Etusivu › Foorumit › Muut aiheet › Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? › Vastaa aiheeseen: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”?
Toivotan (joskus hiiteen toivottaneena) lgrohnin takaisin Amfionin palstoille. Tämäkin aihe on sinänsä hyvä ja yllä esitetyt kysymykset sinänsä kiintoisia.
Muusikot eivät usein pidä kapellimestareista tai pitävät näiden tulkintoja huonoina. Täytyy muistaa kuitenkin, että orkesterimuusikot eivät aina koe kappaletta aivan samoin kuin yleisö — jo siksikin, että kuulevat orkesterin keskellä musiikista suurimmaksi osaksi aivan eri tavalla painottuneen version. Tyypillistä on, että jos oman stemman kanssa on ollut erimielisyyksiä, konsertti on huono ja päin vastoin.
Tästä lisää mm. taannoin Guardianissa olleessa jutussa http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/oct/06/orchestral-conductors-pay-cut ja sen saamassa vastauksessa http://www.guardian.co.uk/music/tomserviceblog/2009/oct/08/conductor-tom-service. Kummatkin kirvoittivat lehden nettisivuilla varsin mehukkaan keskustelun (yli 150 laakia), suosittelen!
Mitä tulee uusien teosten esityskäytäntöihin, sepä on vielä olennaisempi kysymys. Tästähän ovat säveltäjät kärsineet aina, läpi vuosisatojen.
Miten kumpikaan liittyy tietokoneohjelman komponoimaan musiikkin on sitten toinen kysymys. Mutta kummatkin liittyvät otsikkoon, joten kiitos siitä!