Etusivu › Foorumit › Jutut › Onko musiikilla kotimaata? Universaaliuden haaste Sibeliuksesta Saariahoon
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 vuotta sitten Lauri Gröhn toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.11.2009, 18:22 #17980Lauri GröhnOsallistuja
Rohkenen väittää, ettei musiikissa ole muuta universaalisuutta, että se välittyy korvien kautta.
1.11.2009, 18:37 #18639marginaalimuusikkoJäsenRohkenisin väittää että korvien välissä (ehkä jopa sydämenkin alueella:-) saattaa olla universaalisuutta, joka saattaa ilmetä mm. musiikissa – mikäli asian ymmärtää.
1.11.2009, 18:39 #18640Lauri GröhnOsallistujaEttäkä vaikkapa abot nauttisivat länsimaisesta musiikista ilman kulttuurista ohjelmointia ?
1.11.2009, 18:47 #18641marginaalimuusikkoJäsenJa etteivät muka nauttisi, jos saisivat mahdollisuuden?! Kuulin kerran jopa erään hevirokkarin kolahtaneen ihmettelemään liedlaulajan äänen kauneutta!!
Mutta ettäkö ihminen oppisi vaikkapa Suomen kielen ilman puhetaitoista ympäristöä? Tuskinpa. Ja silti puhetaitokin on pelkkä ilmaisuväline jopa universaalisillekin ajatuksille – tietenkin heille, joilla näitä ajatuksia on.1.11.2009, 19:37 #18642Lauri GröhnOsallistujaJos vaatimuksena on ohjelmointi/oppiminen, ei voida puhua universaalisuudesta.
1.11.2009, 21:06 #18643marginaalimuusikkoJäsenVaatimuksena ei ole ohjelmointi/oppiminen, joten voidaan puhua universaalisuudesta.
Puhetaito ei ohjelmoi ajatuksia, mutta mahdollistaa niiden tiedostamisen ja välittämisen. Ajattelu on elämänkokemisen algebraa siinä kuin kokemisesta puhuminen on matematiikkaa. Musikaalisuus saattaa paljastaa jopa asioita, jotka synnyttävät ajatuksia;). Emmeköhän silloin saavu alueelle joka on enemmän kuin ympäristön tyhjään ihmiskoneeseen ohjelmoima käyttöjärjestelmä ja softa.1.11.2009, 21:44 #18644Lauri GröhnOsallistujaTarkoitan kulttuurista ohjelmointia. Universaalisuutta ei ole.
2.11.2009, 7:46 #18645helmerJäsenUniversalisuus voidaan nähdä myös kulttuurisen sidonnaisuuden takana olevina arvoina, joihin kulttuurin muodot viittaavat; samalla tavoin kuin käsitteet viittaavat merkityksiin sanojen takana. Universaalisuus on mahdollisuus, joka voi toteutua, kun kontakti alueeseen syntyy (esim. länsimaalainen päättää tutustua Intian musiikkiin). Tämä toteutuu täysimittaisena Kauko-idän intensiivisessä suuntautumisessa länsimaiseen klassiseen musiikkiin. Osaltaan se todistaa, että eri musiikkikulttuurit ovat toistensa sukulaisia, saman tarpeen ja kyvyn ilmenemiä.
Se miten pitkälle toisen tradition merkityksiin kuulija ulottuu, on subjektiivista. Pulssin ja tonaalisen melodian yhteiskieli avaa musikaaliselle ihmiselle eksoottisten muusikoiden tarkoitukset; tämä on moneen kertaan todettu erilaisissa yhteisproduktioissa. Musiikin arvot eivät ole sopimuksia; eri musiikkikulttuurit eivät ole eri kieliä, vaan saman kielen murteita.
2.11.2009, 9:03 #18646Lauri GröhnOsallistujaEi musiikki siitä universaalisemmaksi muutu, jos on mahdollista ohjelmoida ihmisiä pitämään toisen kulttuurin musiikista. Suurin osa maailman musiikista ei ole tonaalista.
2.11.2009, 18:03 #18647hermesJäsenKäytän sanaa tonaalisuus laajassa merkityksessä tarkoittaen sävelten välisiä jännitteitä, jotka tavalla tai toisella pohjaavat yksinkertaisten lukusuhteiden primäärisyyteen, eli yläsävelsarjaan. Tällaistä tonaliteettia aiheuttavat kautta maailman myös yksinkertaiset soittimet. Nähdäkseni atonaalisuus on maailmanmusiikissa harvinainen poikkeus; indonesialaista slendro-asteikkoa voi pitää atonaalisena, mutta mitkä ovat muut maaimanmusiikin muodot, jotka eivät tunne tonaalisuudelle tyypillistä intervallien hierarkiaa?
Mielestäni ei ole kysymys ohjelmoinnista, jos oman perinteen pohjalta huomaa ymmärtävänsä pentatoniikkaa tai intialaista musiikkia. Se on todiste musiikin universaalisuudesta.
3.11.2009, 6:03 #18648Lauri GröhnOsallistujaMinulla on vaikutelma, että muusikkopiireissä asioita katsotaan aina länsimaisen musiikin silmälasien läpi. Otetaan esimerkiksi vaikka nettikurssin ”viritysjärjestelmät”:
http://www.uta.fi/mute/vir01.htm
Tässä jo hieman laajempi näkemys:
http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_tuning#Other_scale_systems
Rohkenen epäillä, ettei tonaalisuus/atonaalisuus ole oikea tapa luokitella perinteisiä musiikkeja eri puolilla maailmaa. Slendron suosio länsimaissa voi johtua siitä, että on lähellä länsimaisia näkemyksiä. Intialaisissa musiikeissa lienee rytmi se tärkein osa ja se plus intrumenttien hurma viehättää monia.
Edelleenkin jään kaipaamaan konkretiaa väitteelle, että musiikissa olisi jotain universaalia.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.