Ylikapellimestari Susanna Mälkin johtama Helsingin kaupunginorkesterin kauden avaus oli innostavan ohjelmasuunnittelun voimannäyttö. Yhdessä Lontoossa toimivan EXAUDI-lauluyhtyeen kanssa esiintynyt HKO tarjosi avajaisiltanaan erinomaisen annoksen vokaalipolyfonian innoittamaa 1900-luvun orkesterimusiikkia.
Vuosien 1959-60 taitteessa Igor Stravinsky työsti Carlo Gesualdo da Venosan kolmesta madrigaalista kamariorkesteriteoksen Monumentum pro Gesualdo di Venosa ad CD annum. Nimensä mukaisesti renessanssikollegan neljäsataavuotisjuhlaa kunnioittava teos juhlistaa Gesualdon kromatiikassaan varsin edistynyttä sävelkieltä, joka tulee itse asiassa varsin lähelle Stravinskyn omaa harmonista ilmaisua.
Monumentumin edellä illan avauksena kuultiin EXAUDIn upeasti esittämänä alkuperäisessä muodossaan ensimmäinen Stravinskyn uudelleen muokkaamista madrigaaleista, Asciugate i begli occhi (1611). Yksinkertaisuudessaan erinomainen ajatus, jonka kautta Stravinskyn soittimelliset uusioluomukset pääsivät kontekstiinsa.
Vaikka Monumentum on varsin uskollinen Gesualdolle, Stravinskyn tyylillisiä sormenjälkiä on löydettävissä kauttaaltaan läpi koko seitsenminuuttisen teoksen. Stravinskyn erehtymättömän sointiväriaistin ilmentymänä Monumentum onkin mitä kiehtovin miniatyyri, jota kuulee konserteissa aivan liian harvoin.
Alati muuntuvat jousten, kahden oboen, kahden fagotin, käyrätorvien, trumpetin ja pasuunoiden tekstuurit tekevät Monumentumista haasteellisen kappaleen. Sen paljaat soolostemmat ja taiturillinen kontrapunkti vaativat herpaantumatonta keskittymistä.
Mälkin johdolla Monumentum sai hyvin muotoillun ja ilahduttavan läpikuultavan soivan asun. HKO:n muusikoilla oli oivallisen stravinskymainen ote musiikkiin, joskin muutamat fraasit jäivät melko rosoisiksi. Näistä pienistä huojahduksista huolimatta Monumentum oli todellinen ilo.
Jean Sibeliuksen sinfonioiden joukossa arvoituksellisin lienee kuudes sinfonia (1918-23). Sibelius piirtää teoksessaan ilmoille kuulaita soivia linjoja, joista rakentuu vaikuttavia moniäänisiä kudelmia. Kuudes sinfonia onkin tummien sävyjen pastoraali, jonka pohjavirtaukset kuohuvat silloinkin, kun soiva pinta vaikuttaa peilityyneltä. Mielenkiintoinen perheyhtäläisyys onkin löydettävissä kuudennen sinfonian ja sen aikalaisen, Ralph Vaughan Williamsin Pastoraalisinfonian (Pastoral Symphony, 1919-21), välillä.
Renessanssipolyfonian kaikuja on kuultavissa kuudennen sinfonian avauksessa, jonka äänet kietoutuvat vähitellen yhteen madrigaalinomaisesti. Ostinatokuluiksi ja asteikkokuvioiksi suodattunut melodinen aines kehittyy asteittain vauhdikkaammaksi, jopa kiihkeäksi, tihentyen huipennukseen, jota seuraa hienovireinen coda. Lopputahdeilla musiikki pysähtyy kertakaikkisen vähäeleisesti.
Arvoituksellinen toinen osa, allegretto moderato, on yksi Sibeliuksen vaikuttavimpia luomuksia. Musiikki vaeltaa läpi alati muuttuvan orkesterimaiseman, sädehtien mitä omaperäisimmissä harmonisissa väreissä. Musiikin läpikuultavassa virtauksessa on myös aimo annos Haydnia.
Lyhyt scherzo on orkesterin voiman ja ketteryyden näytös, jonka arkaainen kauneus on omiaan synnyttämään fantastisia assosiaatioita Tolkienin maailmoihin. Näihin sointeihin kietoutuvat mielikuvat entisaikojen haltiakuninkaista maailman ylpeinä nuoruudenpäivinä.
Sinfonian päättää kuohuva finaali, joka kohoaa villiksi, valkohehkuiseksi sävelmyrskyksi. Osan päättää liikuttava coda.
Tässä musiikissa HKO on luonnollisesti omimmalla alueellaan. Sibelius itse johti kuudennen sinfonian kantaesityksen orkesterin kanssa helmikuussa 1923, ja siitä saakka se on ollut osa orkesterin ohjelmistoa. Vaikka HKO tuntee teoksen läpikotaisin, Mälkin johtamassa esityksessä ei ollut rahtustakaan rutiinisoittoa, vaan kuudes sinfonia soi mitä inspiroituneimmin.
Sinfonian kokonaismuoto oli hienosti rakennettu ja HKO:n sointi kerrassaan suurenmoista. Musiikin sisäinen palo pääsi täyteen loimuunsa upeasti fraseerattuna ja ihanteellisesti balansoituna. Kaikkiaan tämä oli yksi ehdottomasti raikkaimpia koskaan kuulemiani tulkintoja tästä mestariteoksesta.
Väliajan jälkeen kuultiin toinen mestariteos, Luciano Berion viisikymmentävuotias moderni klassikko, Sinfonia (1968-69). Kahdeksalle vahvistetulle lauluäänelle ja suurelle orkesterille sävelletty Sinfonia on eurooppalaisen sodanjälkeisen musiikin ikonisimpia teoksia. Vaikka se on monin tavoin aikansa ilmentymä, on se samalla myös täysin universaali.
New Yorkin filharmonikoiden 125-vuotisjuhlaan tilattu ja Leonard Bernsteinille omistettu Sinfonia peilaa historiaa ja ajan kulua moninaisin tavoin. Sen laulu- ja puheteksteissä siteerataan Claude Lévi-Straussin antropologista Le cru et le cuit -tutkimusta (1964) sekä Samuel Beckettin romaania The Unnamable (1953).
Sinfonian kolmas osa on kuohuva sitaattien sulatusuuni, jossa Gustav Mahlerin toisen sinfonian (1888-1894/1903) scherzon lomassa kuullaan jotakuinkin koko länsimaisen musiikin historia Bachista alkaen.
Toinen ja neljäs osa toimivat staattisina meditaatioina tasapainottaen kiihkeämpiä uloimpia osia. Sinfonian kokonaismuodosta rakentuu täten eräänalinen laaja ABCBA-kaari. Toinen osa, O King on kunnianosoitus huhtikuussa 1968 murhatulle Martin Luther Kingille. Alun perin Berio sävelsi O Kingin itsenäiseksi teokseksi, mutta sulautti sen sittemmin osaksi Sinfoniaa.
Näistä äkkikatsomalta toisiinsa liittymättömistä aineksista Berio kutoi itsetutkistelevan ja johdonmukaisen sävellyksen, joka tuntuu seuraavan omaa vääjäämätöntä, unenomaista logiikkaansa. Teoksen vahvasta 60-luvun hengestä huolimatta, tai ehkä juuri sen vuoksi, Sinfonia on yhä, 50 vuotta myöhemmin, mitä ajankohtaisin teos.
Kahdeksalle laujalleen Sinfonia tarjoaa verrattoman haasteen. Partituuri edellyttää esiintyjiltä melkoista monitaituruutta, ilmaisun taipuessa madrigaalilaulusta scatiin sekä puheosuuksista huudahduksiin ja hälyääniin.
Laululinjat ja soitinstemmat lomittuvat alati mitä mielikuvituksellisimmin tavoin. Lisäksi Sinfonian jokaisella osalla on oma sointi-identiteettinsä.
Laulusolistien ja lyömäsoitinten avauksen sähköistämänä ensimmäisen osan musiikki saatettiin kiehtovaan liikkeeseen. Sävelkudoksen tihentyessä musiikki matkaa kohti mitä jännittävimpiä harmonisia sävyjä, joihin Lévi-Straussin tekstikatelmat lomittuvat.
Avausosan dramaturgia sai Mälkin johdolla vaikuttavan toteutuksen. HKO ja EXAUDI heittäytyivät musiikkiin kaikella taidollaan ja keskittyneisyydellään, vaikuttavin tuloksin.
O King -osan koskettava, tyyni kauneus sai EXAUDIn laulajilta mitä omistautuneimman tulkinnan. Orkesterin rummuntarkat iskut puolestaan loivat hautajaiskulkueen tunnelmaa kerrassaan vakuuttavasti. O King olikin yksi hienon illan kohokohtia.
Kolmas osa, In ruhig fließender Bewegung, lainaa otsikkonsa Mahlerin scherzosta, joka muodostaa musiikin perustan. Beckett-sitaattien ohella laulajat huudahtelevat Mahlerin esitysohjeita ehtien vielä samalla mukaan orkesterin sitaattivyöryyn, jonka lomassa kuullaan niin Debussyn, Schönbergin, Ravelin, Bergin, Bachin, Beethovenin ja Straussin kuin Boulezin ja Stockhauseninkin häivähdyksiä.
HKO, EXAUDI ja Mälkki elävöittivät tämän graffitinomaisen surrealistisen panoraaman aivan hämmästyttävällä virtuositeetilla. Jättimäisen ensemblen läpikuultavuuden ja hurjan ilmaisuvoiman yhdistelmää saattoi vain ihailla riemuissaan. In ruhig fließender Bewegung oli todella ainutlaatuinen kokemus.
O Kingin tavoin neljäs osa oli vaikuttava meditaatio, jonka kuiskaukset ja vokaalifragmentit leijuivat ilmoille hienovaraisen orkesterisäestyksen saattelemina. Viides osa, jonka Berio lisäsi Sinfoniaan kantaesityksen jälkeen, toi aiempien osien musiikin yhteen aitoon sinfoniseen tyyliin. Erinomaisesti toteutettu osa toi Sinfonian mitä ilahduttavimpaan päätökseensä.
Taidokkaasti suunniteltu ilta saatteli HKO:n ja ylikapellimestarin tyylikkäästi uudelle kaudelle. Näissä tunnelmissa seuraavia konsertteja voikin odottaa aivan erityisellä riemulla.
– Jari Kallio
Helsingin kaupunginorkesteri
EXAUDI
Susanna Mälkki, kapellimestari
Carlo Gesualdo da Venosa: Asciugate i begli occhi (1611)
Igor Stravinsky: Monumentum pro Gesualdo di Venosa ad CD annum (1959-60)
Jean Sibelius: Sinfonia nro. 6 d-molli, op. 104 (1918-23)
Luciano Berio: Sinfonia (1968-69) kahdeksalle lauluäänelle ja orkesterille
Musiikkitalo, Helsinki
Pe 6.9.2019, klo 19