Markus Malmgren haastaa tohtorintutkinnossaan urkureita jalkautumaan kaikenlaisten laulu- ja soitinkokoonpanojen keskuuteen. Hän toivoo myös kuorojen, orkesterien sekä niiden johtajien toivottavan urut ja urkurit yhä lämpimämmin tervetulleiksi yhteistyöhön. Malmgrenin taiteellisen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus järjestetään 21. marraskuuta Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.
Viidessä jatkotutkintokonsertissaan Malmgren kokosi urkujen ympärille yhteensä yli 150 muusikkoa. Konserttisarjan ohjelmisto ulottui renessanssin monumentaalisista monikuoroteoksista aina rock-passio Jesus Christ Superstariin. Monet Malmgrenin urkujen äärestä johtamista 1500- ja 1600-lukujen vokaaliteoksista esitettiin jatkotutkintokonserteissa Suomessa ensimmäistä kertaa.
Sekä konserteissa että tutkintoon kuuluvassa kirjallisessa työssä Malmgren tutki urkujen historiallista merkitystä erilaisten sointivärien yhdistäjänä. Hän osoittaa, että urkurin ammatissa ja -koulutuksessa alettiin vasta 1900-luvulla korostaa solistista urkuohjelmistoa improvisointi- ja säestystaidon kustannuksella. Hänen mukaansa tämä on tärkeä syy siihen, että urut ovat joutuneet musiikkiympäristön marginaaliin historiakatsannossa ainutlaatuisella tavalla.
– Sekä konserteissa että kirjallisessa työssä olen pyrkinyt osoittamaan, että urkujen tärkein tehtävä on kautta historian ollut toimia vaihtelevien musiikillisten resurssien kokoavana elementtinä. Toivonkin valottamieni historiallisten käytäntöjen innoittavan hyödyntämään urkuja uusin tavoin ja nykyistä täysipainoisemmin yhä monimuotoisemmassa musiikkiympäristössä, Malmgren toteaa.
Lisätietoja:
Markus Malmgren
markus.malmgren@uniarts.fi
Markus Malmgrenin tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus
21.11.2015 klo 11 Musiikkitalon Organo-sali (Mannerheimintie 13 a)
Jatkotutkintoon sisältyvän konserttisarjan nimi: Organum – primus inter pares
Kirjallisen työn nimi: Nuotin vierestä soittamisen taito – näkökulmia kenraalibasson soittoon