Pianistit Ronald Brautigam ja Gábor Farkas johdattelevat romantiikan pianomusiikin pariin periodisoittimin ja tunnetuimpien barokkiorkestereiden konserttimestarit Florence Malgoire sekä Maya Homburger nauttivat kamarimusisoinnista.
Hollantilainen pianisti Ronald Brautigam on kotonaan niin taidemusiikin valtavirrassa kuin periodisoitinten maailmassakin. Hän on levyttänyt mm. Sostakovitsin, Hindemithin ja Frank Martinin kaikki pianokonsertot, mutta myös Beethovenin koko pianotuotannon. Vantaalla Brautigam esittää Beethovenin, Mendessohnin ja Schumannin musiikkia. Säveltäjiä yhdistää pianorakentaja Conrad Graf, joka lahjoitti näille instrumentejaan.
Unkarilainen Gábor Farkas on vakiinnuttanut nopeasti asemansa kotimaansa johtavana Liszt-tulkitsijana. Carnegie Hallissa keväällä debytoinut pianisti esittää Lisztin pianosävellyksiä ja -sovituksia. Lisztin nimi yhdistetään usein wieniläiseen soitinrakentajaan Bösendorferiin, mutta harvat tietävät, että säveltäjän ja ranskalaisen pianonrakentajaperheen Erardin ystävyys kesti vuosikymmeniä.
Iranilais-amerikkalaisen cembalotähden Mahan Esfahanin Rameau-levy herätti suurta huomiota ilmestyessään. Tällä kertaa hän soittaa Rameauta ranskalaisen barokkiviulistin Florence Malgoiren ja festivaalin taiteellisen johtajan Markku Luolajan-Mikkolan kanssa. Malgoire tunnetaan ranskalaisten huippuorkestereiden kuten La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, Les Talens Lyriques, La Chapelle Royale sekä Les Arts Florissants konserttimestarina. Rameaun kamarimusiikki on hyvissä käsissä.
Festivaalin päätöspäivänä kuullaan John Eliot Gardinerin kirjan Musiikkia taivaan holvissa perustana olleen Bachin kantaattisyklin konserttimestaria, sveitsiläistä barokkiviulistia Maya Homburgeria. BRQ Vantaalla hän esittää Biberin ja Bachin sooloviululle kirjoitettuja sävellyksiä miehensä Barry Guyn vapaiden improvisaatioiden sekä Kurtágin kappaleiden kommentoimana. Konserttiformaatti on kolmetuntinen meditaatio, eräänlainen vigilia, jonka aikana yleisö voi meditoida, hiljentyä, reflektoida tai keskittyä olemaan läsnä keskittymään hetkeen.
Nykyisin Berliinissä aikoinaan Wanda Landowskalle perustetun taideyliopiston cembalon professorin virassa toimiva amerikkalainen Mitzi Meyerson vie barokkimusiikin muotojen ääripäihin: vapaaseen ja improvisointia suosivaan preludiin sekä tiukkaan,vain yhteen sointukiertoon perustuvaan chaconnaan.