Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) nostaa syyskauden 2018 ensimmäisessä konsertissaan esille Händelin vähemmän tunnetun oratorion Il trionfo del tempo e del disinganno. Nürnbergin kansainvälisen urkuviikon kanssa toteutettava, Nürnbergissä jo tässä kuussa kuultu esitys sai arvostetussa Süddeutsche Zeitung -lehdessä erinomaiset arviot, ja myös Baijerin radion BR-Klassik-kanava kehui orkesteria.
Georg Friedrich Händelin (1685–1759) Rooman-vuosien aikana 1706–1710 kirkko oli kieltänyt oopperaesitykset. Monien muiden säveltäjien tavoin Händel kirjoitti tuolloin muunlaista vokaalimusiikkia, jonka tematiikka pyöri usein myyttisten tarujen tai Raamatun aiheiden ympärillä. Vuonna 1707 valmistuneessa oratoriossaan Il trionfo del tempo e del disinganno nuori, vain 22-vuotias Händel uppoutui elämän perustotuuksien pohtimiseen. Roomalaisen kardinaali Benedetto Pamphilin librettoon perustuvassa oratoriossa elämän merkityksestä tai merkityksettömyydestä käyvät filosofista ajatuksenvaihtoa Kauneus (La bellezza), Nautinto (Il piacere), Järjen ääni (Il disinganno) ja Aika (Il tempo).
Händel lienee ollut tietoinen Il trionfo del tempo e del disinganno -oratorionsa musiikillisesta onnistumisesta, koska hän käytti teoksen helmiä kymmeniäkin vuosia myöhemmin uusissa yhteyksissä. Esimerkkinä olkoon vaikkapa Händelin rakastetuimpiin aarioihin kuuluva Lascia ch’io pianga. Myös koko oratoriosta Händel työsti useita versioita, ja kielikin vaihtui myöhemmin englanniksi. Alkuperäinen italiankielinen Rooman-versio, jossa barokkinen dramaattisuus on huikeimmillaan, toteutetaan dramatisoituna konserttiversiona yhteistyössä Nürnbergin kansainvälisen urkuviikon kanssa. Solisteina laulaa neljä nuorta nousevaa laulajakykyä Keski-Euroopasta.
Saksankielisen arvostelun voi lukea täältä: http://www.sueddeutsche.de/kultur/nuernberg-der-zeit-entschwebt-1.4009423
Lue lisää konsertista: http://fibo.fi/konsertit/2018/il-trionfo-del-tempo-e-del-disinganno/