Sibeliuksen juhlavuosi sinetöi Sinfonia Lahden roolin johtavana Sibelius-asiantuntijana. Tämän vuoden Sibelius-festivaalin taiteellisena johtajana ja ylikapellimestarina toimii pesunkestävä Sibelius-fani Dima Slobodeniouk.
Kansainvälisesti tunnustettu Sinfonia Lahti järjestää jälleen syyskuussa kansainvälisen Sibelius-festivaalin Lahden Sibeliustalossa. Festivaalin ajatuksena on tarjota Jean Sibeliuksen (1865–1957) musiikin ystäville pitkä viikonloppu säveltäjän musiikkia eri näkökulmista peilaavalla ohjelmalla.
Vuodesta 2000 lähtien järjestetty festivaali on kerännyt runsaasti kansainvälistä huomiota ja konserttimatkailijoita. Sibelius-festivaali on kiinnostanut myös kansainvälistä lehdistöä. Vuonna 2003 itävaltalainen Die Presse -sanomalehti nimitti festivaalin lajissaan maailman tärkeimmäksi.
Sibelius-juhlavuosi oli menestys
Viimeistään Sibeliuksen 150-juhlavuosi sinetöi Sinfonia Lahden roolin johtavana Sibelius-asiantuntijana myös kansainvälisen yleisön silmissä. Festivaalilla päästiin yli 12 000 henkilön kokonaiskävijämäärään, ja lipuista yli 40% myytiin ulkomaille. Sinfonia Lahti on myös levyttänyt kaikkiaan 68 Sibelius-levyä, joita on myyty maailmanlaajuisesti 1.4 miljoonaa kappaletta.
Orkesteri teki kansallissäveltäjäämme tunnetuksi myös muutoin kuin musiikin voimalla. Juhlavuoden ulkomaankiertueilla kulki mukana Sibelius-näyttely, joka esitteli säveltäjän elämää ja teoksia tekstin ja grafiikan avulla. Näyttely oli esillä yli 20 maassa.
Teemoina yhteenkuuluvuus ja kontrastit
Juhlavuoden Sibelius-huuma kantaa myös vuoden 2016 festivaaliohjelmaan kun 17. kansainvälinen Sibelius-festivaali järjestetään Sibeliustalossa 8.–11.9.2016. Ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana aloittaa Dima Slobodeniouk, joka kertoo olevansa tuore, mutta pesunkestävä Sibelius-fani. – Olen ”harrastanut” Sibeliusta vasta 23 vuotta, ja tuleva Sibelius-festivaali on ensimmäinen makupala minun Sibeliuksestani.
Hän kertoo rakentaneensa Sibelius-festivaalin eri aikakausien teoksista. Festivaalin johtavia teemoja ovat yhteenkuuluvuus ja kontrastit säveltäjän tuotannossa. – Sibeliuksen tuotannon skaala on valtava. Tästä hyviä esimerkkejä ovat tämän vuoden ohjelmiston neljäs sinfonia ja Pohjolan tytär -teokset, jotka ovat täysin eri maailmoista. Neljännessä sinfoniassa on mukana surua ja epätoivoa, sillä Sibelius oli säveltäessään vakavasti sairas. Musiikillinen kieli säilyi elämänmuutoksista huolimatta kuitenkin samanlaisena, joten siksi Sibeliuksen teokset keskustelevat mielestäni upeasti keskenään.
Sibelius-festivaali on suomalaisen musiikin tukipylväs
Slobodeniouk odottaa innolla tulevaa Sibelius-festivaalia. – On suuri kunnia toimia Sibelius-festivaalin taiteellisena johtajana, joka on yksi suomalaisen musiikin tukipylväitä. Voin myös johtaa orkesteria, joka on tehnyt upeaa työtä kansainvälisesti ja vienyt Sibeliuksen nimeä vahvasti maailmalle. Siksi tähän tehtävään on ollut helppo astua, mutta haasteena on toki luoda jotain uutta Lahden hienon orkesteriperinteen perustalle.