Kymmenes Organo Novo -festivaali esittäytyy tänä vuonna viikon mittaisena urkumusiikin megatapahtumana Helsingin keskustan kirkoissa. Tapahtuma juhlii Max Regeriä, jonka kuolemasta tuli kuluneeksi tänä vuonna sata vuotta. Reger oli aikansa modernisti ja siksi hänen musiikkinsa toimii peilinä aikamme musiikille. Konserteissa soittavat monet aikamme huippu-urkurit. Ulkomaisia urkurivieraita ovat Michael Schönheit (Leipzig), Barry Jordan (Magdeburg), Bernhard Haas (München) ja Aivars Kalejs (Riiga). Kotimaisista urkureista mukana ovat festivaalin taiteellinen johtaja Jan Lehtola sekä Susanne Kujala, Markku Hietaharju, Kaisa Alasaarela, Sabine Nieminen, Anne Hätönen ja Liisa Keränen. Mukana ovat myös sopraanot Martina Doehring (Lyypekki) ja Eija Räisänen, harmonikkataitelija Veli Kujala sekä Zagros Ensemble johtajanaan Petri Komulainen. Konserteissa kuullaan useita keskeisiä laajoja Regerin teoksia sekä mittava kokonaisuus aikamme musiikkia.
.
Kahdeksasta kantaesityksestä vastaavat säveltäjät Veli Kujala, Juha T. Koskinen, Jouni Hirvelä, David Kosviner, Axel Ruoff ja Jan Lehtola. Lisäksi tapahtuman aikana kuullaan kymmenen teosta Suomen ensiesityksinä. Konserttien lisäksi kuullaan kaksi messua liturgisessa yhteydessä: Pekka Kostiaisen Urkumessu ja Axel Ruoffin (Saksa) Messe Basse sopraanolle ja uruille, jälkimmäinen kantaesityksenä. Lasten produktiona improvisoidaan tuttuihin satuihin äänimaisema kaksilla uruilla. Seminaaritoiminnasta huolehtii Organum-seura ry., joka järjestää tapahtuman yhteydessä seminaarin.
.
Festivaalin johtaja, urkutaiteilija Jan Lehtola, vastasi kiireidensä lomasta Amfionin kysymyksiin:
Amfion: ON:n teemana on tänä vuonna Max Reger. Kuuleeko hänen urkuteoksiaan Suomessa myös festivaalin ja juhlavuoden ulkopuolella?
JL: Max Regerin kuolemasta tuli tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta ja siksi kaikkialla maailmassa on soitettu erityisen paljon Regerin musiikkia. Koska urkumusiikin alalla hän on Bachin jälkeen ehkä suurin urkusäveltäjä, urkureilla on ollut erittäin hyvä tilaisuus keskittyä hänen usein sangen vaativiinkiin urkuteoksiin.
A: Haluaisitko suositella jotain konserttia aivan erityisesti joko teosten ja/tai esiintyjän vuoksi?
JL: Tänä vuonna festivaalilla esiintyy pelkästään Reger-spesialisteja ja erityisesti saksalaiset Barry Jordan (Tuomiokirkko 15.11), Michael Schönheit (Johanneksenkirkko 16.11) ja Bernhard Haas (Paavalinkirkko 17.11) kiinnostavat ainakin itseäni.
A: Kantaesityksiä kuullaan usean suomalaisenkin säveltäjän teoksia; onko ne sävelletty juuri tätä festivaalia varten eli sinä festivaalin johtajana tilasit ne?
JL: Festivaalilla kuullaan tilamaani Jouni Hirvelän teos Atmenwerk uruille, ensemblelle ja elekrotniikalle viikon päättävässä juhlakonsertissa. Se on tilaus juuri tätä konserttia varten. Samoin itse säveltämäni teos Sei Bagatelli, Concero da camera on syntynyt juuri päätöskonserttiin. Juha T. Koskisen urkukonsertto soi ensikerran tapahtuman viisivuotisjuhlakonsertissa ja nyt siitä saadaan hivenen uudempi versio, kantaesityksenä sekin niin ikään.
A: Esiinnyt myös itse säveltäjän roolissa. Onko tämä uusi aluevaltaus sinulle? Haluaisitko sanoa teoksestasi muutaman sanan?
JL: Sei Bagatelli, Concerto da camera on kuusiosainen konsertto seitsemälle soittajalle eli vaikka urut ovatkin siinä mukana se ei ole urkukonsertto vaan kamarimusiikkiteos. Teos syntyi siitä yksinkertaisesta päätöksestä, että halusin viimeistään kymmenen vuoden jälkeen laittaa ainakin yhden oman teoksen ohjelmistoon. Mielestäni on juhlallista päättää tapahtuma juuri tähän, omaan teokseen. Säveltäminen on kuulunut osana muusikkouttani aina alle kouluikäisestä lähtien, siis lähes koko elämäni. En ole vain kauhean paljon tuonut teoksiani esille aikaisemmin, koska olen ollut kiinni muiden säveltäjien teosten esittämisessä.
.