- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12 vuotta, 5 kuukautta sitten elvibreu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.12.2011, 13:04 #18128contre_danseJäsen
Aarre Merikannolla on myös Juhan verevyyteen verrattavia komeita orkesteriteoksia 20-luvulta (mm. Fantasia, Pan, Ekho sopraanolle ja orkesterille), joita kovin mielellään kuulisi Musiikkitalon akustisissa olosuhteissa!
18.12.2011, 21:25 #19044Auli SärkiöJäsenSanopas muuta! Rohkeasti vain suomalaisen musiikin kaanoniin tämä mies!
28.12.2011, 14:21 #19045contre_danseJäsenKävin katsomassa Juhan Kansallisoopperassa ja täytyy sanoa, että itseasiassa tykästyin Anna Kelon urbaaniin visioon. Väittäisin että juuri sitä kautta teos saa lisää syvyyttä ja viiltävyyttä!
29.12.2011, 21:02 #19046Auli SärkiöJäsenSiis itse koin myös ehdottomasti että urbanisointi syvensi draamaa: kuten sanoinkin, nykyihmisen olisi vaikea hahmottaa vastakohtaa Juhan ja Shemeikkan välissä jos molemmat olisivat agraariheppuja. Modernisointi oli ajatuksena erittäin tervetullut. Se mistä en pitänyt oli ikään kuin tämän modernisointiajatuksen potentiaalin hukkaan meneminen liian suorassa, yksioikoisessa adaptoinnissa, liiallisessa ”realismissa”; olisin kaivannut sellaista sekoittelua, jossa luontomystiikka olisi liittynyt yhteen urbaaniuden kanssa.
26.3.2012, 21:12 #19047elvibreuOsallistujaAuli: ”Aarre Merikannon Juhan ensimmäisen näytöksen päätyttyä ei voinut olla ajattelematta: tässäpä hieno ja aivan liian vähän tunnettu ooppera. Ja ennen kaikkea tässäpä upea ja miltei tuntematon suomalainen säveltäjä!”
contre_dance: ”Aarre Merikannolla on myös Juhan verevyyteen verrattavia komeita orkesteriteoksia 20-luvulta (mm. Fantasia, Pan, Ekho sopraanolle ja orkesterille), joita kovin mielellään kuulisi Musiikkitalon akustisissa olosuhteissa!”
Erinomaista Auli&contre_dance, erinomaista. Filantropiaa ja altruismia ei siis vielä julistetakaan sukupuuttoon kuolleiksi ilmiöiksi maailmassamme, jossa ”yksilöllisyytemme” on harhautunut sokeuden asteelle (yhteispelin muistuttaen lähinnä juopporingin t y h j ä ä solidaarisuutta). Aarre Merikannostahan on kirjoittanut esim. Seppo Heikinheimo ja Paavo Heininen on pelastanut opettajansa töitä rekonstruoimalla ehjiä teoksia niiden riekaleista.
Korjaavaa työtä onkin tehtävä: pienet tai suuret palkinnot, tunnustukset&prenikat tuskin ketään enää haudassa lämmittävät. Ja varsinkin: tällaisten rikosten todellinen vaikutus musiikkikulttuurimme intersubjektiiviseen, sosiaaliseen värähtelyyn on laajempi kuin yksittäisen taiteilijan kohtalo – mitenkään vähättelemättä esim. Aarre Merikannon henkilökohtaista vääntöä ja turhaa kitkaa keskinkertaisemman&kehittymättömämmän, tapoihinsa kangistuneen kasvuympäristönsä kanssa.
Eli tasapainottava korjausliike jatkukoon. Mutta meidän on myös kysyttävä mistä Aarteen kohtalo johtui ja tunnistaa vaarat jotteivat rikokset toistuisi. Onko syynä jokin suomalaiskansallinen meitä riivaava patogeeni, joka estää meitä puhumasta, käsittelemästä ja lopettamasta toistemme kiusaamista ja kiusatuksi tulemista (the whole SM-competition)? Nauttia kulttuurimme hedelmistä koko laajuudessaan ja syvyydessään. Jos patogeeni jyllää edelleen, sen paikantaminen olisi tärkeää. Kuka/ketkä ovat tämän päivän ”Aarteita”? Emmekö voisi jo kasvaa aikuisiksi? Oppia jotain historiastamme ja katkaista tukahduttamisen ja itsetukahduttamisen kalmavat kierteet lopetamalla näiden patogeenien levittäminen ja vahvistaminen.
Eikö meitä kiinnosta puuttua asioihin tunnistaessamme potentiaalisia ”Aarteita” ajassamme, miksi heikkotahtoisesti annamme kehnojen historioiden toistua, missä tahdonvoimamme? Uskon useammankin ”katkaistun kannon eksiteeraavan kulttuurimme meressä” aloilla jos toisilla. Mutta luovan säveltaiteen alalla yksi selvä esimerkki on säveltäjä A R I V A K K I L A I N E N. Kas tässä hänen tuotantonsa Fimicin sivuilta:
http://www.fimic.fi/fimic/fimic.nsf/WLWOR?readform&comp=Vakkilainen,%20Ari&cat=contemporary_-_classicalKäsittääkseni 99.99% hänen laajasta tuotannostaan on esittämättä (Ari Vakkilainen on siis elävä säveltäjä, asuu Helsingissä):
OOPPEROITA:
Lätäkkö (1988)
operaThe Thunder – Perfect Mind (1996 (?))
opera in one act
2 sopranos, 4 baritones, actors, dancers, choir, English horn, bass clarinet, percussion, 2 pianos, 2 violins, viola, cello, double bassPunahilkka (2000), 60′
Little Red Riding Hood
A children’s opera
2 reciters, 5 main roles (Little Red Riding Hood, Mother, Grandmother, Wolf, Hunter), an ensemble of 14 playersHiranyagarbha (2001-2005), 72′
The Swan of the Milky Ocean
opera in three parts
soprano, mezzo-soprano, alto, tenor, 2 basses, mixed choir and orchestra: 1111/1000/01/0, piano, stringsORKESTERITEOKSIA:
Tube
Runoelma (Poem)
2222/4230/11/0, stringsSinfonia I (1995/1998), 18′
Symphony No. 1
2233/4330/02/0, piano, stringsAllogenes (1996 (?)), 13’50”
chamber orchestraSinfonietta (2000 (?))
2222/4230/11, stringsSinfonia II (2003)
Symphony No. 2
2232/4230/12/0, stringsSinfonia III (2003), 21′-22′
Symphony No. 3
2222/2110/01, stringsKalevala-sarja (2008)
2222/4231/12/0, stringsKONSERTTOJA:
Violin Concerto No. 2 (1992)
violin solo + 2222 3200 02 1, celesta, stringsConcerto for Piano and Orchestra (1994)
piano solo + 2222/4220/00/0, stringsPiano Concerto No. 2 (2002)
piano solo + 2222/4220/11/0, stringsAndante + Rondo (2004), 13′
for a piano concerto in Mozart’s style
piano solo +1202/2200/10/0, stringsPiano Concerto No. 3 (2004)
piano solo + 2222/4220/11/0, stringsConcerto for Guitar and Orchestra (2005), 22′
solo guitar + 1120/1000/01/0, stringsChamber Concerto (2007), 4′
Piano Concerto No. 4, for piano and 10 instruments
piano solo + 1111/1000/00/0, stringsPiano Concerto No. 5 (2008)
Springtime
piano solo + 2222/2200/00/0, stringsKAMARIMUSIIKKIA:
Halloween ( 2005), 3’50”
flute, violin, cello and pianoSekstetto (1986)
oboe, trumpet, horn, violin, cello and pianoJousikvartetto (1989 (?))
Kvintetto (1992)
flute, clarinet, violin, viola, cello…te tartutte, jepulis! (1994)
string quartet and pianoJousikvartetto 2 (1995)
Jousikvartetto 3 (1996)
Kuutti (2002)
flute, bass clarinet, piano, violin, viola and celloSonaatti oboelle ja pianolle (2002)
Saxophone Quartet (2003), 11′
Duo for Two Guitars (2004), 14′
Sonata for Bassoon and Piano (2004)
Passacaglia (2005), 10′
violin, viola, cello and organQuintet (2005), ca 14′
for flute, clarinet, piano, violin and celloSonaatti alttosaksofonille ja pianolle (2005), 16′
Sonata for French Horn and Piano (2005)
SOOLOTEOKSIA:
Chaconne (1981)
violinUrkubiisi (1983)
organMelos (1984)
violinMelos VI (1987)
fluteAdagio (1988)
violinLarghetto (1988 (?))
pianoNocturne (1989)
pianoB-A-C-H (1995), 5′
guitar10 preludia (1997 (?))
10 Preludes
pianoPreludi (1998)
Prelude
pianoSonata IV (1999-2000 (?))
pianoSonata (1999)
pianoSonata II (1999)
pianoSonata V (2000)
pianoSonata VI (2001)
”Mansén sonata”
piano12 etydiä pianolle (2002)
12 Etudes for Piano
pianoNocturne (2002)
pianoVariaatioita espanjalaisesta sävelmästä (2002)
Variations on a Spanish theme
pianoNocturne (2003), 5′
pianoSonata VII (2003)
pianoSonatine (2003), 5′
pianoNocturne V (2004)
pianoNocturne VI (2004)
pianoSonata IX (2004), 12′
pianoSonata VIII (2004), ca 14′
pianoBalladi II (2005), 7′
pianoBalladi pianolle (2005), ca 7′
Ballade for Piano
pianoChaconne for guitar (2005), 14′
guitarSonata for guitar (2005), 23′
guitarSonata XI (2005), ca 14′
pianoBalladi III (2006), 8′
pianoVariaatioita laulusta ”Zu Mantua” pianolle (2007), 32′
piano12 etydiä pianolle (2008)
12 Etudes for Piano
Toinen kirja
piano4 Pieces for piano (2008)
piano6 extra variations for guitar (2008)
guitarBalladi IV (2008)
pianoNocturne (2008)
pianoPassacaglia (2008)
organPrelude for Ballade IV (2008)
pianoSonatina II (2008)
pianoTärpättisavotta (2008)
pianoVariations ”Hijos del Pueblo” (2008)
guitar3 Fuugaa uruille tai pianolle (2009)
organ or pianoCadenzas for Mozart’s Piano Concertos (2009)
pianoVOKAALI- JA KUOROMUSIIKKIA:
Variaatioita Lennon & McCartneyn teemasta (1984)
Variations on a theme by Lennon & McCartney
mixed choir a cappellaCorona triumphalis (1990)
Kantaatti Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan promootioon
mixed choir + 1121/0000/00/0, stringsLaulu oravasta (1998)
vocal solo and pianoSammakkoperspektiivi (2001 (?))
vocal solo and pianoThe simplest questions (2001 (?))
vocal soloSaarella (2002 (?))
soprano, piano, double bass ad. lib.Graffiteja ajan rajapinnassa (2003)
baritone and pianoThe Long Goodbye (2005)
mixed choir3 Canons for female voices (2008)
6 female voices?????????? Syvä hiljaisuus ??????????
Jos olisi kyse jostakin kylähullun tai näennäistaiteellisen neurootikon ns. epäonnisista kyhäelmistä (vaikka kannustaisin kyllä huomioimaan jokaisen), asiaa voisi painaa villaisella. Mutta kun se vähäinenkin mitä olen kuullut, on läpensä musikaalisen ammattisäveltäjän arvokasta työtä.
No. En syvennä (esittämällä kysymyksiä Vakkilaisen kollegoille, etujärjestöille, muusikoille, kapuille, musikologeille, toimittajille, tuottajille, päättäjille, itselleni) ongelmaa enempää vielä, mutta onneksi tämä tuli noteerattua ja sanottua. Säveltäjäystäväni kera pianistiystävänsä käsittääkseni ovat kaivamassa Vakkilaisen pianotuotantoa päivänvaloon: preludeja, nokturneja, etydeitä, balladeja, sonaatteja, konserttoja etc. Itse kuulin jokunen vuosi sitten Kansanradiosta säveltäjän soittamana preludejaan; verevää, traditiokommunikatiiviisia yksilöllisiä äänenpainoja, -kepeyttä.
Eikö jokin vastuunsa tunteva kulttuuritaho – esim. Svenska Kulturfonden – voisi tukea projektia, jossa Ari Vakkilaisen musiikkia tuotaisiin laajasti kuultavaksemme? Orkesterikonsertteja, kamarimusiikkikonsertteja ja näyttävänä päätösnumerona kahden esittämättömän oopperan kantaesitys? Ja Lätäkkö-oopperan uusinta ensi-ilta loppujuhlineen, ilmaiset oluet kaikille! Näyttäisimme mallia kuinka korkeakulttuuria arvostetaan ja hoidetaan – jo taiteilijoiden elinaikanaan.
20.6.2012, 8:52 #19048elvibreuOsallistujayle RADIO 1 ”Kaanonin katveessa radio-ohjelma tuo esiin tuntemattomaksi jääneitä tai jo unohtuneita säveltäjiä ja teoksia” – Toimittajana säveltäjä Osmo Tapio Räihälä.
..tuo esiin..kunhan säveltäjät eivät ole eläviä suomalaisia kollegojamme, joiden esittämätön massiivinen ja laadukas tuotanto ei tietenkään kuulu kulttuurimme kaanoniin koska…”
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.