Kamarimusiikkia ei Suomessa arvosteta samalla tavalla kuin orkesterimusiikkia tai oopperaa. Kuitenkin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla järjestetään varsin paljon kamarimusiikkikonsertteja. Nämä ovat usein eri tahojen järjestämiä ja tiedotus on hajanaista; konsertteihin löytääkseen täytyy olla aktiivinen ja ottaa asioista selvää. Jotain siis puuttuu: Onko meillä kamarimusiikkikulttuuria? Voisivatko eri toimijat tehdä enemmän yhteistyötä?
Helsingin varsin vilkas konserttielämä keskittyy Kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin ja Kansallisoopperan ympärille. Kamarimusiikkikulttuuri on sen sijaan vielä lapsenkengissään sikäli, että vakituisesti toimivien kokoonpanojen määrä on erittäin pieni. Ulkomaalaisten huippukokoonpanojen harvat vierailut tapahtuvat pääsääntöisesti muualla Suomessa, kesän festivaaleilla. Poikkeuksena toki Jousikvartetit Ritarihuoneella -sarja ja Juhlaviikot.
Helsinkiin tulee ehdottomasti saada viikottainen ympärivuotinen kamarimusiikkikonserttisarja. Tämän aikaansaamiseksi tarvitaan yhteistyötä kaikkien kamarimusiikin sektorilla toimivien tahojen välille.
Olemme vakuuttuneita, että hyvin markkinoitu, säännöllinen ja laadukas toiminta hyvällä paikalla myy pienen, noin 300 hengen, salin jatkuvasti loppuun. Musiikkitalon kamarimusiikkisali olisi oletettavasti ideaali tarkoitukseen. Suomalaisen musiikkikulttuurin ja itse Musiikkitalonkin kannalta olisi erittäin suotavaa, että Musiikkitalon kamarimusiikkisalissa olisi aina tiettynä viikonpäivänä kamarimusiikkikonsertti. Kenties jotakin onkin jo suunnitteilla?
Pitäisimme erittäin tärkeänä, että vastuu kamarimusiikkisarjasta jakautuisi mahdollisimman laajasti ja tasaisesti. Hankkeen taakse tulisi talon rahoittajien ja pääkäyttäjien, Yleisradion, orkestereiden ja Sibelius-Akatemian lisäksi saada koko Helsingin kamarimusiikkikonsertteja järjestävien tahojen kirjo.
Kahden vuosittain vaihtuvan taiteellisen johtajan malli olisi mahdollisesti toimivin. Tämän lisäksi tarvittaisiin osaava henkilö vastaamaan markkinoinnista ja organisoinnista.
Sarjan konsertit voisivat rakentua esimerkiksi siten, että joka kuukausi järjestettäisiin resitaali; ulkomainen vierailukonsertti; konsertti periodisoittimin; kuukauden kantaesitys sijoitettuna johonkin konserttiin (tai välillä myös kuukauden säveltäjä, jonka musiikkia kahdessa tai useammassa konsertissa) – ideana on välttää yleisön karkottavat pelkän uuden musiikin konsertit, mutta huolehtia, että uusin musiikki jatkuvasti läsnä ohjelmistossa.
Kamarimusiikkisarjan tarkoitus ei olisi kilpailla muun alan tarjonnan kanssa, vaan kamarimusiikin asemaa ja tunnettavuutta parantamalla kasvattaa yleisömääriä kaikissa kamarimusiikkikonserteissa. Ystävällisesti haastamme teidät vaihtamaan ideoita amfionin keskustelufoorumilla!
Kamari Ry:n puolesta
Joonas Ahonen, Pasi Eerikäinen ja Ville Komppa