Amfion pro musica classica

Arvio: The English Concertin mieltäylentävä Messias Juhlaviikoilla

The English Concert and Choir Musiikkitalossa torstaina. Kuva: Jari Kallio

The English Concert and Choir Musiikkitalossa torstaina. Kuva: Jari Kallio

Harva teos on yhtä mieltäylentävä kuin Messias (1741). George Frideric Handel sävelsi rakastetuimman oratorionsa myöhäiskesäisessä Lontoossa tiiviin kolmen viikon rupeaman kuluessa.  

Messiaan matka yhdeksi barokin ikonisimmista sävellyksistä otti kuitenkin oman aikansa. Vaikka dublinilaisyleisö ihastui teokseen sen kantaesityksessä 1742 siinä määrin, että toinenkin esitys päätettiin järjestää, oli vastaanotto Lontoossa kuitenkin viileämpi.   

Esitys esitykseltä Messiaan suosio kuitenkin kasvoi tasaisesti. Handel muokkasi teostaan useaan otteeseen kahdentoista vuoden aikana, monesti räätälintyönä kutakin esitystä varten. Niinpä partituuriin sisältyykin useita vaihtoehtoisia laulunumeroita. 

Vaikka Handelin tuotannosta voidaan löytää vielä taidokkaampia ja vaikuttavampia teoksia, Messiaassa on kuitenkin jotain aivan ainutlaatuista. Välittömässä puhuttelevuudessaan ja voimaannuttavuudessaan sillä on syvällinen vaikutus kuulijaansa, oli tämä sitten uskonnollinen tahi ei. 

Suhteellisen pienimuotoisen esittäjistönsä ansioista Messias on myös käytännöllinen kiertuekappale, joka löytyykin useiden johtavien periodiyhtyeiden ohjelmistoista, kuten Helsingin juhlaviikoille torstaina saapuneen The English Concertin kohdalla.   

Tämä Lontoossa kotipaikkaansa pitävä, vuonna 1973 perustettu ensemble tarjosikin täyteen myydyn Musiikkitalon yleisölle suurenmoisen konserttielämyksen. 

Neljänkymmenen muusikon voimin esiintynyt The English Concert ja kuoro, joita kapellimestari Harry Bicket johti cembalon äärestä, kyllästivät musiikin elinvoimalla ja virtuositeetilla.  

Charles Jennensin libretto jakautuu kolmeen osaan, joiden kautta peilataan niin Vanhan Testamentin messiaanisia profetioita, Kristuksen syntymää, kärsimystä, kuolemaa ylösnousemusta ja taivaaseen astumista kuin viimeistä tuomiota ja tulevan maailman elämääkin.   

Vaikka Messias on lajityypillisesti oratorio, musiikin juuret ovat syvällä oopperan perinteessä. Resitatiiveineen, aarioineen ja kuoroineen Messias on vaikuttava abstrahoitu draama.  

Ensimmäisessä osassa kuulijan tempautui välittömästi mukaan elinvoimaiseen esitykseen. Bicketin johdolla orkesteri ja kuoro, sekä neljä erinomaista solistia, Julia Doyle, Stephanie Wake-Edwards, Hugo Hymas ja Roland Wood tulkitsivat Handelin partituurin väkevää draamaa mieltäylentävän intensiivisesti.   

Hymasin koskettavat Comfort ye ja Ev’ry valley sekä Woodin voimallinen Thus saith the Lord by Wood antoivat raamatullisille ennustuksille vakuuttavan soivan asun saattaen ensimmäisen osan hienosti liikkeelle. Wake-Edwardsin ja kuoron lumoavan O thou tellest good tidings to Zionin myötä kuulija sai puolestaan matkata kerrassaan siunattuun äänimaisemaan. 

Messiaan yksi monista kohokohdista on Annunciation to the shepherds (Enkelin ilmoitus paimenille) -kohtaus, joka on kuin pienoisooppera oratorion sisällä. Takakatsomon parvelta soineet trumpetit toivat kohtauksen mainiota ylevyyttä, aidossa Handelin hengessä. 

Kuoron ja orkesterin ilon täytteinen His yoke is easy toi ensimmäisen osan henkevään päätökseen.

Toisessa osassa pääsiäisajan ja helluntain tapahtumat saivat mitä puhuttelevimman soivan muodon. Orkesterin murskaavan voimakas Kristuksen kärsimyksen kuvaus oli syvästi liikuttavaa, jopa järkyttävää. 

Vastapainona Hymasin, kuoron ja orkesterin tarjoama katarsis Thou shalt break them ja Hallelujah -päätösnumeroiden trumpettien ja patarumpujen vahvistamassa loistokkuudessa oil vertaansa vailla. 

Illan päätti kolmannen osan täyttymyksellisyys. Sen monista huipentumista mainittakoon erityisesti Woodin ja orkesterin loistavasti toteutettama The trumpet shall sound sekä päätöksen taiturillinen Amen-fuuga. 

Vaikka Musiikkitalon iso sali ei ole välttämättä aina ihanteellisin miljöö barokkimusiikille, torstai-illan tunnelma oli kuitenkin mitä intiimein ja lämpimin. Akustisesti kokemus oli äärimmäisen nautittava The English Concertin ja kuoron ketteryyden ja läpikuultavuuden päästessä täysin oikeuksiinsa.  

Syvän ilon ilta, jonka lomassa saattoi kokea olevansa etuoikeutettu saadessaan jakaa Messiaan tämän hienon esittäjistön kanssa. 

– Jari Kallio     

 

George Frideric Handel: Messias, HWV 56 (1741)

 

The English Concert and Choir

Harry Bicket, kapellimestari

 

Julia Doyle, sopraano

Stephanie Wake-Edwards, altto

Hugo Hymas, tenori

Roland Wood, basso

 

Helsingin juhlaviikot

Musiikkitalo

Torstai 29. elokuuta, klo 19 

Vastaa

Post Navigation