|
Tilallisuutta hyödyntävässä Riitti-konsertissa Avanti! soi eri puolilla Temppeliaukion kirkkoa. Uutta ja vanhaa musiikkia yhdistävä ilta huipentuu solisti Juho Laitisen tilaamaan teokseen sähkösellolle.
Avantin Riitti-konsertti hyödyntää nimensä mukaisesti rituaalia niin teosten kuin muotonsa osalta. Barokin juhlavuudesta 1900-luvun futuristisiin tunnelmiin ulottuva konsertti sisältää tunnettuja barokin ajan helmiä sekä harvemmin kuultuja 1950-luvun nauhakappaleita. Konsertti huipentuu solisti Juho Laitisen tilaamaan Jukka Tiensuunsähkösellokonserttoon. ”Uusi musiikki on minulle tärkeää. En tarkoita vain hiljattain sävellettyjä teoksia vaan sellaisia sointeja ylipäänsä, jotka havahduttavat uudenlaisiin esteettisiin, filosofisiin ja eettisiin kokemuksiin. Sävellystilaus on paitsi kulttuuripoliittinen teko myös työkalu, jonka avulla etsiä näitä havahtumisia. Menestyksekäs tilaus edellyttää hengenheimolaisuutta – siitä olen Jukka Tiensuun kanssa musiikkiesityksen ja rituaalin kohdatessa iloinnut”, Laitinen sanoo. Tilallisuuteen perustuvissa teoksissa orkesteri hyödyntää koko Temppeliaukion kirkkoa. Temaattisesti peilikuvan lailla etenevän konsertin risteyskohtana soi Tiensuun suurimuotoinen rituaalikappale Kalaasi vuodelta 2012. Tunnetuista barokkiajan säveltäjistä kuullaan mm. Henry Purcellin hautajaismarssi The Queen’s Funeral March sekä säveltäjän elämäkertaelokuvasta Kaikki elämäni aamut tuttu,Marin Marais’n Sonnerie de Ste-Geneviève du Mont de Paris. Musiikin syleilyssä kaikkea mitä ihminen tarvitsee. Riitti Kamariorkesteri Avanti! Giacinto Scelsi: Quattro pezzi per tromba sola I |