Jyväskyläläinen pianisti ja Puolan tuntija Matti Asikainen on löytänyt historian hämärään painuneiden säveltäjänimien joukosta pienen helmen nimeltä Henryk Melcer (1869-1928). Tämä oli yksi monista 1800/1900-lukujen vaihteen puolalaisista säveltäjä-pianisteista. Kotimaassaan Melcer oli aikansa keskeisimpiä musiikkielämän johtohahmoja, mutta nykyään hänet on jo kauan sitten unohdettu ellei sitten satu tuntemaan Melcerin monesti levytettyä transkriptiota Moniuszkon varmaan tunnetuimmasta laulusta Prząśniczka (Kehrääjätär), josta on yhä edelleen saatavana uusia nuottipainoksia.
Siinä missä Selim Palmgren kollegoineen kokivat olevansa Sibeliuksen varjossa, joutuivat Melcerin puolalaiset aikalaissäveltäjät (Juliusz Zarębski, Zygmunt Noskowski, Zygmunt Stojowski, Xaver Scharwenka, Alezander Zarzycki, Moriz Moszkowski, Ignace Jan Paderewski, Władysław Żeleński, Ludomir Różycki, Ignaz Friedman, jopa Karol Szymanowski ja lukuisat muut)) epäilemättä elämään Chopinin vielä suuremmassa varjossa. Ehkäpä osaltaan siksi Melcerin hyvin suppean sävellystuotannon (jonka valtaosan soolopianolle Asikaisen levy sisältää) lähes kaikki teokset ovat joko pianolle tai ainakin sisältävät piano-osuuden.
Suomalaiselle yleisölle Melcerin tekee kiinnostavaksi hänen vajaan vuoden mittainen vierailunsa Helsingin Musiikkiopiston pianonsoiton pääopettajana lukuvuonna 1895-6. Samassa virassa oli vuosina 1888–1890 toiminut Ferruccio Busoni. Kaikkiaan Melcerillä oli Helsingissä 14 oppilasta, heistä huomattavimpana Selim Palmgren (Melcerin myöhemmistä oppilaista maineikkain on maailmankuulu puolalaissyntyinen pianisti Mieczyslaw Horszowski). Melcerin Helsingin vuodesta kertoo ansiokkaasti Asikaisen Finlandia-Polska-lehden numerossa 2014-2015 julkaistu artikkeli. Puolan kielen taitoinen Asikainen lienee Suomen johtava Melcerin aikakauden puolalaisen musiikin ekspertti joten eipä ihme, että hän soittaa luotettavan oloisesti nämä melodiset romanttistyyliset miniatyyrit. Ainoa laajempi teos on Muunnelmia puolalaisesta teemasta, joka osoittaa säveltäjän hallinneen myös laajemmat muotorakenteet. Useimmat levyn teokset saavat nyt ensilevytyksensä. Melcer kirjoitti myös lukuisia transkriptioita pianolle, lähinnä Moniuszkon lauluista, tunnetuimpana yllämainittu Kehrääjätär. Levyn ainoa tähän kategoriaan kuuluva teos on sovitus Kehruulaulusta Melcerin ainoasta oopperasta Maria.
Niille, jotka haluavat tutustua myös säveltäjän suurimuotoisempiin teoksiin, Hyperionin ”The Romantic Piano Concerto” -sarjan 44. osa tarjoaa Melcerin molemmat pianokonsertot (1. konserton – joka kuului itsensä Ignaz Friedmanin ohjelmistoon – levytti aikanaan myös Michael Ponti). Myös Acte Préalable on julkaissut CD:llä Melcerin pianokonsertot (AP0163) sekä kamarimusiikkiteokset (AP0333).
— Paul Forsell
Trois morceaux caracteristiques op. 5
Morceau fantastique (Phantasiestück)
Etude in D major op. 8
Nocturne in A major
Prelude in C major
Fugue in C sharp minor
Variations sur un theme populaire polonais
Quasi mazurka sur le theme W.M.S.
Valse a la Chopin
La Fileuse de l’opéra ”Maria”
Asikainen Matti, piano
ACTE PRÉALABLE AP0261 [70’19 ]