lintu ja solisteina laulavat Anu Komsi, Jeni Packalen, Hilary Summers, Juha Uusitalo, Peter Tantsits ja Ville Rusanen. Zimmermannin lisäksi ohjelmassa on Einojuhani Rautavaaran 6. sinfonia ”Vincentiana”, jonka säveltäjä niin ikään työsti Vincent-oopperansa materiaalista.

Konsertti lähetetään suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä ja Yle Areenassa ja nähdään kahdessa osassa Yle Teemalla 23.9. ja 30.9. ja uusintana Yle TV1:ssä 29.9. ja 6.10. Ennen konserttia klo 18ylikapellimestari Hannu Lintu ja toimittaja Outi Paananen keskustelevat Zimmermannista Musiikkitalon päälämpiössä.

Jättimäisestä esityskoneistostaan ja hyvin vaativasta näyttämöllepanostaan johtuen, Zimmermannin 1965 kantaesitettyä Die Soldaten -oopperaa esitetään hyvin harvoin. Teokseen tarvitaan 16 laulajaa ja 10 puheroolin esittäjää sekä monia erikoissoittimia ja multimedialaitteistoa. Niinpä muutamaa vuotta aiemmin valmistunutta, vain kuudelle lauluäänelle ja orkesterille kirjoitettua Vokaalisinfoniaa kuullaan konserttisaleissa useammin. Porvaristyttö Marien traagista elämää kuvaava teksti perustuu Jakob Michael Reinhold Lenzin (1751–1792) Die Soldaten -näytelmään, josta sen muokkasivat libretoksi Zimmermann ja ohjaaja-dramaturgi Erich Bormann.

Konsertin toinenkin teos, Einojuhani Rautavaaran 6. sinfonia, on syntynyt oopperan pohjalta.  Rautavaara sävelsi Vincent van Goghin elämästä kertovan Vincent-oopperan 1989. Kolme vuotta myöhemmin valmistui Vincentin materiaaliin perustuva sinfonia, lisänimeltään ”Vincentiana”, joka ei kuitenkaan ole oopperan jatkojaloste, vaan itsenäinen teos. Eri todellisuuden tasoja – arkea ja ideaalimaailmaa erottaa toisistaan itsenäisen roolin saanut syntetisaattori.

Arvio: Rouvali ja Tampere filharmonia matkalla Beethoveniin

jdPPGtU9QweyyfgfjR74qw

Tampere filharmonia ja Santtu-Matias Rouvali
kauden avauksessaan keskiviikkkona. Kuva © Jari Kallio

 

Tampere filharmonia avasi konserttikautensa ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvalin johdolla keskiviikkona varsin antoisalla, joskin melko turvallisella ohjelmistolla. Kauden ensimmäisen konsertin keskiössä oli Beethoven neljännellä pianokonsertollaan (1805-06) ja kahdeksannella sinfoniallaan (1812). Näiden seuraan oli johkaantunut myös Mihail Glinkan Ruslan ja Ljudmila -alkusoitto (1837-42).

Glinkan tuttu alkusoitto käynnisti illan kerrassaan vauhdikkaasti. Rouvalin ja tamperelaisten pidäkkeetön energia ja värikylläinen sointi yhdistettynä rytmiseen tarkkuuteen tuottivat riemukkaan elämyksen. Tämä siitäkin huolimatta, että en ole välttämättä alkusoiton kiihkein puolestapuhuja. Syystä tai toisesta tämä sinänsä varsin kekseliäs sävellys harvemmin herättää minussa sen suurempia reaktioita. Mutta tällä kertaa musiikki tempaisi mukaansa vastaansanomattomasti.

Siirtymä venäläisen kansallisromanttisen musiikin alkuiduista Beethovenin maailmaan ei välttämättä ollut kaikkein saumattomin. Tietenkin on totta, että konsertin dramaturgian voi ajatella myös yksinkertaisesti sarjana kiinnostavia teoksia, mutta mielin silti pitää kiinni päähänpinttymästäni tiiviiseen yhteyteen kaikkien konsertissa kuultavien teosten välillä. Tästä näkövinkkelistä Glinkan alkuosoitto jäi kaikessa riemukkaassa energisyyydessäänkin jossain määrin irralliseksi saarekkeeksi illan kokonaisuudessa.

Kenties tätä vaikutelmaa tehosti myös alkusoittoa seurannut pakollinen lavajärjestely pianokonserttoa varten. Monesti konserteissa tuppaa käymään niin, että näissä tuokioissa alun hienosti rakennettu jännite pääsee harmillisesti karkaamaan. Silloin tällöin tulee pohtineeksi, josko pianon voisi roudata paikoilleen jo ennen konsertin alkua. Tuskin se alkusoittoa isommin häiritsisi. 

Niin tai näin, Beethovenin neljännen konserton kohtaaminen konsertissa on aina mitä ilahduttavinta. Illan solistina kuultiin Javier Perianesia, monipuolista espanjalaista muusikkoa, joka elää urallaan vahvaa nousukautta.   

Konserton avaa soolopianon liki improvisatorinen johdanto, josta orkesteri poimii pääteeman. Käynnistyy laaja vuoropuhelu, joka etenee jännittävästi, vaeltaen yhä uudelleen toinen toistaan odottamattomampiin maisemiin. Beethovenille ominaiseen tapaan harmoniat ja dynamiikka ovat tulvillaan yllättäviä käänteitä, jotka pitävät kuulijan tiukasti otteessaan aina alkutahdeista osan päätökseen saakka.

Avausosa rakentui johdonmukaisessa kuulaudessaan vakuuttavasti. Balanssi solistin ja soitinryhmien välillä oli tarkkaan hiottu ja yksityiskohtien parissa oli tehty oivallista työtä. Jotakin tästä mainioista ensimmäisestä osasta saattoi kuitenkin jäädä kaipaamaan. Siitä tuntui nimittäin puuttuvan sitä tiettyä oikukasta terävyyttä, joka on olennainen osa Beethovenin ilmaisua.    

Lyhyttä toista osaa, andante con motoa, leimaa pianon ja unisonojousten kiihkeä kohtaaminen. Musiikin edessä jännite solistin ja orkesterin välillä liudentuu asteittain, purkautuen lopulta finaalin vapautuneeseen rondoon. Näiden osien musiikissa taas palaset loksahtivat paikoilleen mitä vaikuttavimmin. 

Hitaassa osassa Tampere filharmonian jousten rikkaan voimallinen sointi teki välittömän vaikutuksen. Finaalissa taasen orkesterin, kapellimestarin ja solistin ketterä yhteistyö toi konserton mainiosti päätökseen.

Vaikka janoisimmalla yleisönosalla olikin jo aikeita suunnata väliajalle, ehti Perianes tarjota kuulijoilleen vielä ylimääräisessään kurkistuksen Chopinin Nokturnojen maailmaan. Varsin mieluinenhan tuo kurkistus olikin, jos kohta ylimääräisille tyypilliseen tapaan sen yhteys illan muuhun ohjelmaan ei ollut kaikkein ilmeisin.

Väliajan jälkeen palattiin Beethovenin loputtoman keksinnän äärelle hulvattoman kahdeksannen sinfonian muodossa. Ensimmäisen sinfonian ohella kahdeksas on mitä hienoin kunnianosoitus Joseph Haydnille, opettajalle, johon Beethovenilla oli pulmallinen, mutta syvän kunnioituksen läpäisevä suhde. 

Haydnin hengessä kahdeksas sinfonia on täynnä riemukasta kujeilua, joka läpäisee teoksen eri tasot. Yhtäältä kyse voi olla koomisesti prutkuttavien fagottien soittimellisista efekteistä, toisaalla taas yllättävistä dynaamisista liikkeistä. Keskimmäisissä osissa Beethoven puolestaan leikittelee toisteisuudella, odotuksilla ja yllätyksillä, sekä pukee menuetin kulmikkaan maalaistanssin asuun, jossa on säveltäjän scherzoista tuttua terävyyttä.            

Kaikkea tätä soivaa rikkautta vasten olikin hämmentävää lukea käsiohjelmasta Rouvalin luonnehdinta kahdeksannesta sinfoniasta pelkistettynä teoksena, jossa tapahtuu yllättävän vähän. Epäilipä ylikapellimestari jopa ajatuksen loppuneen Beethovenilta kesken. 

Liekö sitten tarkoitettu härnääväksi provokaatioksi vai kirjaimellisesti otettavaksi mielipiteeksi, mene ja tiedä, mutta toi luonnehdinta kuitenkin kaivattua vaihtelua käsiohjelmia usein riivaaviin monotonisiin ylisanojen ketjuihin. Joka tapauksessa itse sinfonian soiva toteutus oli kaikkea muuta kuin pelkistetty.

Rouvali ja Tampere filharmonia seikkailivat kahdeksannen sinfonian maailmassa inspiroituneesti huomioiden musiikin monet vivahteet mitä ihailtavimmin. Ensimmäinen osa oli ehkä vielä hieman turhan suoraviivainen, joskin esimerkillisen energinen, mutta erityisesti toisessa ja kolmannessa osassa oltiin tämän oikukkasti kujeilevan sinfonian ytimessä.

Kun tähän lisättiin vielä vauhdikas finaali, jonka kuohut olivat hienosti rakennettuja, sai ilta huipennuksensa. Rouvalin ja orkesterin matkaa Beethoveniin oli kiehtova seurata. Vaikka taivalta vielä on edessä, tarjosi ilta monia riemun aiheita. Edessä on kiinnostavia aikoja.  

— Jari Kallio

 

Tampere filharmonia

Santtu-Matias Rouvali, kapellimestari

Javier Perianes, piano

 

Mihail Glinka: Alkusoitto oopperasta Ruslan ja Ljudmila (1837-42)

Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 4 G-duuri, op. 58 (1805-06)

Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 8 F-duuri, op. 93 (1812)

 

Tampere-talo, Tampere

Ke 29.8.2018, klo 19